Nu skulle jag vilja ha lite tips/god råd/åsikter.

I vårt hus från början av 1900-talet finns det en väldigt fin trappa. Åtminstone tycker jag själv att den är fin. Dock är den ganska sliten. Jag hade funderingar på att slipa den och sedan måla den. Men jag undrar om den här trappan någonsin har varit målad och då börjar det kännas fel att göra det nu.
Trappan behöver emellertid slipas. Nu funderar jag på om det bästa kanske är att slipa upp den och sedan olja in den ordentligt. Vad tycker ni?
 
  • DSC03061.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03062.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför behöver trappan slipas? Om det är för att ni får stickor i fötterna så skulle jag hellre satsa på att måla. Slipar du kommer trappan att se ny ut och det vore väl lite synd? Det är inte omöjligt att trappan har varit målad eller fernissad tidigare och den kommer definitivt inte att se "fel" ut med färg.
 
Det är kanterna på stegen som börjar bli "vassa" och man kan fastna i vissa av dem. Plus att någon någon gång har kört med en rund slipmaskin så det finns en del lite fula märken.
 
Då kanske det räcker med att slipa kanter samt lite lätt ovanpå? Så att du inte helt förlorar slitaget som skvallrar om ålder, menar jag.

Olja är inte traditionellt och påverkar dessutom träets färg. Därmed inte sagt att du inte ska göra det, jag menar bara att du inte behöver begränsas av att du tror att trappan alltid varit omålad om du samtidigt funderar på att olja som alternativ.
 
Hade nog slipat till den så den är praktisk. Hade sedan lackat/fernissat stegen med någon form av lack eller båtlack matt eller halvmatt som väter trät ordentligt så den inte blir trävit utan ser ut som en träbåt i färgen.
 
Den ser väldigt fin ut! Hade nog tänkt ungefär som Havsutsikt.
 
Nackdelen med lackade trappor är att de tyvärr är väldigt halkiga. Vi har lackad trappa i vårt hus och kommer med största sannolikhet att måla den.
 
är trappan hal så kan man ju lägga på en sträng med lack (om trappen är lackad) och strö i halksand som finns i färgbutiken att köpa, på ex.vis yttersta steget.

Idag finns det ju vattenbaserad lack som är matt, man behöver inte köra glans 100 a´la fernissa som man använde förut.

Prova matta ned befintlig lack på ett steg och lägg på vattenburen matt lack, kanske blir bra ?
 
I vårt fall vet jag inte ens vad det är för grundbehandling. Troligen har den varit/är lackad, men det mesta är bortslitet. Den är fin i färgen på de flesta ställen (har kommit på att jag gillar kombinationen av träfärgen och det vita i räcket), men på vissa ställen har grundskyddet helt försvunnit och där börjar det helt enkelt bli smutsbrunt.
Fernissa låter kul, men det låter också jättehalt. Är det inte det?
 
Ja den fernissa vi har är iaf. blank som stilla vatten :)
Vet faktiskt inte så mkt. om fernissa-varianterna, men det kanske kommer fler svar på din fråga?
 
Hmm, om den är slipad så kanske den har varit målad. Kan man inte hitta rester av färg i hörnor eller nåt?
 
Vi har ju diskuterat det här innan och nu när jag ser din trappa så tycker jag faktiskt att det är synd att måla den. Den är våldigt fin...fast det är fint med målat oxå :) Det är ju inte "rätt" med olja men det är ju ett bra alternativ ändå tycker jag, just för att det inte blir halt. Vi fernissade dock ett golv i vårt gamla hus 8ett nyinlagt furugolv) och jag upplevde inte det som halt. Det blev blankt, och vi använde dessutom ganska mycket pigment i fernissan för att få golvet mörkbrunt och det skulle jag inte använda i din trappa.

Men eftersom du gillar träfärgen så skulle jag bara olja...men då gäller det ju att få bort alla lackrester först. Konstigt oxå att kanterna på stegen blivit vassa...våra hade blivit helt avrundade av allt slitage. Nästan så man halkade ibland för att kanten var helt borta.

Vi köpte vår fernissa hos Gysinge förresten...
 
Om du tvekar, kan du ju alltid testa att olja den (kokt linolja) och se hur det känns, vill du senare ha den fernissad eller målad skadar det ju inte att det finns några strykningar olja under så länge den hinner härda fullt först.
 
Ja - man kan ju undra varför den blivit sådan i kanterna, men det kan jag spekulera om i evigheter egentligen. Och den kanske varit målad en gång i tiden men i så fall är det bra längesedan för den färg den har fått är av ålder och det är lite mysigt. Jag kan inte hitta några färgrester någonstans. Har faktiskt kikat - och i vart fall under stegkanten borde man sett några rester. Jag har sett på dörrar i huset att de varit mera gråa en gång i tiden, men på trappan har jag inte hittat något.

Men någon gång har någon slipat den med en sådan där rund liten slipmaskin och några av stegen är ganska fula. Annars är den väldigt mjuk och fin att gå i förutom just kanterna. Men flera av kanterna är alltså lite trasiga, går man med morgonrocken ner så kan det bli att man fastnar lite. Likaså om man går ner med för breda byxben. Och det är inte så kul - kan i värsta fall vara farligt också.

Och frågan är om man börjar slipa kanterna kan det inte bli stor skillnad på färg i trappan om man inte slipar alltihop?? Det är klart - jag kan ju testa på ett ställe och gå vidare i funderingarna därefter.

Och Sophie - visst är det fint med målat också, det var därför jag var inne på det, men ju mer jag tittat på trappan desto mer har jag tyckt att det faktiskt nästan är lite synd. I just det HÄR fallet alltså :)
Så det går alltså att fernissa även om jag skulle ha oljat först? Det är ju ganska bra.
 
Problemet med hal trappa när man lackar den är ju en fråga om vad man väljer att stryka sista lagren med. För att få upp en djup och fin finish så brukar man på båtinredning lacka ett antal lager med blank lack för att sedan avsluta med två lager matt lack. Detta ger ett djup i lacken utan att den blänker. Om man sedan vill ha extra halkskudd så är det bara att strö i halkskyddspulver ca 3-4 cm längst ut på varje steg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.