Z
jag har nu knepat och knåpat på en övervåning till björklidenhus villa frisk, enligt bilden nedan. jag är inte helt hundra på att proportionera är helt 100% och jag vet att ytterväggar blir tjockare samt att mått på dörrar/fönster osv kanske inte stämer helt, men hoppas ni förstår ändå.

vad tror ni det skulle kosta att inreda denna övervåning med samma standard som nedervåningen? de har en prisuppgift på isolerad övervåning för 221´000:- samt nyckelfärdig övervåning för 435´000:-, men antar att de då har en egen idé (som inte finns visad på hemsidan).

på nedervåningen skulle jag vilja ta bort det lilla sovrummet, bygga en köksö där de föreslår att köksbordet ska stå, samt då sätta köksbordet framför fönstren vid dörren til uteplats. hur stor prisskillnad tror ni det skulle bli på det? jag tänker att man bygger ju inte ena väggen men gör nånting annat.

http://www.bjorklidenhus.se/favorithus/enhalvplan_merinfo/villa_frisk/
 
  • skiss copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus stor yta handlar det om? 225 000 för att sprutisolera, glesa och plasta låter sm väldigt mycket. Vad skall de mer göra i det priset? Bara siolering borde inte kosta mer än 50-60 000. Skillnaden mellan isolering och nyckelfärdigt låter dock mycket rimligt. Bara badrummet lär ju minst kosta 150 000 i arbete och material. Sen har du ju vvs för radiatorer, mellanbjälklaget, el, resning av väggar, dörrar tak, golv, spackling, målning/tapetsering. Ca 300 000 bör man räkna med.

Angående planlösning - testa byt plats på dressroom och sovrum. Då kan du få en egen genomgång direkt till/från badrummet via stället där man har alla kläder. Mycket praktiskt!
 
Z
jag vet inte den exakta golvytan, men nedre planet på huset (som är de allra yttersta linjerna på skissen) är 100kvm.

jag tänkte ha dress åt andra hållet, men då dressen är lite djupare (eller hur man nu ska säga) så är jag inte så säker på att det går. det blir ju då svårt att ha en dörr från hallen och in till sovrummet. men om man gör dress lika djut som badrummet så går det ju. =)
 
Blir det trångt med svängutrymme för dörrar kan du sen sätta en skön skjutdörr mellan sovrummet och dressrummet, och bara glida in i dressroom. :)

Badrummet ser dock lite smalt ut. Vad är det för tak på huset? 38 grader eller 45? Förhöjt? Rita en detaljerad skiss så du ser att du får plats med allt i badrummet och att det fortfarande är OK anpassat för rullstol. Om du sätter toastol mot yttervägg så tänk på att sätta ett takfönster ovan toa. Annars bonkar du i huvet varje gång du går på muggen...
 
Z
antagligen är det 45 graders taklutning vilket jag inte vet helt säkert. jag ville med ha badrummet lite djupare, men kunde inte få till det... takfönster ska in både på den sidan och i allrummet mittemot. mest för att släppa in ljus. mer detaljerad skiss kan jag inte göra. detta var vad mina kunskaper i photoshop klarade av. *L*
 
Standardtaklutningen är 38 grader, 45 grader kostar ca 50 000 kr extra.

Jag tycker din planlösning ser jätte bra ut med undantag av att badrummet troligtvis får för låg takhöjd och enligt min uppfattning då blir för litet. Om du köper övervåningen genom Björklidenhus tycker jag du skall ställa som krav att få den precis som du vill.

Vi köpte övervåningen från Björklidenhus, även om priset är högt så blev vi avskräckta av vad badrummen kan kosta om vi skulle anlitat hantverkare själva. Vårt badrum blev ju också rätt stort, 14 kvm. Jag misstänker att det i dessa tider går att få ett bra pris på övervåningen genom egna hantverkare, vi har dock ej kolla upp det. Tänk på att endast elradiatorer ingår i standardpriset för övervåningen, det kostar ca 35 000 extra för vattenradiatorer, vi köpte direkt av rörmokaren men Björklidenhus har ungefär samma pris.

Jag tycker dina planer för nedervåningen verkar bra, ett stort kök med köksö är ju schyst. Deras standardpris för ändringar har varit 8000 kr, tror inte det skulle kosta mer i ditt fall, självklart tillkommer kostnaden för köksön. Vi fick flytta bärande väggen för att få ett större kök och då kostade det genast mycket mer.

Kungkokos, i isolerad övervåning ingår inte bara isolering, även t.ex. 4 gavelfönster, spångolv och trapp. Det är troligtvis fortfarande dyrt men det är i alla fall lite mer som ingår.

Enligt vår bygghandläggare räcker det om badrummet på bottenvåningen är handikapp anpassad.
 
  • Planlösning trendig jpeg .jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.