Skall bygga en liten mur som avgränsning mellan ett stenparti och gångväg med asfalt beläggning..
Den kommer att sticka upp ca 10-15cm ovan mark. Frågan är nu: Lecasten och putsa eller murblock? Eller en kombination? Lecasten undre varvet och mursten ovanpå?

Hade tänkt att gjuta en sula och sedan två varv sten.
 
Redigerat:
En följdfråga. Hur delar/ kapar man en mursten bäst? det är den gråsvarta från Byggmax jag tänker på.
 
Totem skrev:
En följdfråga. Hur delar/ kapar man en mursten bäst? det är den gråsvarta från Byggmax jag tänker på.
Ska det vara ett snyggt snitt är det väl enklast med en stor vinkelslip. Finns för ändamålet avsedda kapar man kan hyra.

En sådan här använder vi alltid vid stenkapning av större sten.
http://www.stihl.se/isapi/default.asp?contenturl=/katalog/produkt/42240112800/TS+700.html

Är det mindre plattor/stenar som är lite tunnare så räcker det att skära ett snitt med vinkelslip och avsedd klinga och sen knacka med en huggmejsel i spåret.
Eller så skär man snittet, lägger stenen på gräsmattan och slår till på den delen man vill ha bort med en hammare.
 
Redigerat:
Måste vara en storrackare till vinkelslip i så fall. Sen så får man snurra på stenen då, för det lär väl inte räcka hela vägen igenom i ett snitt. Plattorna har jag koll på, den metoden använde jag när jag lade om uteplatsen förra året. Angående frågan i första inlägget. Det borde väl funka att lägga mursten på lecablock? Lite lyx och ha mursten under marken tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.