Vi anlitade hantverkare förra hösten för att renovera vårat tak, för att göra storyn kort så gick det åt skogen, med fuktskador på vinden som följd. Vi har besiktningsprotokoll som underkänner hela den entreprenaden. Det var en västsvensk firma - takläggare - som vi anlitade via någon byggsajt. Vi tog in offerter etc från flera olika men valde detta företag och skrev kontrakt. Priset var inte det billigaste men inte heller det dyraste.

Taket behövdes alltså göras om efter detta, även den fuktskade isoleringen skulle tas bort och en del av råsponten. Det var brådskande att göra detta i år innan hösten. Den första hantverkaren gick upp i rök och vägrade att rätta till felen. Därför fick vi leta fram en ny hantverkare. Vi fick tag på en via en rekommendation. Vi fick även referenser från honom och ringde dessa, allt var bra. Vi skrev kontrakt.

Vi påpekade gång på gång att det var mycket viktigt för oss att det skulle bli bra gjort, att vi skulle ha kommunikation under arbetets gång, vi tom skrev in det i kontraktet, olika checkpunkter. Han skulle göra klart för att vi skulle kunna spruta in lösullisolering. Det var även viktigt för oss att få en specificerad räkning så att vi skulle kunna kräva rätt pengar från den första hantverkaren på det som han skulle betala till oss för de skador han hade gjort på vårt hus. Det skrev vi också in i kontraktet.

Vi tyckte att det var väl dyrt det pris som han begärde, vi påpekade detta och han sa att det är vad det kostar, se vad som hände vid det första arbetet, det var för billigt och därför blev det inte bra. Vi föreslog t.o.m att vi kunde göra det på löpande räkning, fast det ville inte han. Så vi gick med på hans pris. Vi kände att vi ville få ordning på vårt tak och att det var värt att betala för och nu skulle det vara en ordentlig hantverkare med erfarenhet som skulle göra det.

De skulle börja arbetet i mitten på maj. När de väl kom så var det mest ett par unga grabbar här och jobbade som aldrig hade lagt ett tak förut, han som vi hade skrivit kontrakt med var här korta stunder på morgonen sen stack han iväg. Han kommunicerade inte alls med oss. Det kändes mycket jobbigt. Den första checkpunkten som vi hade skrivit in i kontraktet att vi vill gå igenom struntade han i att säga till om. Vi blev uppgivna och kände att det kan inte vara sant och tänkte att vi kan väl inte drabbas igen? Men det var ju helt omöjligt tänkte vi, så vi lät honom fortsätta, det blir nog bra till slut. Vi kan inte drabbas en gång till av en klåpare.

Min man ringde till honom och påpekade att vi hade ju sagt att vi ville ha kommunikation, då säger han att "- du kan ringa när du vill". Han var även mycket grinig när man hälsade på honom eller överhuvudtaget sa något till honom, frågade nåt eller så. Skittråkig. Så efter ca en månad lämnade han oss och säger att nu är det klart... vi anser inte att det är klart, det saknas simslådor bl a som satt på gavlarna. Vi hade tur i oturen och fick tag på en besiktningsman som kunde komma dit och titta samma helg, och han hittade flera fel. Bl a har han lagt pannorna fel, de ligger ocentrerade - det är enkupiga betongpannor. Luftspalterna som han skulle göra var felkonstruerade samt så har han inte lagt något nytt tätskikt. Det som ligger på vinden är trasigt på många ställen och behöver fixas. Han har heller inte monterat några insektsnät där luftspalterna går in. Det finns fler fel.

Så nu har vi skickat en reklamation till honom baserad på besiktningsprotokollet. Men han hotar med att gå till inkasso om vi inte betalar honom. Vi har betalat en delsumma som det står i kontraktet att vi ska göra. Resterande belopp skulle vi betala när arbetet slutförts enligt kontraktet som vi skrev.

