Vi ska rusta vårat lilla torp nu under våren/sommaren. Vi hade först tänkt beställa ett kök från en lokal snickare men när prislappen hamnade på samma nivå som vi betalade för huset hoppade vi den idén...

Nu tänker vi göra en "snikvariant" som förhoppningsvis ändå blir bra: Vi behåller de gamla skåpstommarna (kraftiga rejäla 50-tals-stommar) och gör egna pärlspontsluckor, som vi tänkt måla i Kimröksgrå från Gysinge, 15 %. Golvet är orginal från 1830 men väldigt slitet och fullt med färgfläckar som inte går bort, det tänkte vi måla i Gysinges grön umbra 60 %. Nu till frågan - vad skulle ni ha valt för bänkskivor?
 
Satsa på något gediget, inget laminatskit. Helst inte heller en modern träskiva i ek eller liknande. Kanske en målad furuskiva? Eller kanske en perstorpsplatta?
 
Perstorpsplatta är laminat.

Eftersom köket är 50-tal så tycker jag att en sådan med mönstret Virrvarr eller det andra väldigt smårutiga som finns och ek eller teaklister vore en bra lösning.

Alternativt en rejäl klassisk diskbänk helt i rostfritt med klassiska kanter och hoar.
 
Kanske skulle ha utvecklat inlägget lite... huset är 35 kvadrat, köket ca 15. Ingen el eller vatten. 1.90 i takhöjd.

50 tals-stommarna som vi behåller kommer det inte synas mycket av eftersom vi klär dem i pärlspont.

Hel diskbänk behöver vi inte, vi har tänkt oss en liten ho/alternativt lös diskbalja. Perstorpsplattan gillar jag, men jag vet inte... den känns lite nymodern i den här typen av hus?
 
Vit marmorbänk så är du nere på förra sekelskiftet
 
För att förtydliga mig: Ja, även Perstorpsplatta är laminat men limmas lämpligen fast på en gedigen trästomme. Dagens laminat sätts ofta fast direkt från fabrik på spånplatta.
 
Jag hade nog valt den enkla vägen att använda en limträskiva även om det inte är tidsenligt. Man vill ju att det skall vara praktiskt och snyggt, men de flesta vill nog ha mer av köket än vad som var original 1830. Från början var troligen en öppen spis ,ett bord och möjligen en bakugn vad som fanns i köket. Sent 1800-tal till tidigt 1900-tal var pärlspont vanligt, men knappast 1830. I ett litet kök från början av 1900-talet tror jag att man ofta hade en spontad träbänk. Kanske målad. Jag har även sett bänkar av tjock (c:a 8 mm) järnplåt.

En limträskiva i ljust trä är snyggt och mer praktiskt än det som är tidsenligt.

Erik
 
Moderna stavlimmade träskivor går bort direkt i mitt tycke, ser för modernt ut. Vi har i lillhustet en limmad träskiva 3 cm tjock men där det är ca 10 cm breda brädor som är ihoplimmade och det ser ok ut.
På den andra bänkskivan har vi slaktat ett gammalt bakbord så där är brädorna ca 20 cm breda ihoplimmade. (Om det inte är så stor bänkyta är tipset att slakta ett bord ett sätt att få bra patina och billigt = loppis).
 
Vi beställde den från ett snickeri, inte dyrt.
 
Tvärsnitt: Ditt förslag gillade jag! Du har möjligtvis inte någon bild?
 
Låna boken "Kök i Sverige" av Uuve Snidare på närmaste bibliotek. Där finns några väldans trevliga inspirationsbilder på välbevarade riktigt gamla kök.
Bland annat en som jag fastnade för; diskho av porslin, zinkplåt en bit runt om hon och så "bänkskiva" av någon slags enkla plank (ser väldigt släta ut men nog ej lackade).
Ser riktigt mycket Torp ut! :)
 
Vi ska påbörja renovering i köket snart i vårt hus från slutet av 1800. Vi kommer även att ha hela köksinredningen i smal pärlspont osv.

Vi har tänkt att ta gamla breda golvplanker till bänkskiva. Vi har några som är upp till 40cm breda och väldigt tjocka så de blir nog skysst :) Sen så får vi nog hyvla till dem och behandla dom väl men de borde bevara känslan ganska bra :) Marmor bänkskivor kan jag inte tänka mej att de användes speciellt ofta i torp, men som någon sa tidigare så behöver det ju inte vara helt orginal :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.