Nu inför vintern så har tankarna på det här med kamin kommit igång här hemma...

Isf blir det en täljstenskamin som ska in,då de värmer längst och är snyggast tycker jag:)

Vi bor i en villa på 1½plan på 140kvm..Vi har trappen mitt i huset och relativt öppen planlösning,så det blir nog inga probs att sprida värmen runt i huset..

Nu till frågan,vilken typ av spis ska vi välja???

Skorstensröret,avger det nån värme?? Rummet över där kaminen kommer stå är väldans kallt,så drar vi röret där kanske vi får lite extra värme i det?? Ananrs kan vi lika lätt dra röret på utsidan av huset,vet inte vad som e smartast och billigast...

har ni tips?Råd?Kanske lite prisinfo vad kalaset kan tänkas kosta?? Vårt hus är ca 7.5m högt och byggt a´la bpa-.stil dvs spånskiva;-)
 
S
Har du ett oisolerat startrör blir det grymt varmt men håller värmen dåligt, ett halvisolerat rör håller värmen längre, jag har ett halvisolerat startrör och det blir så varmt att att man inte gärna lägger handen till efter ett tags eldande.
 
Jag tror inte du skall se själva skorstenen som särskilt värmeavgivande.

Ju mer isolerad en modulskorsten behöver vara desto dyrare blir den ju. En utvändig placering minskar kanske kostnaden. För helisolerad modulskorsten ligger prisbilden på cirka 2 500-3 000 kr per meter + anslutningsdetaljer.

Hade ni tänkt bygga ett schakt eller hur har ni tänkt lösa det?

Både sotare och kommunens byggnadsavdelning har troligen krav/önskemål gällande era planer.
 
Hej på er!

Vi var ut till kamin-försäljaren i stan igår och fick en offert därifrån...En contura-kamin med täljsten ink allt utom fotsteg på taket kommer kosta oss 50k...Hon tyckte inte att vi skulle dra modulen på utsidan av huset utan rakt upp från kaminen,genom rummet över,upp på vinden och så ut..Men hon påpekade oxå att själva skorstenen inte avger nån direkt värme då de tblir ett helisolerat rör där uppe...Om jag fattade det hela rätt;-) Startröret blir halvisolerat precis som ert steelis..

Självklart kommer vi göra en bygganmälan o snacka med sotaren om det här innan vi sätter fart..det måste man väl va?
 
Ja, normalt så är det ju krav på bygganmälan för en ny eldstad och sotaren vill säkert godkänna och provtrycka den nya skorstenen. Mitt tips är att dra planerna för honom i detalj i förväg. Vi anlitade en installatör med "100 års erfarenhet" utan att göra det när vi installerade våran. Och så blev det diskussioner vid besiktningen också. I vårt fall hurvida avståndet till taket var acceptabelt med strålskydd eller inte. Så vår kamin hade eldningsförbud till att börja med.
 
Oj då goforit,det lät ju så där måste jag säga..

Ska kolla det här med sotarn snarast då,innan vi går vidare...det finns massor med hus här som har kamin,så det borde ju inte vara några problem,men man vet ju aldrig..

Tack för tipset iaf:)
 
Satsa på en rejäl ugn istället. Tex. Tullikivi eller Nunnauuni alternativt kakelugn. Då får du även en behagligare värme och under en längre tid än du får med en kamin som blir varm fort/kall snabbt. Nackdelen är att det är dyrare, men det kan vara värt det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.