för att få bidraget...är det 30% på det över 10000 kr???



Har tittat på lenhovdafönster o dom har detta värde:

Glas: P-märkta 3-glas isolerrutor med 4 mm klar float/alt treglas med energiglas. U-värden 1,8 alt 1,4.
 
hej jo men för att få bidraget ska väl uvärdet vara max 1,2 ?! På hela fönstret, inte bara glaset.
 
micke_011 skrev:
f ö har jag fått höra från fönsterproffs att 1,0 på hela konstruktionen inte är så självklart det bästa valet sett till helheten. det sparar nog energi men ger sannolikt kondens istället.. pest eller kolera, bara att välja.
Vi har beställt nya fönster och frågade just om u-värdet på 1,2 med försäljaren. Han sa att det extra som det kostade att få ett fönster med 1,2 åt upp bidraget som man kunde få igen. OCH att man fick problem med kondens med så lågt värde på fönstret. Så pest eller kolera här kunde jag välja bort båda delarna och tog iaf fönster med högre u-värde (1,3-1,4) för att slippa kondensen.
 
Det kan ju oxå bero på att den leverantören inte har/säljer fönster som har ett u-värde på 1,2 för hela konstruktionen. Självklart så kommer han att berätta om "alla negativa" effekter med konkurrenternas fönster och berätta att just hans fönster är de bästa. Det enda sättet att skaffa sig en någorlunda bra uppfattning om vad man ska ha för något är att prata med flera leverantörer.

Ett annat tips är att vara benhård i förhandlingen om priset. Vi ska byta alla fönster i hela huset och jag fick ett totalpris som inkluderar montering m.m och det var vanliga 3-glas fönster med ett u-värde på ca 1,6.

Det slutade med att jag nu får fönster som har 1,2 i u-värde i hela huset och ALLA med underhållsfri aluminiumbeklädnad utvändigt för samma pris, d.v.s GRATIS! :)


Qudan skrev:
Vi har beställt nya fönster och frågade just om u-värdet på 1,2 med försäljaren. Han sa att det extra som det kostade att få ett fönster med 1,2 åt upp bidraget som man kunde få igen. OCH att man fick problem med kondens med så lågt värde på fönstret. Så pest eller kolera här kunde jag välja bort båda delarna och tog iaf fönster med högre u-värde (1,3-1,4)  för att slippa kondensen.
 
brevik skrev:
Det kan ju oxå bero på att den leverantören inte har/säljer fönster som har ett u-värde på 1,2 för hela konstruktionen. Självklart så kommer han att berätta om "alla negativa" effekter med konkurrenternas fönster och berätta att just hans fönster är de bästa.
Tja det tror jag inte, för dom vi har köpt fönsterna av har på vissa fönster ett så lågt u-värde 1,0 på HELA fönsterkonstruktionen. Hade säljaren trott stenhårt på så låga värden hade han nog försökt att sälja på oss såna istället.

Hade jag köpt fönster som ska sen visa sig bilda kondens på så skulle jag förmodlingen bli rätt sur och INTE rekommenderat den fönstertillverkaren/säljaren i fortsättningen.

 
Kondens på fönstren är snarare tecken på ett ventilationsproblem än för bra glas.

Börjar det däremot frosta på dem på utsidan så är det ju bara ett kvitto på att de verkligen är effektiva.
 
Vilken återförsäljare har fönster som har ett u-värde på 1,0 för hela konstruktionen? Skulle vara intressant att veta. Varken Elitfönster eller Svenska fönster har det och de är de 2 största tillverkarna i Sverige mig veterligen.

Qudan skrev:
Tja det tror jag inte, för dom vi har köpt fönsterna av har på vissa fönster ett så lågt u-värde 1,0 på HELA fönsterkonstruktionen. Hade säljaren trott stenhårt på så låga värden hade han nog försökt att sälja på oss såna istället.

Hade jag köpt fönster som ska sen visa sig bilda kondens på så skulle jag förmodlingen bli rätt sur och INTE rekommenderat den fönstertillverkaren/säljaren i fortsättningen.
 
brevik skrev:
Vilken återförsäljare har fönster som har ett u-värde på 1,0 för hela konstruktionen? Skulle vara intressant att veta. Varken Elitfönster eller Svenska fönster har det och de är de 2 största tillverkarna i Sverige mig veterligen.
De största är inte alltid bäst!

Du kan ju kolla in den här sidan och läsa. Den är gjord av Energimyndigheten. Där finns det några fönstertillverkare som har u-värde 1,0 på HELA konstruktionen. Bara läsa innantill :)

http://www.stem.se/web/biblshop.nsf/FilAtkomst/fonstereloff.pdf/$FILE/fonstereloff.pdf?OpenElement
 
Jag tror inte det skiljer sig så himla mycket på konstruktion förutom att det är bättre u-värde på fasta partier än öppningbara.
Det är på glasytorna det görs upp.

Skulle tro att man kan beställa olika typer av glas inom ramen för fönstertillverkarnas leverantörer.
Köper man av ett mindre snickeri kan man säkert välja glasleverantör också.
Vi lät göra våra fasta partier på snickeri, och beställde glas av typen Kappa Energi super S med kryptonfyllning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.