Ja, vi har en jämn och fin betongyta på golvet i ett källarru. Vi vet ej om det är isolering under... Först kommer det användas till gästrum och kontor, senare till sovrum.
Här vill vi lägga ett 7 mm parkettgolv, troligen från ikea. Vad bör man då lägga under parketten? Tidigare har det legat:
1 cm cellplast - en slags "papp" som fuktspärr tror jag - 20(?) mm golvspån - plastmatta.
Kan man ha kvar cellplasten, eller någon annan isolering?
Märks inga spår av fuktproblem, inte heller på väggarna där det ändå har suttit träreglar... Men på väggarna sätter vi nu istället stålreglar...
Tacksam för olika idéer och tips!

Ha det!
Range
 
Vi gjorde om ett rum i källaren som hade oisolerad betongplatta och rådfrågade en hel del. det vi kom fram till var att aldrig organiska material i källaren, således bara klinkers, målat eller slipat betonggolv. Visst kan man isolera upp och lägga luftspalt (tex platonmatta) och man kanske inte har några problem med fukt eller mögel. Problemet är att du har svårt att ha koll på om du får fuktproblem och skall helst ha någon form av inspektionslucka i vägg (kanske även i golv??). Sedan sa en snickare till oss att om det blir översvämning av någon anledning så är det ju källaren som blir fylld å då skall allt bort medan om du har klinkers så är det "bara" att svabba av. Ett ikeagolv e ju billigt så det skal man ju skita i men jobbet...

Jag hade definitivt lagt klinkers det behöver inte kosta mycket och om det är bra underlag så är det ju lätt. En go matta på det så blir det kanonbra och vill man uppgradera om några år så köper man bara en ny matta, så välj tidlös klikers.
 
Nej, det är jag nog inte sugen på i ett sovrum... Det är säkert bra ur vissa aspekter men... Nej, golvet är ju som sagt billigt, och jobbet, det är ju ingenting!
Men jag vill ju gärna ha något bra system under. Har fått tips om bla platon stop. Men jag har inte förstått om det går att kombinera med någon isolering? Och om den räcker om man bara har 7 mm golv? Anledningen att vi rev bort golvspånet var att det byggde för mycket på höjden om man skulle lägga parkett ovanpå. Har någon tips om någon av platonmattorna? Har någon lagt cellplast underst, sedan åldersbeständig plast sedan foam och sedan 7 mm golv?

Range
 
Hm, vi har haft sovrum i källare, vi gjorde det själva men det du bör ha är metall mot allt, som reglar, ja man kan ha platon direkt mot golvet, sen metallreglar, luftspalt och därefter det man väljer att lägga golv på.

I vårt nuvarande hus valde vi att lägga klinkers istället, mycket tryggare och sen ha gott om värme och mattor istället. Det finns mycket klinkers idag och man kan få det att se ut nästan hur som helst.

Jag skulle i alla fall avråda ifrån parkett i källare, likaså tapeter etc.
 
Range skrev:
Nej, det är jag nog inte sugen på i ett sovrum... Det är säkert bra ur vissa aspekter men... Nej, golvet är ju som sagt billigt, och jobbet, det är ju ingenting!
Men jag vill ju gärna ha något bra system under. Har fått tips om bla platon stop. Men jag har inte förstått om det går att kombinera med någon isolering? Och om den räcker om man bara har 7 mm golv? