Hej,

Vi har en gammal lada, samt en lada/garage som sitter ihop med varandra. Det är dags för dessa byggnader att få ett lyft. Vill ha expertis gällande vad vi kan måla dessa med? Är tidigare målat med Falu Rödfärg. Är Tjär/Järnvitriol något som rekommenderas? På det sistnämnda, på ett ungefär, hur lång livslängd håller detta, och om detta är ett Två ihopsatta lador med faluröda träväggar och tegeltak under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal röd lada delvis täckt av snö vid sidan av en väg, efterfrågar målningsråd för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
alternativ, hur går man tillväga?
Då jag själv inte är så insatt på området, så är jag nyfiken att höra era åsikter i ämnet.
 
Varför vill du byta system?
 
  • Gilla
DalaEmma
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför vill du byta system?
Tänkte om det är längre livslängd i det sistnämnda?
 
Järnvitriol kör man såvitt jag vet endast på nytt, obehandlat virke. Det är en evighetsbehandling på så sätt att man inte behöver göra om den efter ett antal år, men den ger å andra sidan inget skydd heller. Skyddet från tjärvitriol är väl snäppet bättre, så även falu rödfärg men inget av de tre alternativen skyddar panelen i någon större omfattning. Min åsikt är dock att timmerväggar/träpaneler knappt behöver något skyddande färglager, så länge man sörjer för att virket får torka ur ordentligt mellan skurarna.

Personligen skulle jag ha borstat av väggarna noga, sedan måla med falu rödfärg. Åtgärder för att förlänga hållbarheten på timret är att se över hängrännor/stuprör så att de fungerar väl. Plocka bort saker som står lutade mot väggen och till sommaren kanske fundera på att lägga sten/grus 50 cm ut från vägg för att minimera fuktpåverkan från växter. Alternativt hålla gräset kortklippt. Se också till att marken lutar från huskroppen så att du inte har stående vatten nära väggarna.
 
  • Gilla
DalaEmma och 1 till
  • Laddar…
Far min lät sprutmåla sin lada för 30 år sedan. Den är fortfarande röd och fin och det är fortfarande röda prickar på en hel del grejar som stod i ladan då och nu...

Jag skulle kört vidare med Rödfärg alla dar i veckan.

/ATW

Ps Det är som Herr Olsson säger... Det är Vatten och fukt som dödar lador. Ds
 
  • Gilla
DalaEmma
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Far min lät sprutmåla sin lada för 30 år sedan. Den är fortfarande röd och fin och det är fortfarande röda prickar på en hel del grejar som stod i ladan då och nu...

Jag skulle kört vidare med Rödfärg alla dar i veckan.

/ATW

Ps Det är som Herr Olsson säger... Det är Vatten och fukt som dödar lador. Ds
Tack för tips!
 
J.A.Olsson J.A.Olsson skrev:
Järnvitriol kör man såvitt jag vet endast på nytt, obehandlat virke. Det är en evighetsbehandling på så sätt att man inte behöver göra om den efter ett antal år, men den ger å andra sidan inget skydd heller. Skyddet från tjärvitriol är väl snäppet bättre, så även falu rödfärg men inget av de tre alternativen skyddar panelen i någon större omfattning. Min åsikt är dock att timmerväggar/träpaneler knappt behöver något skyddande färglager, så länge man sörjer för att virket får torka ur ordentligt mellan skurarna.

Personligen skulle jag ha borstat av väggarna noga, sedan måla med falu rödfärg. Åtgärder för att förlänga hållbarheten på timret är att se över hängrännor/stuprör så att de fungerar väl. Plocka bort saker som står lutade mot väggen och till sommaren kanske fundera på att lägga sten/grus 50 cm ut från vägg för att minimera fuktpåverkan från växter. Alternativt hålla gräset kortklippt. Se också till att marken lutar från huskroppen så att du inte har stående vatten nära väggarna.
Tack för tips!
 
J.A.Olsson J.A.Olsson skrev:
Järnvitriol kör man såvitt jag vet endast på nytt, obehandlat virke. Det är en evighetsbehandling på så sätt att man inte behöver göra om den efter ett antal år, men den ger å andra sidan inget skydd heller. Skyddet från tjärvitriol är väl snäppet bättre, så även falu rödfärg men inget av de tre alternativen skyddar panelen i någon större omfattning. Min åsikt är dock att timmerväggar/träpaneler knappt behöver något skyddande färglager, så länge man sörjer för att virket får torka ur ordentligt mellan skurarna.

Personligen skulle jag ha borstat av väggarna noga, sedan måla med falu rödfärg. Åtgärder för att förlänga hållbarheten på timret är att se över hängrännor/stuprör så att de fungerar väl. Plocka bort saker som står lutade mot väggen och till sommaren kanske fundera på att lägga sten/grus 50 cm ut från vägg för att minimera fuktpåverkan från växter. Alternativt hålla gräset kortklippt. Se också till att marken lutar från huskroppen så att du inte har stående vatten nära väggarna.
Tack för alla tips!
 
Rödtjära
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Rödtjära
Tack. Det ska jag kika närmare på! Som jag förstår det hela, så rekommenderar du Rödtjära framför Falu rödfärg. Om så är fallet, av nyfikenhet, hur kommer det sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.