Vad skulle ni göra om ni ägde ett hus som behövdes byggas ut, samtidigt så har ni en stor tomt som är styckningsbar. Skulle ni bo kvar i huset och bygga ut det eller skulle ni sälja huset och bygga ett nytt på andra tomthalvan ??? Tycker ni det låter bökigt så skriv gärna.
Tacksam för alla ideer

mvh Nicke och Sofie
 
Beror ju å' ena sidan alldeles på hur det gamla huset ser ut samt hur "lyckad" en utbyggnad blir rent planlösningsmässigt och å' andra sidan på hur nära nytt och gammalt hus kommer varandra vid en ev. avstyckning av tomten, samt huruvida ni själva kommer att tycka om att ha nya grannar i ert gamla hus väldigt nära inpå ;)

En lyckad utbyggnad av befintligt hus med intakt, stor, fin, uppvuxen tomt låter ju i mina öron rätt optimalt, men det är ju jag det ;)

MVH//Christina.
 
Min erfarenhet säger att det nästan alltid blir en stor kompromiss vid en utbyggnad vad gäller planlösningen. Det brukar bli en del "knepiga hörn" som inte blir bra. Dessutom vet man aldrig vad man stöter på när man börjar riva i det gamla.

Mitt råd är därför att bygga nytt på en avstyckad bit av din befintliga tomt förutsatt att styckningen känns naturlig och att du kan leva med en granne som köpt ditt gamla hus. Det brukar finnas mycket känslor i sitt hus som kan vara svåra att komma ifrån om du bor granne, eller hur?
/Experten
 
Det är ju omöjligt att svara på. Det är alldeles för många faktorer som påverkar.
Det är bara ni själva som kan svara på det.
Trivs ni i det gamla huset och det blir en bra lösning med utbyggnaden, så är det nog den enklare lösningen av de två. Men å andra sidan, så är det ju alltid kul att planera ett hus precis som man vill ha det. Allting är nytt.
Men som sagt, det är för många faktorer som påverkar för att kunna svara på det. :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.