janwide
Har ett gäng gamla radiatorventiler som börjat läcka och som behöver åtgärdas. Har funderat på vilken typ av radiatorventiler jag ska ersätta dom med. Sedan slog mig tanken; varför ska jag ha radiatorventiler överhuvudtaget? Varför inte helt enkelt plocka ur ventilinsatserna på de gamla ventilerna och sätta en stoppbricka över hålet? Jag har vattenburen bergvärme. Boyta c:a 120 kvm. 12 radiatorer. Radiatorventilerna har alltid stått fullt öppna och det har fungerat bra. Bergvärmepumpen mår bara bra av ett fritt flöde. Så det enda skälet till att ha ventiler, som jag ser det, är om man av något skäl vill begränsa värmen i något enstaka rum. Detta kan jag inte minnas att vi någonsin gjort på 14 år. Så vad ska jag med ventilerna till?
 
Åsa Lund
Lite osäker på om du har termostater eller bara radiatorventiler med ratt i ditt hus.

Ventilen som sitter på röret ska injusteras så den stryper hur mycket flöde som passerar genom varje radiator. För att vattnet inte bara ska gå lättaste vägen utan tvingas runt i hela systemet.
Termostaten på respektive radiator ska sedan stänga flödet i respektive rum när luften har den temperatur som man önskar.
 
Redigerat:
janwide janwide skrev:
Radiatorventilerna har alltid stått fullt öppna och det har fungerat bra.
En vanlig missuppfattning är att öppna termostater/handrattar betyder fullt flöde genom radiatorn. Om det vore så så skulle det bli som @Åsa Lund skriver, dvs majoriteten av vattnet skulle gå genom första radiatorn och tillbaks till värmekällan.

Alla någorlunda moderna radiatorventiler har en injusteringsventil inbyggd som brukar ställas in med ett specialverktyg när termostaten är bortplockad. Alternativt sitter justerventilen på radiatorns returanslutning eller där framledning/retur ansluter i kopplet om det är ett 1-rörssystem.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
janwide
Har detta verkligen någon praktisk betydelse i ett system med 12 radiatorer? Tar man bort ventilen på samtliga radiatorer så blir ju motståndet lika lågt i alla radiatorer. Tror inte att det finns någon förinställning i mina gamla vred från 60-talet. Så flödet borde ju bli detsamma som innan, men med mindre motstånd i hela systemet.
 
Självklart har det betydelse, frågan är bara om man bryr sig om det eller om man har strävan att försöka få det riktigt. I ditt fall med de gamla TA-vreden fanns möjligheten sen om det någonsin varit inställt är en annan sak. Nu när du kör en låg temp i kretsen och inte direkt söker finlir går det bra i normalfallen av din typ att låta det vara fritt öppet.

Det som förvånar mig lite ändå är varför du inte fixar tätningen för ventilspindeln. Trådar kring trycksättning av system eller att bonnbygga om ventiler istället för att ordna rotorsaken är för mig udda. Du behöver nog bara o-ringar och putsa upp de du har som läcker i bästa fall, annars byt ventilen och sätt handratt om ingen termostat behövs.
 
Tryckfallet i ledningarna blir högre ju längre bort från pumpen du kommer, så om du inte har ett
Tichelmannsystem så kommer alltid den/de första radiatorerna att vara mest gynnade.

Sen var det ju vanligt förr i tiden att man eldade med ved/olja och shuntade ut högre temp än vad som egentligen behövs för att kompensera dålig flödesbalans. Har man värmepump så blir det viktigt att alla radiatorer ger så hög effekt som möjligt med lägsta möjliga framledningstemperatur.
 
janwide
GK100 GK100 skrev:
Självklart har det betydelse, frågan är bara om man bryr sig om det eller om man har strävan att försöka få det riktigt. I ditt fall med de gamla TA-vreden fanns möjligheten sen om det någonsin varit inställt är en annan sak. Nu när du kör en låg temp i kretsen och inte direkt söker finlir går det bra i normalfallen av din typ att låta det vara fritt öppet.

Det som förvånar mig lite ändå är varför du inte fixar tätningen för ventilspindeln. Trådar kring trycksättning av system eller att bonnbygga om ventiler istället för att ordna rotorsaken är för mig udda. Du behöver nog bara o-ringar och putsa upp de du har som läcker i bästa fall, annars byt ventilen och sätt handratt om ingen termostat behövs.
Frågan i tråden är mest av det hypotetiska slaget. Jag gillar att diskutera och att ifrågasätta sådant som folk tycker är självklart. Jag tror att det skulle fungera utmärkt med borttagna insatser och stopppropp. Men den dagen då jag vill sänka temperaturen i något rum blir det ju väldigt omständligt :rofl:
Att försöka fixa de befintliga är ju ett alternativ. De gamla är ju snyggare. Men det lär ju ta en stund och då måste jag ha systemet urtappat under tiden. Får jag det inte tätt sedan tar det ytterligare några dagar innan jag har nya ventiler att sätta på plats. Det känns omständligt tycker jag så det blir nog nya ventiler ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.