Vad ska man smörja gnisslande gångjärn med? Har googlat men förutom diverse förslag om olivolja m.m. så får jag bara otydliga rekommendationer om "smörjfett". Vilken produkt åsyftas då mer specifikt?
 
Mats-S
Jag har gått tillbaka till CRC 5-56, dom andra mer eller mindre obskyra smörjmedlen funkar inte i längden :( Man får torka rent överskottet direkt på och runt gångjärnen, annars blir det svart av olja och skit där.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
RoTe
PTFE smörjmedel kör jag med, rätt eller ej men fungerar gör det och man behöver bara ytterst lite.
 
Vitt litiumfett
 
RoTe RoTe skrev:
PTFE smörjmedel kör jag med, rätt eller ej men fungerar gör det och man behöver bara ytterst lite.
Ytterst tacksam om du kan länka till specifik produkt 🙂
 
F fribygg skrev:
Vitt litiumfett
Ytterst tacksam om du kan länka till specifik produkt 🙂
 
T Trekul skrev:
Ytterst tacksam om du kan länka till specifik produkt 🙂
Biltema har en acceptabel produkt till ett fördelaktigt pris, förmodligen är WD40 och CRCs produkter bättre men jag har inte så stora krav och inte så stor budget för att smörja några dörrgångjärn.
 
Har man inget annat så funkar smör att smörja med. Alltså smör som man har till bak och matlagning.
 
RoTe
T Trekul skrev:
Ytterst tacksam om du kan länka till specifik produkt 🙂
Sorry mitt Google är trasigt.
 
Lyft av dörrbladet och gör rent gångjärnen både tappen och i hålet.
Därefter trycker du in fett i hålet på dörrdelen och hakar på dörrbladet igen och rör dörrbladet fram och tillbaka så fettet är väl distribuerat torka sedan bort det fett som trängt ut.

Om du använder litiumfett, universalfett, kullagerfett osv spelar ingen större roll men man brukar använda fett som inte binder vatten så det fungerar bra även vid kyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.