Jag skulle vilja veta den totala kostnaden för förberedelse av tomt, bygglov, vatten/avlopp, el..osv
Bor i Skåne och ska bygga här.
Det är så lätt att snöa in på huspriserna men tomten ska hittas & köpas, bygglov ska ordnas och betalas...vatten & avlopp ska dras, el ska dras fram..platta på marken ska göras...vi har iofs hittat en byggfärdig tomt men ändock måste ju marken göras vid - eller?
Och vad ska man tänka på vid tomtens läge och placering av hus? Hur nära får huset ligga grannens och får man ha entrén vart som helst?

Vad ska man tänka på? Har jag missat något ovan? Något som måste göras och som kostar vaddå?

mvh
 
Mikael_L
Ja oj, det är massor att tänka på:
Avstyckning och/eller förhandsbesked (har ni redan tomten klar så behövs nog inte det)
Utsättning och byggsamråd.
Bygga själv eller nyckelfärdigt eller ngt där emellan.
Som egen byggherre; byggfelsförs. kvalitetsansvarig och...
Val av uppvärmning.
Finns kommunalt vA?, annars brunn + val av och tillstånd för avloppslösning.
Sen kommer ju hela biten med tomtplanering och skapa en trädgård, sas.

ClaJe skrev:
Och vad ska man tänka på vid tomtens läge och placering av hus? Hur nära får huset ligga grannens och får man ha entrén vart som helst?
Generellt 4,5 meter från tomtgräns, men om tomten är inom planlagt område så ska du kolla vad som står där, där kan det vara andra regler/begränsingar, t.ex. maximal byggnadshöjd och sånt.

Svårt att svara på din rätt generellt ställda fråga, precisera dina funderingar lite mer, har ni t.ex. bestämt om ni ska anlita en husleverantör hela vägen?

Läs gärna mycket här på forumet också, jag vet att det är himla mycket att plöja igenom, men det kan ändå ge mycket i utbyte för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.