Hej alla på det här forumet! Vi har tidigare anlitat en del hantverkare: golvläggare och elektriker och är mer än nöjda. Nu har vi också anlitat en målare för första gången, på rekommendation. Vi ville ha tre rum rollade, taklister uppsatta i ett rum och köksluckorna målade.

Men redan innan de kom igång började det skära sig. Målaren kom hit och vände i dörren och vi fick höra från hans chef att vi inte hade plockat undan tillräckligt. "Det ska vara en meter fritt mot alla väggar" fick vi nu höra (inte ett ord om det innan) och jag plockade undan samma kväll och mätte med linjal för att det skulle bli rätt. Sedan ingenting på två dagar. Sedan kom en ny person, satte upp lister på en halvtimme och sen ingenting på två dagar igen. Så fortsatte det. Totalt tog det dem en månad att spackla och rolla två rum, plus tre veckor att göra köket. Flera gånger såg det rent förjävligt ut när man kom hem från jobbet. Slipdamm i hela hallen och avskruvade eluttag. Och vi har en treåring hemma, vilket de knappast har kunna missa. Eluttagen fick jag själv sätta tillbaka. Det var hela tiden nya ansikten och man visste aldrig vem, hur många eller när någon skulle komma. Det enda man visste var att det kom någon, duttade med nånting i en eller två timmar och sedan försvann. Ofta gick det två-tre dagar utan att nåt hände alls.

När de äntligen var klara inspekterade vi lite noggrannare. Eller klara är att ta i eftersom jag inser att de aldrig slutförde jobbet. Här är en sammanfattning på allt vi var missnöjda med.

- Det var fotspår i målarfärg på mattan. Vi fick kemtvätta den för 800 kronor.
- Vi har ett skåp i köket utan lucka med löstagbara hyllor. Dessa hade bara kladdats på med färg så att de sitter fast. Det blev även fula rinnmärken.
- När de rollade väggarna hade de inte maskerat golvsocklarna, så översidan av dessa är också kladdade på.
- I kopplingsdosorna har de kladdat in så mycket spackel att locken inte går att få på ordentligt.
- Även flera månader efteråt hittar vi nya ställen där det har stänkt eller runnit färg och spackel.
- När de satte tillbaka luckor och lådfronter satt de så illa att lådorna inte gick att stänga ordentligt.
- De slipade vår bänkskiva i köket men märkena i den syns fortfarande. Dessutom gjordes detta när skåpluckorna var borta, och de satte inte upp någon plast, så alla köksskåp är fulla med slipdamm. - De skulle byta en bräda i köket men istället för att gå till kökstillverkaren och få rätt bräda har målaren köpt den billigaste på Bauhaus (jag vet vilken) som dock är för kort (vilket jag också kunde talat om för honom), med en ful skarv som följd. Vi frågade hur han hade tänkt egentligen men fick till svar att den riktiga "är jättedyr".
- De skulle ta bort fula märken i taket men istället för att göra det ordentligt med strukturmedel osv har de bara kladdat på med vitt spackel. Detta syns tydligt.
- Målade kökslister sattes inte upp utan blev liggande tills vi insåg att ingen skulle komma och sätta upp dem, och fick göra det själva.

Vi har påtalat det här för målaren och han verkar inte ta åt sig någon kritik alls. Vi erbjöd att betala fakturan enligt offert minus tre timmars jobb som vi själva la ner för att slutföra deras jobb,, och att de drog av kemtvätten på mattan. Och att udda får vara jämnt med allt det andra.

Målaren å sin sida hänvisar han till att han har målat *halva* dörrfodren på flera ställen - utöver offerten - och hänvisar till ett löst samtal vi hade om att man kanske kunde göra det också, men att jag skulle tänka på saken. Men varför han i så fall trodde att jag ville ha halva dörrfodren målade kan jag rakt inte begripa.

Jag är osäker på hur mycket man ska behöva stå ut med utan att vara supergnällig som kund. Vad säger ni som har haft hantverkare/är hantverkare själva. Är detta något man ska behöva ta? Det handlar som sagt inte om jättemycket pengar men börjar kännas som en prestigesak - målarfirman behandlar oss som om vi bara försöker pruta.
 
Du ska hålla inne med den betalning som är rimlig att dra av för deras arbete som de inte skött särskilt bra. Det kallas tvistepeng (det belopp som ligger i tvist kort sagt) eller något, kommer inte ihåg. Tex då kemtvätten minus 3 timmar.

Att han har målat dörrfoder är inte ditt problem (om det inte blev snyggt ;) ) det får han stå för eftersom det inte stod i offerten. Blev det o andra sidan dåligt så kan du öka tvist beloppet till vad det skulle kosta att va det ordentligt gjort.

Ta kontakt med konsumentrådgivningen i din kommun. Hotar han med fogde så bestrid. Stå på dig och ta även kontakt med ARN om det inte löser sig.

