Jag har en 3-fas skena (240V) i köket med spottar med transformator (se bild). Antalet spottar är sex. Systemet har några år på nacken och jag har bytt spottarna från 12V halogen till 12V LED. Spottarna lyser en stund och efter ett tag slocknar en spot för att börja lysa efter någon minut. Jag kan tänka mig flera orsaker:
- Dimmern klarar inte att jag har bytt till LED
- Spottarna är inte avsedda att använda med led
- Spottarna är gamla och hade blinkat även med halogen
Vad behöver jag byta?
 
  • Närbild på en HT41-13A transformator för en 3-fas skena och en Schneider dimmer installerad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Spottar och dimmer behöver vara kompatibla med varandra. Om du byter från halogen till led behöver du även byta dimmer.
 
A avh67f skrev:
Spottar och dimmer behöver vara kompatibla med varandra. Om du byter från halogen till led behöver du även byta dimmer.
Även om det är en transformator emellan? Är det inte den som utgör ”belastning”?
 
Panor82
Den kan även behöva en minimi belastning för att fungera.
 
Dimmbara trafos för halogen, har en minsta effekt att ta hänsyn till. Med 6 halogen så är det kanske en 100 watt och trafon på ca 150 Watt. Dom brukar ha en minsta belastning av 20 watt för att fungera. Läs på din trafo vad som står på den eller fota och lägg in.
 
J jonaserik skrev:
Dimmbara trafos för halogen, har en minsta effekt att ta hänsyn till. Med 6 halogen så är det kanske en 100 watt och trafon på ca 150 Watt. Dom brukar ha en minsta belastning av 20 watt för att fungera. Läs på din trafo vad som står på den eller fota och lägg in.
Det är en trafo i varje spot. Den info jag hittade ser du på bilden.
 
  • Transformator med märkningen 2583 230V~50Hz MR-16, 12V, MAX50W och ett avståndssymbol som visar 0.5m.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
S Sixten08 skrev:
Det är en trafo i varje spot. Den info jag hittade ser du på bilden.
De där halogentrafo kan inte hantera LED som har så låg belastning.
 
D datja skrev:
De där halogentrafo kan inte hantera LED som har så låg belastning.
Så då är det alltså bara till att byta alla spottarna. Behöver jag byta dimmern också eller är belastningarna från transformatorerna tillräckligt hög?
 
S Sixten08 skrev:
Så då är det alltså bara till att byta alla spottarna. Behöver jag byta dimmern också eller är belastningarna från transformatorerna tillräckligt hög?
Om du googlar på din dimmermodell så borde det stå minimumbelastning. Men eftersom den är specad för 630W enligt bilden så har jag väldigt svårt att tro att den klarar av LED som kan vara på bara några enstaka watt.

Satsa på en ny dimmer för LED så slipper du huvudvärk med ev flimmer och surrande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.