Hej
Mitt hus är från 1984. Det har en källare som tekniskt sett är en krypgrund pga takhöjden, men det är ändå inrett till den nivån att det går att använda till bla tvättstuga, förråd och ett tv-spelrum.

Jag vill snygga till och inreda ett av rummen med nya ytskikt. Problemet är att det är uppbyggt med träreglar (med nån form av papp) mot väggen. Golvet består av tryckta reglar i sandbotten täckt med fuktspärr i plast, sen spånskiva och klinker.

Har gjort några "prov" och tog upp golv o väggar på 2 platser, fuktkvoten var ca 12% i regeln i väggen och under byggplasten i golvet var den 25%. (Nu har jag inget proffsverktyg skall väl tilläggas)

Dränering är bedömt inte gjort utan det ligger sand mot grunden.
Det är en del mögel på ytan invändigt men jag bedömer att det är pga av att det har stått ouppvärmt och ej ventilerats ordentligt under flera år.

Min fundering nu är: Är det värt att dränera om de sidorna som jag vill jobba med invändigt? Skall jag bryta upp och gjuta golv där jag vill ha ett användbart rum? Borde jag göra något annat?
 
  • Reparationsarbete på golv med öppet hål, exponerade träbjälkar och trasiga kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där hade jag rensat totalt, vidrig konstruktion i mina ögon.
 
Ta bort allt organisk material, och bygg upp väggarna med stålreglar
 
Eller ännu hellre. Riv ut allt. Putsa väggarna och måla med diffusionsöppen färg, t.ex silikatfärg.
Sanden kan du suga bort, gjut igen och lägg klinker. Se till att ha god ventliation.
Det är möjligt att det inte ens är nån brådska med ny dränering.
(Jag har orginaldränering från 1967)

Att börja bygga upp väggar med stålreglar är såklart bättre än befintlig lösning med träreglar, men ännu bättre är att inte bygga för ytterväggarna alls med något skivmaterial. Man tappat då lite koll på vad som händer med väggen där bakom. Putsad och synlig vägg är lättare att hålla bevakning på över tid, så märker du om/när det blir akut behov av dränering.

Om dina fuktkvoter är bra eller dåliga är svårt att säga nåt om. Men eftersom byggplasten har stängt in markfukt vid reglarna under längre tid så är 25% ingenting jag skulle höja på ögonbrynen över.
 
Tackar för inläggen. Får nog bli att göra om invändigt och hålla lite på dräneringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.