Det löste sig för mig men då hade jag problem med en el firma

Fliken
 
jag betalar ingte en spänn om inte jobbet är klart lr inte är rätt utfört. Så som halvmåladde dörrfoder, hyllor som är fastmålade, skarvad bräda i kök och golvsocklar som är förstörda med färg. låter som dom har gjort många fel och sabbat rätt mycke ): Be dom att åtgärda ALLT som du inte är nöjd med innan dom får betalt !
 
Håller helt me "daugaard"
Bara för att man är hantverkare så kan man inte bete sig hur som helst...Men tyvärr är det så att yrkeshedern börjar försvinna helt och hållet....
 
Tack för era svar! Det verkar som att jag får be dem komma och åtgärda felen. Men jag hade mycket hellre sett att de dragit av det i fakturan. Vi håller nämligen på att sälja lägenheten och har redan fotograferat inför visningen och jag vill *inte* riskera att sura hantverkare kommer hit mellan fotografering och visning och kanske grisar ner ännu mer. Mattan har vi ju dessutom redan tvättat, vi var ju tvugna till fotograferingen. Likasa lådor, skåpluckor och lister. Det fanns helt enkelt inte tid att vänta och tjafsa längre. Nu ska vi dessutom ha barn om en månad och då passar det ännu sämre med hantverkare som kommer och går som de vill.

Dessutom, vad gäller ARN har jag hört att man måste betala fakturan först och sen bestrida, ungefär som med p-böter. Men jag ska prata med konsumentvägledaren imorgon.

Hur bestrider man? Vi har mailat fram och tillbaka med våra klagomål, räknas det som bestridande?
 
Spelar ingen roll om ni redan tvättat mattan om ni nu i efterhand kan påvisa att det var målarkludden som utförde dådet.

Vet faktiskt inte vad som gäller med arn om man måste betala fakturan först.

Bestrida gör du genom att säga "jag bestrider fakturan" Så det låter som om ni redan har bestridit.

Fliken
 
HansomeHanson skrev:
Dessutom, vad gäller ARN har jag hört att man måste betala fakturan först och sen bestrida, ungefär som med p-böter. Men jag ska prata med konsumentvägledaren imorgon.

Hur bestrider man? Vi har mailat fram och tillbaka med våra klagomål, räknas det som bestridande?
Nix, du ska inte betala först. Mejlen räknas inte heller som bestridande.

Bestridande i sin allra enklaste form består i att du skriver "Bestrides" på fakturan och skickar tillbaka den. Det räcker.

Sen kan du naturligtvis komplettera med ett följerbrev. I ditt fall kan du hänvisa till er tidigare kommunikation. Du kan betala delar av fakturan om det finns delar av arbetet du är nöjd med.
 
Gllöm inte att ta kopia på din faktura när du skrivit bestrides så dom inte kan skylla på att dom inte har fått den.
 
Vi har också haft problem med våra hantverkare (klåpare). Ett projekt som påbörjades innan sommaren och skulle ta 3 veckor är fortfarande inte avslutat efter tre och en halv månad! En viktig sak jag lärt mig är att begära viten. Låt det bli riktigt dyrt för de som dragit ut på tiden orimligt länge.
 
Är man smart så bestrider man ett belopp som motsvarar det som man inte anser ha fått levererat eller som någon form av skadeståndsanspråk.

Att tokvägra betala hela fakturan om tvisten bara gäller en liten del av totalsumman betyder bara att man kan få betala förseningsavgift när tvisten är löst för den del som inte var inkluderat i Tvisten.
 
Deras kommunikation med er var värdelös! Man måste alltid planera med kunden när man kan komma. Ska man göra ett jobb som löper över några dagar så berättar man att man kommer komma kl. 07.30 de kommande dagarna.
Bor personerna i byggdammet, så får man städa hyfsat efter sig varje dag.
Blir det flera osammanhängande besök så är man tvungen att ringa kunden innan och fråga om det går bra att komma på den tänkta dagen varje gång, om inget annat är sagt.

Angående att kunden inte vet hur många det är som kommer, så brukar inte det vara något man berättar innan vanligtvis.

Och slutligen, tyvärr så blir det så ibland att vissa jobb får en lägre prioritering när det blir väldigt mycket jobb på ett företag. Person 1 som varit på jobbet, blir fast på ett annat jobb och blir då tvungen att passa över staffettpinnen till person 2 som fått en lucka. Sedan händer samma sak igen fast för person 2 osv. Det blir en rotation på gubbar, tyvärr.
Fast har det blivit så så tycker nog jag att kunden ska höra av sig till företag och be om 1-2 timmars avdrag på fakturan eftersom att nya personer behövt sätta sig in i arbetet hela tiden. Lite spilltid där.

//Patrik
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.