Marken är lerhaltig, ca 80 m till strand. Avloppet skall vara blandat och vi vill inte ha
minireningsverk. Vid kommunens byggnadsavdelning får man ingen hjälp, endast hänvisning till Naturvårdsverkets faktablad. Någon som har tips ?
 
Prata med komunens miljökontor istället. De borde ha klart för sig vad de tillåter i den miljön.

Tilllåter de en trekammarbrunn så är ju de praktiska men jag är tveksam i det läget pga närheten till vattendrag men som sagt reglerna varierar
 
Hm... Det var liksom det som var problemet. Beslutande myndighet i den kommun vi bor hänvisar till Naturvårdsverkets faktablad. Man skall helt enkelt begripa själv vad som är lämpligt. Några direktiv om vad man får eller inte får ges inte. Det finns inga särskilda regler i just vår kommun.
Det är upp till oss att komma med ett förslag som sedan kontoret kan godkänna eller inte.
Läser och läser och frågar och frågar och fortfarande blir vi inte kloka på hur vi skall göra.
 
Det där är så typiskt. Man tror att kommunens uppgift är att ge någon form av service till sina invånare, men det verkar som om den känslan inte spridit sig till särskilt många av tjänstemännen. Och man känner sig väldigt hjälplös när man är i er situation, att man ska prestera något som ska godkännas, men man får ingen vägledning alls.
Det ni kan göra är att rita upp ett system med trekammarbrunn och lämna in det. Man får sedan hoppas att om det inte är bra nog, de talar om vad som var fel, så ni får en chans att rätta till det. I värsta fall blir det bara en stämpel "Godkännes ej".
Har ni funderat något på vem som ska gräva åt er? Grävarna kan ibland vara väldigt bra på det där med avlopp och har ibland bra kontakter med kommunenen, så att det kan bli en genväg för er.
 
Har du kollat på Indräns avlopp.Vi har lagt ner indräns avlopp och det är nerlagt i lera ca 300m från en sjö.Det har kommunen godkänt.
 
Kommunen borde åtminstonde kunna kläcka ur sig vilka krav som de ställer!

Har ni kollat på Avloppsguiden.se ? Finns massor av info där.

Annars är förslaget om att kontakta en lokal grävfirma som anlägger avlopp bra!
 
Royale: Indrän har väl olika varianter, vilken variant har ni ?

Avloppsguiden, jo den känner vi nog till. Jag blir så trött, vi håller på att bygga lösvirkeshus och har liksom miljoner andra saker att sätta oss in i och ta beslut om. Skulle vara trevligt om det fanns någon "expert" som man kunde konsultera som kunde visa vilka alternativ som finns FÖR OSS. Jag vill faktiskt börja välja tapeter snart och inte bara hålla på tjafsa vatten,
och avlopp m.m. ... ;-)

"Trött på avloppsfrågan"
 
Om du inte vill "tjafsa vatten och avlopp" så ta in en grävfirma som kan avlopp och tar på sig jobbet med garanti. Kolla med kommunen om de kräver en av dem godkänd firma.

Annars får du nog dra projektet själv.
 
EN geokonsult kan vara användbar också men de brukar onekligen kunna konsten att ta betalt
 
Tror också ni får svårt att få infiltration godkänd så nära vatten. Men lämna in ansökan, de kan ju bara neka.

Varför vill ni inte ha minireningsverk ?
 
Vi har hört att folk har en hel del problem med sina minireningsverk, de kräver tkemikalier, tillsyn, underhåll och el.
Därtill kan det bli problem om man åker bort och det inte är någon som bajsar i systemet (vet ej om det stämmer).
 
Pius skrev:
Vi har hört att folk har en hel del problem med sina minireningsverk, de kräver tkemikalier, tillsyn, underhåll och el.
Därtill kan det bli problem om man åker bort och det inte är någon som bajsar i systemet (vet ej om det stämmer).
Visst KAN det krångla. Men det har nog mer att göra med att man direkt märker om minireningsverk inte fungerar. Vem ser om en infiltration slutar fungera, förrän det börjar stiga vatten vid bädden och/eller lukta...?!

Ja, det behöver tillsyn, samt påfyllning av kem, men det är ju inga stora arb.moment. Elen som går åt kostar ca 500:-/år. Dvs. ca 40:-/mån.

