Kunde ingenting om verktyg och behövde få upp ett antennuttag som hängt i sin sladd i 1 år.

Köpte för 5 år sedan en Meec slagborr 710w med snabbchuck för 179kr och en borrsats med en burk borrar för 29 kr.
En av betongborrarna saknade en vinge, Metallborrarna gick in i gipsskivan men hade ingen effekt på plåtregeln, träborrarna fungerar väl men dom är inte raka.

Köpte en ny Bosch multiconstruction borr och satte i chucklen, som en helt ny maskin borren var rak och inga problem att borra i teglet. så jag beställde en boschsats från lokala järnaffären.

Köpte en även tyska metallborrar av högre kvalite för 199kr på bauhaus då jag skulle montera högtalare, gick som smör genom bildörren.

Har även slipat mängder rost med peragon i chucken fungerade utmärkt.

Går ofta och sneglar på dom andra maskinerna i butiken, för när jag köpte den ung och pank som jag var så var priset en avgörande faktor, jag stod och valde mellan den som jag köpte och Black and deckers gröna billigaste 500w jag kände ingen skillnad de kände lika bra /dåliga lika plastiga (hur mycket bättre är egentligen en borrmaskin för 299 -499kr?)

Så nu till min fråga vad skall jag göra med den jag har skänka den till min far där den aldrig kommer att komma till använding och lägga en 1500kr på ny slagborrmaskin, får jag verklien en bättre slaggborr 500- 600 kr än den jag har?

Alternativet vore att ha denna slagborr som alroundmaskin , färgblandare, borrmaskin, slip,, dörrstopp.

Borrhammare kommer att köpas in, frågan är om det är värt att lägga pengar på en bättre slagborr då jag har stor nytta av borrmaskinen.



Eller duger denna budgetmaskin trots att det är en Meec.?
 
Du kan kanske ha den som sänke? =)

Köper du en borrhammare ex en metabo så har du oftast 3 funktioner på den. Borr utan slag, Borr med slag och Bil funktion. När du skaffat dig en borrhammare så kommer du att förstå varför man aldrig skall nöja sig med en slagborr.

/jonas
 
Tror inte jag kommer an vända borrhammaren till annat än just borrhammare, då plockar jag hellre fram slagborren och använder med avstängt slag.

Har du nån länk till Metabon i fråga?
 
Andy78 skrev:
Kunde ingenting om verktyg och behövde få upp ett antennuttag som hängt i sin sladd i 1 år.

Köpte för 5 år sedan en Meec slagborr 710w med snabbchuck för 179kr och en borrsats med en burk borrar för 29 kr.
En av betongborrarna saknade en vinge, Metallborrarna gick in i gipsskivan men hade ingen effekt på plåtregeln, träborrarna fungerar väl men dom är inte raka.

Köpte en ny Bosch multiconstruction borr och satte i chucklen, som en helt ny maskin borren var rak och inga problem att borra i teglet. så jag beställde en boschsats från lokala järnaffären.

Köpte en även tyska metallborrar av högre kvalite för 199kr på bauhaus då jag skulle montera högtalare, gick som smör genom bildörren.

Har även slipat mängder rost med peragon i chucken fungerade utmärkt.

Går ofta och sneglar på dom andra maskinerna i butiken, för när jag köpte den ung och pank som jag var så var priset en avgörande faktor, jag stod och valde mellan den som jag köpte och Black and deckers gröna billigaste 500w jag kände ingen skillnad de kände lika bra /dåliga lika plastiga (hur mycket bättre är egentligen en borrmaskin för 299 -499kr?)

Så nu till min fråga vad skall jag göra med den jag har skänka den till min far där den aldrig kommer att komma till använding och lägga en 1500kr på ny slagborrmaskin, får jag verklien en bättre slaggborr 500- 600 kr än den jag har?

Alternativet vore att ha denna slagborr som alroundmaskin , färgblandare, borrmaskin, slip,, dörrstopp.

Borrhammare kommer att köpas in, frågan är om det är värt att lägga pengar på en bättre slagborr då jag har stor nytta av borrmaskinen.



Eller duger denna budgetmaskin trots att det är en Meec.?
På det hela taget verkar du ju nöjd med ditt köp - (eller?) - så varför byta?

