Hej!

Vi har tittat på ett hus som värms upp med elpatron i de gamla ackumulatortankarna till vedpannan. I en del av huset finns det golvvärme.

Vi funderar på

1. Ha kvar den gamla vedpannan och installera solpaneler
2. Fjärrvärme
3. Bergvärme

Huset är på ca 300 kvm.

Alternativ ett innebär en del arbete och utrymme för veden, men är å andra sidan billigt och miljövänligt. Alternativ två innebär minst bekymmer - men räkningarna blir ju ganska höga. Det sista alternativet är ju det dyraste - men billigast(?) i drift.

Någon annan som stått inför liknande val? Vad rekommenderar ni?
 
Absolut bergvärme, minst jobb med detta och tyst och rent. Fjärrvärme är ju iofs liknande men dyrare i drift och lite beroende av taxor och priset som kan ändras framöver.
 
_ap_
Hur många kW går det i uppvärmning på ett år?
Räcker ett borrhål?
Ved till 300kvm kräver en ordentlig och förhållandevis dyr anläggning för att inte ska lessna, pellets kanske är ett alternativ?
 
H
Det är väl inte bara att stoppa in bergvärme. Ventilationen behöver byggas om. Värmesystemet behöver också kanske byggas om för att få låg framledningstemperatur. Det är dyrt att börja rota i gamla kåkar.
Jag skulle välja en annan kåk om jag ville ha bergvärme där allting redan är ordnat.
Bergvärme är lönsamt idag för dom som redan betalt det men låna 200000 till bergvärmen samtidigt som elpriserna hela tiden stiger kan bli både det ena och det andra.
Billigast på 10 års sikt blir nog att stoppa en pelletsbrännare i pannan. Beror lite på hur pannan är om det fungerar att elda med ved i den också. Som sagt är nya vedanläggningar är också väldigt dyra. Solfångare kan du glömma om du är ute efter värmeekonomi.
 
Det är ett svårt val för inget alternativ verkar klockrent. Tyvärr har det inte gjorts någon energideklaration på huset än men räknat på den uppgivna driftskostanden för huset ligger nog uppvärmningsbehover på ca 22 000 kWh.

Räcker det med ett hål då?
 
Om uppvärmningsbehovet är 22000 kWh tar du ca 15000 från hålet.
100 aktivt hål räcker.
 
holmertz skrev:
Det är väl inte bara att stoppa in bergvärme. Ventilationen behöver byggas om. Värmesystemet behöver också kanske byggas om för att få låg framledningstemperatur. Det är dyrt att börja rota i gamla kåkar.
Jag skulle välja en annan kåk om jag ville ha bergvärme där allting redan är ordnat.
Bergvärme är lönsamt idag för dom som redan betalt det men låna 200000 till bergvärmen samtidigt som elpriserna hela tiden stiger kan bli både det ena och det andra.
Billigast på 10 års sikt blir nog att stoppa en pelletsbrännare i pannan. Beror lite på hur pannan är om det fungerar att elda med ved i den också. Som sagt är nya vedanläggningar är också väldigt dyra. Solfångare kan du glömma om du är ute efter värmeekonomi.
Många förespråkar pellets, men jag anser att det äe lite som på 60-70-talet då oljan var billig och alla skulle ha olja. Vad händer om förutsättningarna ändras, vad kostar pellets om 3 år? Blir det miljöskatt på utsläpp, t.ex från ved eller pellets? För övrigt så är det hur trist som helst när huset blir sotigt och smutsigt av pelletseldning tätbebyggt område.
 
300 m2 o 22000 kWh/år är nog väldigt lågt räknat, Räkna med 10000 kWh till minst om inte huset är extremt tilläggsisolerat..

Billigast i investeringskostnad att stoppa i en pelletsbrännare i pannan som står där idag, Om inte anläggningen har så stor tank el pannan är för liten för bekväm vedeldning hela året så kan man köra ved då det inte är så kallt sen stoppar man i brännaren..
En brännare som är 1-2 år kan du få för under 10000:- inkl förrådsskruv (t.ex janfire/Ariterm)

En vedpanna är i många fall lämpligare för pelletseldning än en oljepanna..
Vad är det för panna i huset??
 
Som sagt dunka in en pelletsbrännare i pannan om det går? ...Bo in er i huset i lugn och ro
Finns det kamin i huset?Elda i den för värmen och ron och mysighetens skull och bara rå om varandra..;)
Det blir ingen skatt på "pelle" då biter sig staten i svansen ...