Enligt advokaten som vi har inkopplad i det första fallet är det mycket viktigt att vi inte håller inne med för mycket, att bara det som det kan kosta att åtgärda felen med. Det är svårt för oss att veta vad det kan kosta. Speciellt när hantverkare vägrar att specificera räkningen, som vi hade kommit överens om. Advokaten säger att hantverkaren inte behöver göra det när han har lämnat fast pris... Även detta att vi har angett i kontraktet att slutbetalning görs när arbetet är slutfört gäller inte heller. Arbetet anses som klart fast med fel. Så då ska man betala ändå. Hantverkaren har ju struntat i kontraktet hela tiden och det verkar som det här med "hantverkarkarformuläret" är helt onödigt, att det hjälper inte vad du än skriver i ett kontrakt så funkar det ändå inte. Det är ändå företagen som får rätt och vi konsumenter står helt hjälplösa.

Nu står vi här och behöver ha kostnadsuppskattning så att vi kan betala den delen som ska betalas, vi har bara till och med fredag på oss. Det är svårt mitt i semestern. Vi behöver få ordning på taket innan hösten, annars blir det mycket svårt att bo här.

Detta problem har upptagit hela vår tid sedan förra hösten och vi trodde att det skulle vara över nu till sommaren men det fortsätter. Vi är helt ensamma, vi har en advokat men han kan bara ge oss råd. Om vi ringer till konsumentverket kan de också bara ge oss råd. Det är det enda man kan få hjälp med. Vi skulle behöva riktig hjälp, någon som kom hit och tittade på taket, som ringde till takläggaren och sa till honom att så här får det inte gå till. Handfast hjälp. Och att han fixar i ordning det så att vi får det vi har beställt.

Ska vi ringa till en journalist? Vem kan hjälpa oss?

:(
 
Här kommer ett långt svar på ett lång fråga men hoppas att något är av värde:)

En positiv del i det hela verkar vara att ni fortfarande inte betalat allt ännu. Er advokat har säkert helt rätt när det gäller att man ska betala för det jobb som verkligen utförts, så man kan inte hålla inne med hela summan utan bara det som motsvarar de felaktigheter som finns i entreprenaden. Däremot så spelar det väl mindre roll om ni har fast pris eller löpande räkning, ni ska betala för det jobb som är utfört. Det som rimligen är viktigast för er del är att få en kostnadsuppskattning på vad det kostar att åtgärda de felaktigheter som konstaterats vid besiktningen. Den kostnaden drar ni sedan av från fakturan och bestrider den delen och betalar resten. Skulle det vara så illa så att det kostar lika mycket eller mer att åtgärda bristerna än vad ni har kvar att betala så är det rimligen bara att bestrida fakturan med hänvisning till det eller kanske i slutänden rikta motkrav mot entreprenören.

Viktigt i det här fallet är som er advokat påpekar att verkligen betala för det arbete som utförts, men bestrider ni resten så är det väl upp till hantverkaren att gå till tinget och bevisa att fodringen är korrekt och motbevisa er besiktning som visar på felaktigheter och kostnaden för åtgärder. Hotet med inkasso är inte så allvarligt som det låter, om ni bara bestrider fakturan på ett korrekt sätt så kommer inget seriöst inkassoföretag att driva in skulden så det låter värre än det är.

Se till att få svart på vitt vad som är felaktigt och vad det kommer och kosta att åtgärda det och bestrid den summan. Den uppfattning som jag fått är att om det nu är hantverkarformuläret, ABS 05 eller i slutändan konsumenttjänstlagen som gäller är att lagen faktiskt är ganska fördelaktig för konsumenter. Det som många gånger verkar saknas är kunskapen om juridiken hos vissa entreprenörer och tyvärr en smula okunskap hos konsumenter och också en tveksamhet att verkligen klaga på dåligt utförda arbeten. Den kombinationen är däremot inte särskilt fördelatig för konsumenter eftersom hot om inkasso etc verkar många gånger få folk att betala för ett bristfälligt jobb. Trots att man egentligen har rätt att klaga och hålla inne med pengar och utan att det innebär någon större risk om man bara har torrt på fötterna.

