D09
Hejsan

Sitter med i en vägförening som befinner sig i ett gammalt fritidshusområde som mer och mer blir ett permanentboende dvs byggs om till villor.

Snöröjning, UH m.m sköts via vägföreningen.

Det finns en del skaftvägar m.m i olika utföranden och skick som resp fastighet sköter underhåll och ibland är det flera fastigheter som delar på en skaftväg och underhållet.

Ibland så ställs frågan om vägföreningen kan ta över underhållet m.m om vägen asfalteras m.m

Min frågeställning blev då vilka ”krav” ska vägföreningen ställa på arbetet för att det ska bli hyffsat rätt för både vägförening och medlem och inga större disskutioner i efterhand. Dvs Tydligt från början vad som förväntas och när det är uppfyllt så är det klart.

Jag kan inte så mycket om det där men tänker att målet är att det hade varit bra med några tips på ”samsynspunkter” som medlemmen känner till innan de gör en beställning av jobbet.

T ex vägen ska asfalteras. Den är ju given.

Men sen kommer frågor om avrinning.. tjocklek asfalt, typ av asfalt, när ska det finnas räcken, skyltar, vändplats m.m

Personligen tänker jag att vägen ska motsvara övrig vägstandard i området men är dålig på regelverk m.m kring vägföreningar.

Några tips på punkter eller hur man kan göra? :)
 
Jag sitter också med i styrelsen i vår vägförening. När vi har frågor som vi inte kan hitta svar på så brukar vår ordförande prata med REV(riksförbundet enskilda vägar). https://www.revriks.se/

Är vägföreningen medlemmar där kan ni nog få hjälp.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Kolla av vilka vägar som är med i förrättningen om en sådan finns, annars kan jag rekommendera att göra en alternativt uppdatera den befintliga om den är väldigt gammal och det saknas vägar. Kostar en slant men då får ni svart på vitt vad som gäller och jag inbillar mig att det i vårt fall iaf (nyligen avslutad process) gynnar dels föreningen men även delägarna i det långa loppet.
En variant är att man tar över ansvaret och dokumenterar skicket på vägen och att dealen isf blir att skicket upprätthålls, eventuella förbättringar för bekostas av fastighetsägarna. Det bygger dock på att alla är överens nu och i framtiden, därav lär det bli lite svårt att få det att funka i praktiken.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tycker det är knepigt.

Visst kan det vara rationellt om gemensamhetsanläggningen går igenom en ny förrättning och lägger till vägstumparna. Men det är mycket arbete och dyrt att gå igenom den processen. Vinsten är väl främst för de fastighetsägare som idag måste sköta sina skaftvägar medan de medlemmar som inte har sådana är förlorare.

Från inte minst de senares perspektiv borde i alla fall de nya vägstumparna ha så hög standard som möjligt så att driftskostnaden blir så låg som möjligt över tid. Men ställer man krav på modern nyanläggningsstandard så innebär det ofta total uppgrävning av alla små vägar för att ordna med riktiga bärlager och avvattningslösningar. Jag tror att det kan vara så eftersom många äldre enklare vägar är av typen "häll ute lite grus här så kör vi på det." Med sådana omfattande åtgärder och kanske hundratusentals kronor investerat senare lär intresset från fastighetsägarna vara mycket begränsat.

Kanske enklare om föreningen helt enkelt sluter avtal med fastighetsägarna att man upphandlar snöröjningen gemensamt? Det gynnar alla parter.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Som sagt. Om det är en riktig vägsamfällighet, som är baserad på en förrättning hos lantmäteriet. Då kan inte föreningen ta in nya vägar i verksamheten på eget bevåg. Det måste till en ny förrättning. Tar man in dem ändå, så riskerar ni i styrelsen att personligen få stå för kostnaderna för underhåll av de nya vägarna. Övriga medlemmar har ingen skyldighet att betala avgifter för kostnader som inte ingår i förättningen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle in se asfaltering som en självklarhet, kostar multum och är inte alltid värt det. Alla medlemmar ska punga ut med ett rätt stort belopp och det kommer bli konflikter....
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D09
Stort tack för all input.

Väldigt intressant input på vad som behövs och medförande risker.

Ska nog inte ta fram något dokument alls tills ovan frågeställningar är klargjorda :)
 
Kan inte vägföreningen sköta underhållet av skaftvägarna på entreprenad och fakturera för sina kostnader plus en liten vinst? Skulle kunna gynna alla. Vid snöröjning t.ex. kostar det inte lika mycket att snöröja en skaftväg samtidigt jfr med att köra dit och snöröja denna separat. Samtidigt slipper föreningen ansvar och tar ingen risk för framtida större underhåll o upprustning. Vid kantskärning o dikesrensning samma sak. Blir lite merarbete för styrelsen, men kan samtidigt generera en vinst för bägge parter, och ägarna till skaftvägarna slipper tänka på den enklare skötseln typ just snöröjning
 
Claes Sörmland
T Tompa01 skrev:
Kan inte vägföreningen sköta underhållet av skaftvägarna på entreprenad och fakturera för sina kostnader plus en liten vinst? Skulle kunna gynna alla. Vid snöröjning t.ex. kostar det inte lika mycket att snöröja en skaftväg samtidigt jfr med att köra dit och snöröja denna separat. Samtidigt slipper föreningen ansvar och tar ingen risk för framtida större underhåll o upprustning. Vid kantskärning o dikesrensning samma sak. Blir lite merarbete för styrelsen, men kan samtidigt generera en vinst för bägge parter, och ägarna till skaftvägarna slipper tänka på den enklare skötseln typ just snöröjning
Det är ett knepigt gränsland det där. En vägförening (= en samfällighetsförening) får enligt lagen inte driva verksamhet som är främmande för det ändamål som samfälligheten ska tillgodose. Ändamålet är att förvalta samfällighetens vägar och inte andra privata vägar.

Men det man kan göra är ju att samarbeta med de privata vägägarna och upphandla snöröjningen gemensamt och sen dela på fakturan efter delkostnad.

Lagregleringen som sätter käppar i hjulet för att ägna sig åt kreativ verksamhet i vägföreningar:

Text från lag som beskriver samfällighetsföreningars ändamål och begränsningar i verksamhet.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...m-forvaltning-av-samfalligheter_sfs-1973-1150
 
En bra grundad grusväg är betydligt billigare och bekymmersfriare att underhålla n en asfaltväg på dålig grund. Värt att komma ihåg.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.