Min pappa har ett gammalt sommarhus i sten på landet i Frankrike. På baksidan har han stenmur och ena sida på denna hade börjat spricka, så en svensk granne som finns på plats hade bett några hantverkare att fixa muren innan den gick sönder alltför mycket.
Nu har min pappa fått en räkning, som han också betalat. Han tyckte att priset var ok för det jobb de gjort, men jag tycker prislappen känns alldeles för hög.

Därför undrar jag om någon i detta forum skulle kunna uppskatta vad detta skulle kosta att fixa.
När jag fått några bra svar, så ska jag avslöja vad prislappen blev.

Muren är ca 8 kvadratmeter och 80 cm tjock.
Först står det demontage av rasade massor, borttransport av lera och jord ca 2 kubik.
Inköp av sten, cement och sand.
Första dagen hade man 3 arbetare (1 blandarman, 1 hantlangare o 1 murare).
Enligt fakturan jobbade de 3 personerna i 8 timmar första dagen. Alltså fakturerat 24 timmar.
Då var det också biltransporter.

Dag två var det färdigmurning för 2 man i 8 timmar (fakturerat 16 timmar).
Dag 3 är det borstnng av fogar som tog en man 4 timmar.
Materialet är i fakturan cement, sand och sten.
Man använder visst sten som man murar fast (och som jag förstått det är det sten de hämtar i skogen typ).
Sedan har han som tog tag i jobbet lagt på 2 timmar för arbetsledning.

Vad skulle ni uppskatta att denna typ av jobb ska kosta med material och arbete?
Behövs det så många för att göra jobbet? Och tar det så lång tid?
 
25.000:-
 
Vi vet ingenting om omständigheterna 8 m² säger inget, var det 8 x 1 eller 4x2 på längden eller var det 8 x 1 m på höjden, och inte hur mycket man betalar en hantis i Frankrike och sist men inte minst. Din undran över antalet arbetare ja dom jobbar väl så, och antalet timmar behövde dom tydligen. Vad vi i Sverige gör innebär inte med automatik att man gör så i Frankrike. så priset kan väl bli vad som helst om man inte begär ett fast pris. pris förslag 1- 100 000 :beer:
 
Redigerat:
Muren är nog nästan 3x3 meter. Deras timpris är 45 Euro.
 
Då är det väl 46 tim x 45 Euro = 2070 Euro + material som vi inte vet pris och mängder på. Så jag tror 2350 Euro
 
Nja, jag tänkte väl mer att någon skulle uppskatta vad denna typ av jobb skulle kosta i Sverige. Att riva de delar som var risiga och bygga upp en mur som är 3 x 3 meter.
Jag såg några trådar på nätet där man pratar om att det bör kosta ca 800-1.000 kr per kvm att bygga en stödmur.
Matematiken är ju inte svår...
 
staffan62 skrev:
Matematiken är ju inte svår...
Nej det är den inte, men utan att ha sett foton på objektet så är det närapå omöjligt att ge ett adekvat svar.

De kanske behövde bära allt material längre sträckor, i trappor etc. Underlaget kan vara allt från oanvändbart till färdigt.

Timpriset du anger ligger i linje med svenska priser.

Hur långt är ett snöre?
17426-image1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
staffan62 skrev:
Nja, jag tänkte väl mer att någon skulle uppskatta vad denna typ av jobb skulle kosta i Sverige. Att riva de delar som var risiga och bygga upp en mur som är 3 x 3 meter.
Jag såg några trådar på nätet där man pratar om att det bör kosta ca 800-1.000 kr per kvm att bygga en stödmur.
Matematiken är ju inte svår...
1000kr /kvm låter fullkomligt orimligt, om man inte gör allt själ och letar stenar i skogen. Tycker siffrorna i fakturan verkar rimliga.
 
Priset på 1000 kr / kvm, om det skulle vara en schablon så lär det inte gälla en mur som är 80 cm tjock. Spontant tycker jag det låter som de jobbat snabbt. Om du här i Sverige skulle anlita ngn. för att bygga en 80cm tcjock stenmur på 3x3 m så skulle jag gissa på att du får betala typ 50 000 i arbete, och ytterligare 10 - 20 000 i maskinhyra, ställningshyra osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.