Tung eldstad eller lätt?

Täljstensugn eller murspis?

Kakelugn eller kamin?


Som en del av er kanske läst i mina tidigare trådar har jag en enplanare på 120 kvm med FTX + luftburen värme (el i ett fläktaggregat). Total energiförbrukning på ca 20 000 kWh inkl allt.

Har otroligt svårt att bestämma mig för om jag skall satsa på t e x täljstensugn eller någon lättare eldstad. Jag vill självklart använda min eldstad till att värma huset i så stor utsträckning som möjligt. Har dock svårt att se hur en t e x tung eldstad skulle kunna betala sig. Vi snackar i storleksordningen ca 80 000 :-. Totalt har jag ca 10 000 kWh i uppvärmningskostnader att spela med.

Sen är det det här med värmetillskottet. En ugn avger som bekant värme länge till relativt liten insats. Upp till ett dygn! Totalt kanske den kan ge MAX ca 40 kWh/dygn. Det innebär en genomsnittlig effekt på ca 2 kW i värmeavgivning!?
Men vad blir resultatet när Bore står ochh knackar på dörren? Då linje med att utetempen sjunker stiger värmebehovet! Vid -5 till -15 grader behöver jag säkert 3-4 kW i effekt för att värme huset.

En t e x murspis från Keddy, Carisma väger ca 350 kg och har en effekt på ca 10 kW. Om man säger så här att man vill ju bara ha varmt när man är hemma, eller hur? Om man då har en grundinställning på värmesystemet på ca 18-19 grader och eldar i murspisen när man är hemma borde temperaturen inte bli olidligt hög tycker jag. Annars är det, det som jag ser som största nackdelen men lätt eldstad, att det blir FÖR varmt istället. På det viset borde energibesparingen bli tacksam också?

Jag borde inte ha några större problem med att få ut värmen i huset eftersom jag har mitt FTX + luftvärmen= alltså högre initialt tilluftsflöde än enbart FTX. Med andra ord så "tar" jag ca 60-70 % av flödet från vardagsrum och blandar med 30-40 % växlad uteluft.

Vad skulle ni välja? Råd, förslag, erfarenheter. Allt av intresse.

Tack för att ni tog er tid!
 
En täljstensugn ger hög komfort till en förhållandevis liten arbetsinsats och bör dessutom hålla till och med längre än en blårutig säng.

Har du tur ::) så stiger elpriset jättemycket och då räknar du hem investeringen fortare och blir dessutom glad att du slog till innan efterfrågan höjde priserna på ugnarna ännu mer.

Skulle det bli riktigt tokigt kallt så kan du elda lite mer i din tunga eldstad, för dess avsvalningstid varierar med brasans storlek samt hur snabbt den kyls av, dvs hur kallt det är ute. Ungefär var tolfte timme kan man nog elda om man är frusen eller om det är Jul. :)

 
Ett alternativ "emellan" lätt och tung kan vara en Brännö täljstenskamin, om du fyller upp den invändigt (i luckan) med "gratis" täljsten dvs. spill.
Så behöver du bara elda denna 2-3ggr per dygn, den håller värmen lätt 8-10timmar även om det är svinkallt ute. Det blir inte heller "kaminvarmt" inne.

Den är dessutom ganska snygg särskilt om man har skorstenssvepet i täljsten också. Ingen "gravsten" här inte.....
 
Nu har vi bestämt oss, ÄNTLIGEN :)

Contura 660T, täljstenskamin

bra effekt, bra pris, o rätt "maffigt" utseende
::) ::)
 
En Carisma på 350kg låter helt OK! Oavsett materialet så är det ju vikten som styr hur mycket energi en ugn kan magasinera. En 1,5 tonare kylls långsamt men också värms långsamt. Du får ut värmen snabbare från en halvtung kamin.... eller så håller fortfarande en 1,5 tonare på att avge värmen....
Om du bor i ett stenhus så gör husstommen samma jobb som annars 1,5ton täljsten gör ( magasinerar värmen) så behöver du i så fall ingen tungviktare ;).
Hur varmt det blir beror på hur mycket ved man lägger i och det gäller nog dom flesta kaminer ;)
gaia
 
Vi har en enplansvilla på ca 120 kvm som har mycket öppen planlösning. Elförbruknigen har varit ca 21000 kWh/år sedan huset byggdes för 10 år sedan. Huset värms med direktverkande el.

