Hej! Jag kopte for nagra ar sedan en tomt med byggratt norr om Varberg. Jag bygger ett hus pa den tomten for tillfallet (ca 4 veckor tills det ar fardigt...hoppas jag). Min tomt gransar mot naturomrade pa 3 av 4 sidor. Den fjarde sidan gransar mot en grusvag (atervandsgata). Naturtomterna ags av 2 olika personer och de har ingen byggratt...det ar darfor de kallas naturtomter. Nu ar det som sa att jag ar intresserad av att kopa en av dessa naturtomter for att forhindra framtida grannar utifall att de gors om till tomter med byggratt i framtiden. Jag har borjat diskuttera med agaren till den ena naturtomten men har ingen aning om vad det kan vara vart. Han har sagt att han skall fundera och aterkomma. Tomten ar pa ca 1800 kvm. Vad skall man betala for en "naturtomt"? Nagon med erfarenhet? Tomterna med byggratt i detta omrade saljs for ca 300 kr/kvm. Finns det nagon logik att ga efter?
 
Om området inte är detaljplanelagt kan grannarna få byggrätt genom att bara söka bygglov. Om dessutom VA-frågan går att lösa smidigt, är tomterna nog att betrakta som "med byggrätt". Är däremot området faktiskt detaljplanelagt och deras tomter är utmärkta som natur eller park, kommer de knappast att få byggrätt med mindre än att detaljplanen ändras. För att åstadkomma det, tar kommunen betalt. Fråga kommunen vad det skulle kosta (gissningsvis 50' - 100.000 kronor). Slå ut kostnaden per kvadratmeter och dra den från priset på mark MED byggrätt.
 
Lilla Vargen: Tack for hjalpen! I det har fallet har agaren till naturtomten forsokt med att soka bygglov men fatt avslag i lansratten (tror jag) efter att kommunen forst godkande byggnadslovet. Enligt planen ar denna mark klassad som naturomrade, park, eller vad man nu vill kalla det. Enda anledningen att jag ar intresserad i detta skede ar att undvika grannar vid en eventuellt framtida andring av planen. Ar jag for paranoid? Oavsett detta sa innebar ju det att din for ovrigt utmarkta logik inte funkar eftersom kommunen i nulaget inte kan gora om den till tomt med byggratt. Under dessa forutsattningar undrar jag om det overhuvudtaget ar mojligt att saga nagot om markens varde eller om det bara ar en ren forhandlingsfraga mellan kopare och saljare...Kanske kommunen kan ge mig en vagledning om hur mycket den har typen av mark normalt sett ar "vard".
 
Okej. I nuläget kan det alltså inte bli någon byggrätt på tomten. I framtiden kan detaljplanen ändras för att tillåta bebyggelse. Men eftersom du är närmsta granne (sakägare) kan du överklaga förslaget till ändrad detaljplan. Din överklagan kanske inte "går igenom" i alla instanser, men du kan förhala ärendet några år. Det KAN alltså bli byggrätt där i en framtid även om nu gällande plan inte tillåter det. Vill du vara bombsäker, köper du marken.
Lycka till!
 
Det är väl bara att ge ett skambud och sedan höja det tills ägaren går med på försäljning. Då vet du hur mycket tomten är värd för honom. Sedan får du avgöra om det är värt priset för dig.
 
Tack for tipsen. Jag skall traffa markagaren om ca 1 vecka och da tanker jag ge ett skambud. Sedan far vi se...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.