Huset är ett gammalt hus från 1910. Det är nyinstallerad jordvärme och tomt på ca 3500kvm.
Det är enplans hus med oinredd övervåning.

Nedervåningen är inte nyrenoverad, utan lite äldre skick.

Tak måste bytas.

Finns mycket att göra på det men går at bo där.

Huset har inte fått ett enda bud än och huset har legat ute i lite mer än 6 månader!!

E4an ligger rätt nära huset och vägen ska byggas om så den hamnar närmare huset. Inget som vi kommer störa oss på då vi är vana. Däremot tror jag inte att det lockar någon annan och det är nog anledningen till att dom inte fått några bud.
utgångspriset är 975.000

Sååå. Vad skulle ni ge som första bud? Skambud? Vad är skambud?

Ska tillägga att säljaren redan har annan bostad och bor imte i huset.
 
Redigerat:
Frågan är väl vad huset skulle vara värt efter en renovering.

Behöver det exempelvis renoveras för 1 miljon och är värt 1,3 miljoner efteråt så skall ni inte betala mer än 300 000.
 
Det är svårt att säga men tror inte att värdet kan stiga så mycket efter en renovering ens, just pga läget till E4an. Jag tänker som så att vi kommer klara av att bo där men om vi skulle vara tvugna att sälja i framtiden av någon anledning så kommer vi inte få mycket. Därför vill inte vi heller buda för högt. Utgångspriset kan säljaren bara drömma om.
 
Några frågor...
1. Vad innebär nära till E4 och hur nära kommer det att bli efter utbyggnad av denna?
2. Finns det eventuellt risk för tvångsinlösning av fastigheten i och med utbyggnaden?
3. Hur är vatten/avlopp, dels i skick och dels om de berörs av ovan.
4. Dränering?
5. El? Dels skick och kan inkommande beröras av ovan?
6. Taxeringsvärde?

/Kent
 
snickarboden skrev:
Några frågor...
1. Vad innebär nära till E4 och hur nära kommer det att bli efter utbyggnad av denna?
2. Finns det eventuellt risk för tvångsinlösning av fastigheten i och med utbyggnaden?
3. Hur är vatten/avlopp, dels i skick och dels om de berörs av ovan.
4. Dränering?
5. El? Dels skick och kan inkommande beröras av ovan?
6. Taxeringsvärde?

/Kent
Kan inte svara på alla dina frågor då vi ska på visning imorgon.

1. Just nu ligger E4 nedanför. När väggeb byggs om kommer avfartsvägen från E4 vara precis bakom huset. Kommer väl vara ett bullerplank emellan ungefär.
2. Nej, det tror jag inte. Pratade med en granne som förklarade och huset bakom har rivits redan för att nya vägen kommer gå där och inga mer hus ska rivas. Men detta är självklart något vi kommer kolla upp med kommun och trafikverket innan.
3. Vatten och avlopp är kommunalt, mer vet jag inte än.
4. Jag tror att vi måste dränera. Står att det är torpargrund/källare. Ska finnas en matkällare som inte används men det ska kollas upp.
5. Har ingen koll på el. Men är det jättegammalt kommer vi inte ens lägga ett bud.
6. Taxervärdet är: 514.000.

Hoppas det hjälpte lite.
 
Hemmakatten
Ett gammalt hus i Norrbotten med E4 som tomtgranne och dessutom orenoverat... Låter för mig som totalt omöjligt att sälja. För 975' borde ni hitta något som är väldigt mycket bättre.
 
Huspriserna i Piteå, Luleå och Haparanda är väl inte jätte låga? Kan du inte kolla upp vad andra hus i området sålts för? Huset kommer aldrig vara värt mer än vad du eller någon annan tycker det är värt och om det inte är sålt efter 6 månader skulle jag granska det mycket. Även att tänka på är ju uppvärmingen även om det är jordvärme.
 
Ersnäs?
 
Läget tillsammans med huset som sådant gör att jag inte skulle vara villig att pröjsa speciellt mycket. Lägg därtill att det inte var blivit sålt på 6 månader.

500.000 kr hade jag kanske kunnat bjuda... med den infon som har presenterats. Om jag verkligen måste bo där och det finns stor potential?

/S
 
Hemmakatten skrev:
Ett gammalt hus i Norrbotten med E4 som tomtgranne och dessutom orenoverat... Låter för mig som totalt omöjligt att sälja. För 975' borde ni hitta något som är väldigt mycket bättre.
Jag är uppvuxen ca 500 meter från det där huset och Ersnäs behöver inte vara en dålig investering, det ligger inom bekvämt pendlingsavstånd (~15 min) till Luleå och priserna har varit stigande under en lång tid. Däremot känns det väl rätt osäkert med vägen. Det är en stor, planskild trafikplats som ska byggas precis bakom det där huset och det är antagligen därför det är trögsålt. Mina föräldrars hus påverkas också av vägbygget så jag har sett ritningarna och det kommer nog att bullra och vara allmänt störande under en period.

Hade jag tänk att bo där en längre tid hade jag nog kunnat tänka mig att köpa det dock, när väl byggarbetena är färdiga tror jag inte vägen stör så mycket och huset har ett fint och öppet läge.
 
Redigerat:
Huset ser ju inte så illa ut, jag skulle väl inte kalla nedervåningen för orenoverad. Då ser jag framför mig ett slitet 70-talskök med nernött vinylmatta och vitvaror från Hedenhös.
Det är ju dock rätt liten boyta f.n.

Det finns ett bud på 850.000 nu...
 
håller med, så slitet var det ju inte.
Dock förvånas man över prisnivån. Det får ju 4-5miljonershusen här runt sthlm att framstå som fynd. Det var ju inte ens speciellt nära Luleå?
 
Hubbe2 skrev:
håller med, så slitet var det ju inte.
Dock förvånas man över prisnivån. Det får ju 4-5miljonershusen här runt sthlm att framstå som fynd. Det var ju inte ens speciellt nära Luleå?
Det är en myt att husen i norrland är gratis. I princip all bebyggelse är koncentrerad efter kusten och speciellt tätorterna där det finns gott om relativt välbetalda jobb vilket driver upp priserna. I fallet med just det här huset tar det bara 15 min in till Luleå och du får en stor tomt och flera uthus på köpet. Den där typen av "norrbottensgårdar" är dessutom populära då de går att göra mycket fina för den som kan renovera med känsla.

Sen vill ju inte alla bo i Stockholmstrakten heller. Visst, ge mig ett trevligt hus runt sickla sjö tex så kan vi snacka men där räcker inga 4-5 miljoner. Att slanta upp de summorna för att bo på Värmdö eller utemot Trosa till och tillbringa sitt liv i bilen lockar iaf inte mig ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.