Vad skall vi lägga för grus på vår uppfart till vårt nya hus? Idag ligger det något slags grovt krossmaterial som bärlager, kanske 0-40 eller något bärlager utan 0 material, osäker på vilket. Nu vill vi lägga på ett slitlager med finare material ovanpå. Men vad skall vi ha? Vi vill helst inte att uppfarten blir till lervälling när det är blött ute (som vår grusväg blir) och vi vill heller inte att gruset "rullar" ner för uppfarten när man åker upp med bilen. Så här ser det ut idag.

2015-12-01 11.56.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Kan ni inte lägga plattor?
Eller asfalt till sommaren?
 
Jag är ingen expert i ämnet, men kan berätta hur jag gjort som funkar skapligt.

Markduk. Jord, lera kryper upp, tyngre material sjunker, markduken hindrar det.

Nån typ av kant el dike om omgivningen lutar mot vägen, när det regnar drar vattnet med sig jord/lera ut på vägen.

0-8 grus, hyr gärna en Padda och packa det.
 
harry73
Väggrus funkar bra = 0/16 eller 0/18

Eftersom ni redan har bärlager behöver du inte vara rädd för lervälling, men beroende på hur brant uppfarten är kan det spolas ut lite finare grus.
 
Asfaltkross?
 
0/18, fixa bra avrinning, dammbinda med CaCl.
 
harry73
Jumos skrev:
Asfaltkross?
Nej, det finns inte bara asfaltvägar :D
Väggrus är ett slitlager för grusvägar, dvs en krossgradering som ger en jämn, tålig och hyfsad tät yta på en grusväg, och det är vanligt grus i 0/16 eller 0/18 gradering.
 
Asfaltkross fungerar om man nu får tag på något relativt nykrossat men jag skulle hellre rekommendera vanligt grus 0-16/0-18 då det bättre att jobba med. Samt att det kan man enkelt justera om senare. Detta är inte lika lätt med asfaltkross.

Själv skulle jag givetvis lägga asfalt då du har en lite brantare uppfart vilken riskerar att regna sönder oavsett grusfraktion.
 
Ha ha, som norrlänning har jag sett mina mil med grusvägar i diverse skick, så att asfalt inte är enda alternativet har jag full koll på :D Asfaltkrossen var menat som ett förslag på beläggning.
 
KristinaRT
Var finns huset?
Vi har ju lite olika förutsättningar i olika delar av vårt långa land :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.