Åker man bort hamnar ett verk i sk. "vilande läge". Att den med jämna mellanrum kollar av om det kommit in nytt slam att rena. Har det inte det, fortsätter den att bara syresätta vattnet så de aktiva baktierna håller sig aktiva.

Kraven från miljökontor och andra organisationer ökar nu. Jag skulle tro att även om du fick godkänt att lägga ner t.e.x. en infiltration, så kommer den ev. inte att vara godkänd om 5 år pga. att den ligger så nära vattner. Ingen kan förutse framtiden naturligtvis, men sannolikheten är stor.
 
Dina enda alternativ är:
-minireningsverk (Wehoputs5 är kanske att föredra för det kräver ingen tömning med slambil)
-VVS Erikssons variant med "byggd, dvs tät" dräneringsbädd med slamtank och kemikalie doserare inne i huset.
-Sluten tank till toa och nån billigare dräneringslösning för gråvattnet.

3 kammar brunn är inte godkänt utan nån påföljande rening.

Det kan funka med indrän, för att kolla upp det måste man gräva en provgrop som man fyller med vatten och sen mäter man tiden till gropen blir tom för att få reda på hur bra marken infiltrerar. Lera ger inte nån bra infiltration... Provgropen gör den som säljer systemet tror jag. Det kan även vara så att man kan få till det om man gör en stor infiltrations bädd, dvs mycket grus/sand i stället för leran på er mark.

Vi valde Wehoputsen för den blev 1000E billigare totalt i installation än VVS Erikssons kemikalie dräneringsbädd. Även underhållet blir billigare eftersom vi slipper tanktömning. (Mattsons var billigast när vi köpte i maj)

Det är ett "jävla skit" det här med reningsverk... (och även kommunens rådgivning i frågan)

Föresten, tänk på att när ni gräver ner tankarna så måste dom vara så att det dels inte kan komma in sjövatten när vattnet stiger på vintern och dels så får inte tankarna flyta upp vi högvatten...

(som en parentes så såg jag på Vårdös hemsida (byggnadsnämdens protokol) att dom krävde indrän till en strand bastu som inte hade något rinnande vatten indraget...)
 
Jag vill lyfta den här tråden. Är nyfiken på vad Pius har kommit fram till. Vi befinner oss i en liknade sittuation, men vi måste göra om en befintlig anläggning som tjänat ut. (trekammarbrunn med igensatt infiltration). De yttre omständigheterna är tom med sämre. 40 m till sjö och mjäla, minst lika illa som lera.

Till skillnad mot Pius har jag haft ett bra samtal med kommunens handläggare på miljökontoret. Fått klart för mig vilka krav som ställs och vilken lösning de kan godkänna. En förstärkt markbädd/infiltration efter trekammarbrunnen kan godkännas, men minireningsverk med efterpolering rekommenderas.

Kruxet är att tillstånd för markbädd ges bara för 10 år, sedan skall funktionen utvärderas. Därför har jag börjat snegla på minireningsverk. Läst allt jag kommit över, men det mesta har några år på nacken!

Jag efterlyser erfarenheter både positiva och negativa från er som redan har installerat någon typ av minireningsverk. Anläggningskostnad, driftssäkerhet, driftskostad kort sagt allt som kan bringa reda i mitt förvirrade tillstånd
 
Vi har inte beslutat något ännu. Håller som bäst på att samla kraft och mod att pånytt ta kontakt med kommunens beslutande i frågan. Känner att jag först måste vara någorlunda förberedd så jag kan argumentera ...
Jag tror dock inte det blir något reningsverk. Dels är de elberoende, flera av reningsverkan vi har kollat kan man inte lämna i flera veckor, utan de måste ha "mat" regelbundet. Därtill kommer kemikaliekostnaden som ju blir en hel del, + slamtömning. Nä, det blir för omständigt, och DYRT. Dessutom tror jag inte ett smack på att de skulle ha längre livslängd än traditionella system.

Vi har tittat på In-Drän med fosforfälla (en tank i slutänden som innehåller kalk). Sedan är det väl lite frågetecken med marken som är lersiltig. Kanske man kan bygga markbädd och lyckas få godkänt den vägen. In-Drän är marknadens absolut billigaste system som jag har uppfattat det. Tar man en modell med fosforfälla blir det dock lite mer förstås.

Uponor har kommit med något nytt som skall motsvara In-Dräns infiltrationsmoduler, men jag vet ingen som har prövat detta ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.