Var tvungen att plocka bort en gammal oljetank som föregående ägare valt att placera där gamla nerfarten till garaget i källaren varit tidigare.

Bottenplattan som finns kvar har en avloppsbrunn.
Jorden runtomkring är väldigt sandrik och självdränerande så någon ytterligare dränering förutom precis där hålet nu är kommer inte behövas.

Skulle någon vilja vara så vänlig att hjälpa mig med exakt hur och vad jag ska göra för att komma vidare nu med tanke på ev dränering och isolering osv?

Sätta platonmatta eller annat?
Gjuta extra avrinningsklack från väggen mot avloppet?
Sen fyllas igen med grus? Vilken kornstorlek är då lämplig?
 
  • Utgrävd källarvägg och gammal garageinfart utan oljetank, bottenplatta med avloppsbrunn, omgiven av sandrik jord och med synlig tegelvägg på huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser övrig dränering ut? Är avloppsbrunnen kopplad till denna, eller till avloppet i huset? Om ni har gemensamt avlopp och dränering så kan ni på sikt råka ut för att detta skall separeras, det kanske är läge att tänka på det redan nu?

Det är många frågor som kräver svar innan man kan rekommendera något alls...

Man kan göra på olika sätt, men jag hade ju försökt att se till att dräneringen runt huset fortsätter förbi denna del av grunden också. Så utifrån vad som behövs göras för detta, så kan man sedan komma vidare. Det känns så onödigt att göra något som detta halvdant bara...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hur ser övrig dränering ut? Är avloppsbrunnen kopplad till denna, eller till avloppet i huset? Om ni har gemensamt avlopp och dränering så kan ni på sikt råka ut för att detta skall separeras, det kanske är läge att tänka på det redan nu?

Det är många frågor som kräver svar innan man kan rekommendera något alls...

Man kan göra på olika sätt, men jag hade ju försökt att se till att dräneringen runt huset fortsätter förbi denna del av grunden också. Så utifrån vad som behövs göras för detta, så kan man sedan komma vidare. Det känns så onödigt att göra något som detta halvdant bara...
Bra svar, jag är relativt ny husägare.
Övrig dränering är bra, som sagt väldigt sandrik jord så ingen i området har behövt dränera om sedan husen byggdes. Husets avlopp och dagvatten är redan separerade.

Först och främst behöver jag ju få nån ordning på väggen och eventuellt extra isolering eftersom jag är osäker på hur långt jag hinner komma vidare innan vintern.
 
Du måste ju ansluta änden på exempelvis platonmatta och isolering mot en dränering, jag hade inte bara skickat ut det is sanden under huset i alla fall...
 
Kanske är läge att sätta isodrän eller pordrän markisolering?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.