Hej

Om några dagar skall vi ha slut besiktning på vår nya hus. Det är via Gar-Bo och jag tänkte ifall ni som kan detta bättre och har erfarenhet kan ge lite tips. Det står att man kan framföra synpunkter vid besiktningen men det är besiktningsmannen som avgör vad som är rätt eller fel! Det jag tycker är svårt är att tex det jag tycker är viktigt och fel i ett nytt hus känner jag redan att min husleverantör tar lätt på och lite skavanker får man räkna med har man fått höra och lite "vi har sett värre". Hur tufft kan man vara?

Saker jag sett är tex buckla/skada i fönster ram, är det rimligt att man får ta det?

Lister som är skarvade med 10 cm bitar på slutet när hela listen bara är 2 meter och skulle man gjort det själv hade man haft hela bitar

Märkte i regnet att det läkte i taket utanför entren, om man ser det man tycker är stora fel och besiktnings mannen inte tycker samma, kan man hålla inne del av sista betalnigen utan att få problem? Jag har känslan att har jag väl betalat så kanske dom inte är så snabba på att fixa felen!

Allt regnvatten hamnar inte i hängrännan (rinner ner mellan tak och hängränna)

Gar-Bo verkar mest kolla att det som avtalas verkligen finns i huset tex bastu osv, men ska de även bedöma om det är snyggt gjort?

Det var ett skönhetsfel på huset som vi accepterade en kompensation på i pengar och det har inte regleras på 2 månader så dessa pengar kommer vi att dra av ifrån slutbetalningen.

Så lite tips vore tacksamt, vår KA kommer inte med för tydligen skall dom inte närvara.
 
Jag tycker du ska lägga dig i, bättre för mycket än för lite. Spola med slangen på taken och påvisa problemen. Lägg upp bilder på sånt du tycker är fel här så får du lite bättre råd. Skarv i list är oftast ok men inte snyggt, skada på fönster ska åtgärdas, spacklas målas om tex.
 
Läs Besiktningsmannaboken 2016. Kan vara bra att läsa på om vad en slutbesiktning är och vad besiktningsmannen kollar på.
 
O
Tveka inte att ta upp det du anser eller tror är fel. Besiktningsmannen får själv avgöra om det räknas som fel eller inte.... Så gör en egen koll, och anteckna dina de du hittar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.