Vi köpte och flyttade in i huset i somras och har satt in en Tulikivi T750L, som enligt Tulikivi ska kunna värma 50Kvm. Dock har den inte varit i drift mer än en månad så vi har inte hunnit laborera och mäta så mycket ännu men vi har en grundinställning på 19-20 grader på elementen och när man eldat på kvällen stiger värmen i huset med ca 2,5-3 grader. Morgonen efter eldning är ugnen fortfarande ordentligt varm.
 
gaia skrev:
En Carisma på 350kg låter helt OK! Oavsett materialet så är det ju vikten som styr hur mycket energi en ugn kan magasinera. En 1,5 tonare  kylls långsamt men också värms långsamt.  Du får  ut värmen snabbare från en halvtung kamin.... eller så håller fortfarande en 1,5 tonare på att avge värmen....
Om du bor i ett stenhus så gör husstommen samma jobb som annars 1,5ton täljsten gör ( magasinerar värmen) så behöver du i så fall ingen tungviktare ;).
Hur varmt det blir beror på hur mycket ved man lägger i och det gäller nog dom flesta kaminer ;)
gaia
Det är knappast tyngden som styr värmelagringskapaciteten, den skiftar oerhört mellan olika material, dessutom har värmekonduktiviteten betydelse.

En täljstensugn är helt överlägsen en murspis i värmelagring, i synnerhet om vi snackar murspisar som muras med lecablock.

Det är ingen slump att man använder täljsten.

Att ett "stenhus" generellt skulle lagra värmen från en lite kamin så att man inte behöver en tung eldstad kan man verkligen också debattera, det är snarare så att ju värmetrögare bostad du har destu långsammare värmekälla vill du ha, så att du inte får övertemperatur. Av just den anledningen fungerar ex vis en turbokamin bättre ihop med direktverkande el som snabbt slår ifrån än en tung trög ingjuten golvvärme.

En tung täljstensugn torde därmed vara det bästa i ett "stenhus" om man nu har ett "stenhus" med innerväggar i "sten". (Vad nu skillnaden egentligen är mellan ett "stenhus" och ett "trähus, men det är en annan tråd...)
 
Framerate skrev:
En täljstensugn är helt överlägsen en murspis i värmelagring, i synnerhet om vi snackar murspisar som muras med lecablock.
No ja, lecablock är inte så tung ( låg densitet). Jag har murad kamin och den är av tegel .Trodde att man murar fortfarande med tegel :-[ . Är leca inte i grunden framtaget som en värmeisolerande material?
Det rymmar dåligt i mina öron om man bygger kaminer av den :-/

[/quote]Det är ingen slump att man använder täljsten.

En tung täljstensugn torde därmed vara det bästa i ett "stenhus" om man nu har ett "stenhus" med innerväggar i "sten". (Vad nu skillnaden egentligen är mellan ett "stenhus" och ett "trähus, men det är en annan tråd...) [/quote]

Det finns byggen som består av tegelväggar och gjuten betonggolv/tak och det är sånt jag hade i tankarna. Då börde det fungera med lättare kaminer ;). I konstruktioner där det är mer isolering än tung byggmaterial är min påstående klart helt ologisk :(.
Där är det bra att ha lite täljsten att magasinera värmen i när ingen annan inbyggd material gör det.
ha det varmt!
gaia
 
gaia skrev:
Det finns  byggen som består av tegelväggar och gjuten betonggolv/tak och det är sånt jag hade i tankarna. Då börde det fungera med lättare kaminer ;). ha det varmt!
gaia
Jag tror att en lite långsammare uppvärmning oftast är att föredra, om man har för avsikt att elda mycket, oavsett hustyp.

För enbart trivseleldning spelar det inte lika stor roll tycker jag.
 
Jag har FTX och en i sammanhanget "lätt" eldstad (Keddy spisinsats i en gammal murad eldstad av tegel), och det jag har märkt efter att ha installerat FTX systemet är att det i det närmaste är omöjligt att få den övertemperatur som man tidigera kunde uppleva i rummet där brasan står. Istället fördelas den i hela huset och upplevs inte alls så markant som tidigare. Jag har enbart tilluft i det rum där keddyn står och "blåser" således varmluften snarare än "suger", ut den till resten av huset.

/NWEN
 
NWEN skrev:
Jag har FTX och en i sammanhanget "lätt" eldstad (Keddy spisinsats i en gammal murad eldstad av tegel), och det jag har märkt efter att ha installerat FTX systemet är att det i det närmaste är omöjligt att få den övertemperatur som man tidigera kunde uppleva i rummet där brasan står. Istället fördelas den i hela huset och upplevs inte alls så markant som tidigare. Jag har enbart tilluft i det rum där keddyn står och "blåser" således varmluften snarare än "suger", ut den till resten av huset.

/NWEN
Tack för upplysningen! Alltid intressant att få höra den typen av erfarenheter! :)

FTX rockar! 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.