Tänkte börja bygga nästa höst. Är dock lite förvirrad på ämnet byggfelsförsäkring.

Jag har tänkt att göra allting själv och stå som ansvarig för allt jag får. Blir väl allt utom El:en.
Jag har inte för avseende att sälja mitt hus när det är färdigställt.

Kan någon vara snäll och förklara VAD jag skall ha en byggfelsförsäkring till?
Vad EXAKT kan den göra för mig som kommer bygga och stå för allt själv?

Om jag förstått det hela rätt så skall den här försäkringen skydda mig mot entrepenörer, byggföretag och dom jag anlitar för att bygga åt mig. Och sen skall försäkringen täcka rena matrial-fel. Men försäkringen täcker INTE det jag kommer göra själv eller dom ev konstruktionsfel som jag kan tänkas göra (peppar peppar).
Om jag sedan INTE kommer sälja huset (inom 10 år) så kan jag inte heller använda försäkringen som ett säljargument.

Snälla förklara varför jag skall betala 25-35000kr för en försäkring som jag inte har någon som helst användning för?!!

Tacksam för svar.
 
danielvestling skrev:
Tänkte börja bygga nästa höst. Är dock lite förvirrad på ämnet byggfelsförsäkring.

Jag har tänkt att göra allting själv och stå som ansvarig för allt jag får. Blir väl allt utom El:en.
Jag har inte för avseende att sälja mitt hus när det är färdigställt.

Kan någon vara snäll och förklara VAD jag skall ha en byggfelsförsäkring till?
Vad EXAKT kan den göra för mig som kommer bygga och stå för allt själv?

Om jag förstått det hela rätt så skall den här försäkringen skydda mig mot entrepenörer, byggföretag och dom jag anlitar för att bygga åt mig. Och sen skall försäkringen täcka rena matrial-fel. Men försäkringen täcker INTE det jag kommer göra själv eller dom ev konstruktionsfel som jag kan tänkas göra (peppar peppar).
Om jag sedan INTE kommer sälja huset (inom 10 år) så kan jag inte heller använda försäkringen som ett säljargument.

Snälla förklara varför jag skall betala 25-35000kr för en försäkring som jag inte har någon som helst användning för?!!

Tacksam för svar.
Varför är inte så svårt att svara på. Du får antagligen inte börja bygga annars. :)

Men visst är det en idiotregel. Har konstaterats ett flertal gånger i detta forum.

Den enda du kan göra är att prata med kommunen och fråga om de kan ge dispens. Inte troligt att de gör det vid ett helt husbygge, men fråga kan man ju alltid.

Eller så får du vänta med bygget tills politikerna tagit sitt förnuft till fånga. Hur länge nu det kan ta.
 
Sverker "ska det vara på detta viset" Olofsson, ska ta upp detta i Plus nästa vecka. ;)
 
Konsulten skrev:
Eller så får du vänta med bygget tills politikerna tagit sitt förnuft till fånga. Hur länge nu det kan ta.
Det är valår i år så det är bara att engagera sig och påpeka problemet och byta ut korttänkta politiker.
 
GAR-BO= Länsförsäkringar, eller så är dom en av ägarna. Ett suspekt företag m a o
 
OK det var visst Bostadsgaranti som ägdes av staten! Suspekt i vilket fall.
Det är ju egentligen den tvingande lagen det är fel på, inte den som säljer produkten!
 
Calle Anka skrev:
OK det var visst Bostadsgaranti som ägdes av staten! Suspekt i vilket fall.
Det är ju egentligen den tvingande lagen det är fel på, inte den som säljer produkten!
Just precis Calle A. därför kan man undra varför det blivit sånt ståhej kring Systembolagets personal :cool:
 
;D ;D

Har aldrig förstått muthärvan, dels för att högsta chefen inte tar sitt ansvar men även för att det känns tramsigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.