Du kan ju alltid göra som skojjarna på Tradera och sätta på ett DeWalt-klistermärke...;)
 
nja det vore att ta i men det vi kul att sätta ut för att se om man fick något svar :)

Jag måste säga att slagborren är ett underskattat verktyg allt handlar inte om att gå igenom stenhård betong.

Jag skulle inte vilja vara utan den, den kommer at komma till användning mer nu i sommar, målet är att köra hårt å se vad den går för för 179 kr är jag faktiskt nöjd.
Skall jag vara ärlig så tror jag att den sålt hur bra som helst om den såldes som DW för budgetbruk för säg 299kr :)
 
Andy78 skrev:
nja det vore att ta i men det vi kul att sätta ut för att se om man fick något svar :)
...
Du missförstod mig - DeWalt märkningen var för dig! :) jag avsåg aldrig att du skulle sälja den...

mest att du verkade vilja ha/köpa en "finare" maskin för sakens skull...;)
 
Troligen säljer den hur bra som helst för 179:- också. Utan DeWaltmärket.
 
Du kan ha den som utlåningsverktyg... Grannar, vänner och andra mindre kunniga vill man inte låna ut sin fina maskin till..
 
Blanda lite betong med den så har den snart brunnit upp och problemet är borta....

Skämt åsido, det är alltid bra med en extra borrmaskin. Rätt vad det är behöver man två samtidigt. En att låna ut, en i båten/husvagnen/sommarsugan, etc. Jag har fyra sladdmaskiner... En superbra slagborrmaskin som jag använder till tyngre träborrning, metall, tegel och enklare betongborrning, en billig borrhammare som används när betongen är hård eller hålen stora, en gammal slagborrmaskin (AEG) som är bra men sliten och bullrig efter 18 års användning och en ärvd B&D som ser ut att vara köpt på 60-talet men i "mint condition" som jag inte nänns kasta eftersom även den fungerar. Rätt var det är kanske någon behöver den.

Så här ser min superbra slagborrmaskin ut:
http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...=sv&division=gw&ccat_id=101356&object_id=7752

Sedan finns det ju ett par batterimaskiner också...
Jag är inte proffs...
 
Jag håller inte med.

Även om denna var ganska smidig så är borrhammare rätt stora å klumiga jämför med borrmaskiner.

Allting man gör kräver inte slag när jag slipar så vill jag ha mer varv än 1000/ min då
Då splear det ingen roll om jag har slag som kan dunka igenom berg.
När jag borrar i trä så behöver jag ej hammarfunktionen...

Men som sagt när man bheöver en Borrhammaren så har jag ej en sådan det blir nog en sådan som sommarklapp till mig själv ;P
 
När jag hade köpt min borrhammare, satte jag min skil slagborrmaskin (hua! :eek:, men den fungerar..... än så länge) i ett stativ och använder den bara med borr funktion.
 
Jag håller med Andy78 om att borrhammare har för låg rotationshastighet för attt kunna ersätta en slagborrmaskin. Dels vid slipning men även vid borrning i trä så vill man ha hög fart om det inte är alltför grova dimensioner. Dessutom är vridmomentet bra mycket lägre i en borrhammare jämfört med en slagborrmaskin i samma storlek. Det märks när man ska borra stora hål i trä eller dra grova och långa skruv. Jämför Makitas borrhammare och Bosch slagborrmaskin ovan:
Makita
Vikt 2,7 Kg
Maxvarv 1000 rpm
Maxvrid 20 Nm

Bosch
Vikt 2,5 Kg
Maxvarv 3000 rpm (på högväxel)
Maxvrid 36 Nm (på lågväxel)

Makitan är naturligtvis överlägsen till betongborrning men Boschen är bättre på allt annat.

Både borrhammaren och slagborrmaskinen behövs. Slagborrmaskinen är dessutom bättre till tegel, puts, betonghålsten och annat betongliknande som inte är så hårt och stabilt som kvalitetsbetong. I de fallen är den lättare att kontrollera och inte så brutal.
 
Jag har fortfarande kvar maskinen :D
Svart eldriven borr av märket Meec Tools på gul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
john.h
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.