Mvh
 
Px-21 , att du förordar ved eller pellet är väl inte så konstigt!! Du bor ju i ett skogs län och vad jag har läst här så är ju alla norr om dalälven i princip för ved eldning och pellets. Att elda med ved eller pellets luktar i omgivningen och är inte alltid så trevligt. Jag förstår inte hur staten kan tillåta pelletseldning i tätbebyggda samhällen. Dessutom så ger man inte tillåtelse för en vedeldad pizza ung i en restaurang i göteborg, men tillåter pelletseldning ???

Näe, jag ser bara fördelar med värmepump oavsett hur man föder denna, berg, jord, luft etc. rent och utan en massa jobb som tillkommer. Dessutom tar den liten plats. Vid ved eldning så krävs det en massa acc. tankar och vid pellets så krävs magasin.
 
H
Inte blir husen sotiga och smutsiga av pelletselnding om brännaren är rätt inställd. Däremot ger den tyska kolkraften utsläpp av tusentals ton kvicksilver och andra farliga ämnen varje år. Det är det som är alternativet sedan Barsebäck lades ned.
Att det blir hälsovådlig rök från en pizzaugn är självklart, där är det inte frågan om någon kontrollerad förbränning.

Var pelletspriserna hamnar vet vi inte. Billig pellets finns att importera bara någon kan komma sig för.
Det vi med säkerhet vet är att elpriserna kommer att stiga ordentligt de närmaste åren som en anpassning till elpriserna på kontinenten.
 
Tja, i den bästa av världar.... så är pelletseldning rent och bra. Men en ren okulär betraktelse på mina grannars skorstenar säger något annat, de är sotiga och smutsiga av pelletseldning och på mitt hus så finns det ingen skorsten ens som kan bli smutsig....:):)
 
Om dina grannar Havsutsikt har sotiga skorstenar o kör med pellets så kan du väl nämna att dom bör göra en justering av brännaren för det ska varken luckta el komma nån rök annat än vit rök vid temp under -5° som består av vattenånga..
Om brännaren är så illa justerad så skorsten blir sotig har dom inte några bra värden vilket höjer deras driftskostnader o framför allt inte fungera problem fritt, I pannan ska det bara vara ett ljusgrått damm som ska va lätt att borsta bort vilket inte lär vara fallet om skorsten är sotig uppe på taket.. Då går brännarna som tjärkokare o skapar mycket extra jobb med sotning/driftstopp
 
Finns det nåt härligare än att peta in en pinne i brasan..Och bara mysa och sen veta att kaminen har 75 % verkngrad ...Och någon svart rök vare sig av kaminen eller pelletspannan (gamla oljepannan)syns i skorstenen till och med grannen undrar om jag kopplat in vp.;)..
Men nejdå med rätt inställt så skall du bara se det darra till i skorstenarna"...-Så kom in i stugan på en kaffe och värm dig vettja framför kaminen....
-tackar som frågar sa grannen får jag ta med frugan också
Vi har det lite kyligt sen jag koppla vp ..hade nämligen högtemp system tidigare...::)

Mvh
 
Som alla tidigare sagt - eldar man med pellets så skall det varken lukta eller synas, så det skall inte vara någon faktor.

Jag står lite inför ett liknande problem som du - se separat tråd. I mitt fall finns dock bara direktel från start. Du har kanske koll på huvudproblematiken med att byta från ved till bergvärme - om inte kanske det vore något att fokusera på:

Om du går från ett högvärmedistributionssystem (ved) till ett lågtemp (bergvärme) finns behöver du förmodligen byta radiatorer. Eftersom halva huset är golvvärme så är det ju ingen faktor där, då får du titta till andra hushalvan hur du kan lösa det.

Den idealiska lösningen är nog att ha kvar vedpanna och ack-tank och att komplettera med bergvärme. På så sätt har du ett billigt uppvärmningsalternativ när det blir tok-kallt eller du helt enkelt är eldningssugen och kör bergvärme resterande 11 månader per år. Du bor i Östergötland och har du då tillgång till billig ved så kommer ju det även på sikt att vara oslagbart billigast förmodligen.

Att lägga några tusen på en begagnad pelletsbrännare är ju inte heller fel om du bor så att det passar bättre. Jag har burit en del pelletssäckar och med ett så pass stort hus skulle jag nog säga att om du inte är manisk och behöver utlopp för mängder av överskottsenergi (då funderar man inte på bergvärme utan handklyver veden förmodligen..) så är det pellets och massivt bulkförråd eller bergvärme och att låta pannan stå om elpriset börjar skena eller om du inte får tillräckligt varmt i huset när kung Bore knackar på.

Eftersom fjärrvärme är en option bor du förmodligen i en tätort, där tycker jag egentligen inte att vedeldning hör hemma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.