Vad skiljer sommarstuga från en villa från en året rund bostad?
Är det isolering, utförande, eller vad?
 
Finns det verkligen en sån definition?
En VILLA är väl ett fristående hus tänkt för en familj - alltså inte ett flerbostadshus, inte ett radhus, inte ett kedjehus, inte en lägenhet - och inte en sommarstuga.

En sommarstuga är väl ett hus som är motsatsen till åretruntboende och permanentbostad. Nuförtiden heter det visst fritidshus eller fritidsbostad - inte sommarstuga har jag fått lära mig :)

För mig är en sommarstuga ett litet hus, ett torp eller just en stuga - inte ett vräkig herrgård trots att naturligtvis herrgårdar borde kunna fungera som sommarhus.

Sommarstugor bör väl ligga lantligt eller åtminstone avskilt, vilket förstås även permanentbostäder kan göra.

För mig är det främst standarden som skiljer. Kanske har man inte rinnande vatten, elektricitet och telefon indraget. Kanske har man kamin som värmekälla, utedass på gården. Kanske har man inte samma isolering eftersom man inte räknar med att utnyttja stugan vintertid.

Hälsningar från Lycke med nybyggt sommarhus som är fullt utrustat och klarar att hålla värmen en stormig vinterdag!
 
Vårt "sommarstuga" har högre standard och fler kvadratmeter än lägenheten vi bor i...

Men det är ändå ett fritidshus, så det borde väl handla om avsikten.
Vår avsikt är att tillbringa fritiden där. Alltså är det ett fritidshus. Om vi flyttar dit så blir det ju vår bostad.

Likadant så är ju en andelslägenhet i fjällen just en fritidslägenhet, trots att den är oerhört lik en vanlig lägenhet.
 
Och så finns ju den tekniska biten, normerna för isolering, avlopp etc. är olika åtminstone i Finland. Dessutom är fastighetsskatten ofta olika, i kommunen där vi köpt hus tas ingen fstighetsskatt på fastbosatta men sommarstugor betalar 0,9% (tror jag)
 
Hur är det med den tekniska biten i Sverige då?Normerna för isolering???
 
En bekant byggde ett hus på en fritidstomt. För drygt 3 miljoner... och flyttade in permanent. Vips! Så bidde det en villa! Kommunen hade inget emot det heller.
 
PBL gör inte längre någon åtskillnad på permanent- och fritidsbostad. Alltså gäller samma byggnadstekniska och handikappanpassningskrav. Eftersom myndigheterna inte kan förbjuda någon att bo permanent i en sommarstuga, ställer de samma krav på avlopp, sophantering, tillgänglighet för räddningstjänsten, osv.

Om myndigheterna ändå inte vill ha permanentboende småbarnsfamiljer, kan de i detaljplan begräns byggytan till exempelvis 60 kvm utan källare eller övervåning...
 
Det som Lilla_Vargen skrev här ovan är vad vi fått erfara också. Samma krav ställdes på oss som på alla som bygger permanentbostad. Jag ville exempelvis ha ett utedass, men det var inte kommunen så intresserade av.

Överhuvudtaget skulle jag kunnat tänka mig en mycket enklare standard än vad vi nu har, men jag fick snabbt klart för mig att kommunen struntar fullkomligt i om vi bor där alltid eller emellanåt - det ska vara lika för alla.

Nu står huset nästan klart och det ÄR en sommarstuga men vi skulle tveklöst kunna bo där året om eftersom alla bekvämligheter finns, isoleringen är lika god som i något annat hus och huset är lätt att hålla varmt och torrt.
 
Lycke!

Din sommarstuga.Hur är den? Hur har du byggt den?
Storlek,grund,stomme,fasad...
 
Nix skrev:
Vårt "sommarstuga" har högre standard och fler kvadratmeter än lägenheten vi bor i... Men det är ändå ett fritidshus, så det borde väl handla om avsikten.
Vår avsikt är att tillbringa fritiden där. Alltså är det ett fritidshus. Om vi flyttar dit så blir det ju vår bostad.
::) Jaha, och i lägenheten/villan tillbringar vi väl också fritiden, om vi nu inte är egna företagare med "kontoret på fickan". 8)

De é svårt me definitioner !

Helena med
Nationalschabraket
 
vonSassen skrev:
::)  Jaha, och i lägenheten/villan tillbringar vi väl också fritiden, om vi nu inte är egna företagare med "kontoret på fickan".   8)

De é svårt me definitioner !

Helena med
Nationalschabraket

Ja, ja...

Bara för att vi betraktar vår lägenhet som en stor garderob som vi sover i...

Smart-ass, jag avskyr att bli påkommen med felformuleringar ;)
 
Till Adam:
Vi har inte byggt huset själva, så jag har inte så många goda råd att komma med. Vi beställde ett litet prefabhus från TeamBoro (nuvarande Borohus) med 72 kvm boyta i ett plan.

Huset står på torpargrund (Leca-block) på en makadambädd. Fasaden är av vanligt målat trä och taket har betongpannor.

Vi är inte riktigt klara än, men så gott som! Huset byggdes februari/mars och står på västkusten nära havet.

Vad jag har förstått så är det inte riktigt "fint" att inte bygga själva, i lösvirke, och vi får utstå många pikar om "tummen mitt i handen" och gliringar. Vi är emellertid mycket nöjda med vårt välutrustade och nya sommarhus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.