Fundera på att byta ut vårt spännpapptak. Kan man bara sätta gips och måla? eller vad tar man? Vill absolut inte ha panel eller typ Elite. Vill ha ett slätt tak i alla fall ::)
 
:cool: Gör som tänkt. :)
 
Gips är nog det ända om du vill ha slätt tak. Själv har jag behållt mina spända tak där det har fungerat. Så vad har du för anledning till att byta ut det??
 
Immobil skrev:
:cool: Gör som tänkt. :)
Tack Immobil! Men jag måste väl ta bort det gamla va? Hur sitter det? Är det bara att skära bort?
 
Snuttjulle skrev:
Gips är nog det ända om du vill ha slätt tak. Själv har jag behållt mina spända tak där det har fungerat. Så vad har du för anledning till att byta ut det??
Jag hatar det! ;) Det har börjat krackelera på vissa ställen och jag vill kunna sätta upp lampor utan att man är rädd att hela taket spricker....Jag vill ha det rent och snyggt :p
 
Har du riktig tur så är det fina brädor där ovanför. :)
 
Faidros skrev:
Har du riktig tur så är det fina brädor där ovanför. :)
ja och dom vill jag INTE ha ;D
 
Tänk på att det är svårt att få det att funka med enbart gips då det lätt spricker i skarvarna (trots att man är doggrann med skruvning och spackling).
det finns dock en filt som man kan tapetsera upp så man får effekten av ett helt slätt/dukspännt tak och på så sätt skyddar du dig från sprickor o dyl. hör med din färghandlare
 
tror det heter microlit.

nyare variant av glasfiberväv men helt slät.
 
Menar du att man "alltid" (eller typ helst) ska ha microlite eller motsvarande på gipset om man sätter nytt gipstak?

/Elin
 
Ja, jag tycker man ska ha det om man ska ha vanlig slät gips, då det är mycket riskabelt att ha gipsen "bar". OM man inte ska ha någon typ av väv så bör man åtminstone regla alla tvärskarvar så man kan skruva ordentligt även där.
Men fortfarande är det stor risk att det blir sprickbildning, hus rör ju sig som bekant.......
 
Vet inte riktigt. . men en fråga ang. den här väven?? Vi Renoverar vårt Kök.. och jag bygger nytt nedsänkt tak för spottar.. Tanken är Gips och spackling färg.. På väggarna ska vi sätta väv som är slät.. Kan man sätta samma på gipasen i taka och måla den.??

Någon som vet.. Eller är det någon som har något annat bra alternativ till innertak.. ??
Det ska vara Spottar i taket!
 
Jag har gipsat mina gamla krackelerade spänntak med 6 mm renoveringsgips. Man behöver inte ta bort befintligt spänntak. Det är snarare bra om det är kvar för att "jämna ut" det som finns därbakom (brädor troligen). Spackla med remsor noggrannt. Om man vill vara extra säker så sätter man Microlit också.
 
Rille G. skrev:
Jag har enbart använt gips i taket, däremot så har jag reglat upp vid varje skarv.
Detta har fungerat i ett par år nu utan att spricka.

/Rille
Grattis ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.