Hej!

har sökt lite här på forumet men inte hittat vad jag söker, hoppas att någon har lite info att dela med sig av.

Vi har en tomt där det kommer behöva sprängas lite grann. Vi har delad entreprenad så har vi en som schaktar som i sin tur har en kille som han tar in som skall spränga
vet ej ännu vad det kommer kosta då vi måste schakta av innan för att se vad som finns under

Vad jag skulle vilja veta är vad vi som byggherrar skall behöva göra.

Jag har förstått att måste man besiktiga närliggande hus, mätning vid sprängning osv. men måste man ha polistillstånd för detta och är det vi som byggherrar som måste ordna eller är det vanligt att sprängaren gör det?? Det är inte många hus uppförda ännu då det är relativt nytt område.

Jag kan naturligtvis ringa och fråga schaktnissen direkt, men gör ett försök här innan. Om någon kan proceduren vill säga.


/-Lola
 
tror det kallas smygdynamit. behövs inga certifikat eller tillstånd till det alls. fråga bygghandeln.
 
I vårat fall gällde följande:

Det är sprängaren som söker sprängtillstånd. Är det en mindre sprängning använder han ett "Generellt sprängtillstånd", är det mer att spränga behöver han söka ett "Permanent sprängtillstånd" hos polisen.

Förutom besikning av grannhusen - kom ihåg att ha en gällande villaförsäkring när ni spränger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.