Jag tycker att ni borde få lite mer vägledning av er advokat hur ni går till väga för att få en juridisk hållbar uppskattning av vilka kostnader som de konstaterade bristerna innebär. Samtidigt så borde det väl finnas vissa möjligheter att ha synpunkter på att entreprenören struntat i vad ni kommit överens om i ert kontrakt och det borde också er advokat kunna svara på vad ni kan kräva när avtalet uppenbarligen inte uppfyllts.

Det bästa råd jag kan ge är att betala inte mer än att ni har täckning för att ågärda de konstaterade bristerna och bestrid resten. Om det är svårt att få felaktigheter uträttade när man håller inne pengar, så är det näst intill omöjligt att få något åtgärdat om man betalt allt om man har att göra med en oseriös entreprenör, så betala inte mer än absolut nödvändigt.
 
Redigerat:
Hej tack för lååångt svar! Det kändes bra att läsa ditt svar. Vi känner kanske lite att vår advokat är lite "flat", vet inte om vi ska byta eller hur vi gör. Han är oerfaren och har inte erfarenhet av vad som har hänt oss. Finns det överhuvudtaget någon advokat som kan sånt här? Som kan konsumenttjänstlagen? De flesta verkar vara mer inriktade på entreprenadjuridik.

Nu hade vi faktiskt lite tur igår då en besiktningsman som har gått i pension som är specialist på just tak ska komma till oss och titta. Vi får se utvecklingen.

Humöret går i vågor, ena dagen är hoppfull medan nästa har man mörka tankar...
 
Jodå det finns jurister/advokater som är utbildade och erfarna i fastighetsjuridik specificerat mot konsument. Ofta är det då konsumentinriktade advokater som är specialiserade på konsumenttjänstlagen, köplagen och konsumentköplagen men med expertis inom annat håll också då det helt enkelt blir för snäv kundkrets annars.

Själv är jag specialiserad i fastighetsjuridik och då specifikt JB men självklart även rörande KL och KKL + KTJL + att jag har fordonsjuridik som sidospår... Jag vågar skriva det här då det verkligen inte är reklam för jag är anställd under ett större bolag numera och sysslar inte alls med rådgivning eller enskilda kunder. Ville bara peka på att det absolut finns advokater - jag vet många men inte i dina trakter tyvärr

Känner du inget fullständigt förtroende för din advokat så bör ni byta även om det kostar er lite då det är bland de viktigaste faktorerna i förhållandet med er juridiska representant. Ni måste kunna känna att han företräder er på bästa möjliga sätt. Sök runt lite för att se var det finns större expertis inom de områden som ni innefattar.

MVH Lorant
 
Jag har pratat med konsumentverket om detta, att det är svårt att hitta jurister som är specialiserade på KTJL i samband med "hantverkare" och de sa att det är svårt att hitta, att de flesta är inom entreprenadjuridiken, att det är där pengarna finns. Det är något konsumentverket håller på och jobbar med, de har sökt experter inom detta område och hittat 2 eller 3 kanske det var i hela Sverige.

Men om det är någon som vet något annat så tar jag gärna emot info.
 
Ja som sagt expertisen finns det är bara att det är inte speciellt intressanta fall då man är överröst med jobb som är bättre betalt. Det är helt enkelt mer fördelaktigt att jobba som affärsjurist eller ut mot kund där man kan fakturera högre belopp än vad man kan mot privatperson. Jag själv har ju valt att inte alls jobba på det sättet utan är istället anställd under ett större bolag där jag får utnyttja min expertis internt....

Det ni ska leta efter är att hitta en erfaren fastighetsjurist även om de kanske jobbar med annat och knappt annonserar om sin expertis på konsumentsidan. Tyvärr måste ni ringa runt och fråga helt enkelt då det inte är mot slutkund på privatsidan de flesta jobben finns för jurister/advokater inom den här genren så blir det inte att man profilerar sig så bra trots att kunskapen finns där

MVH Lorant
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.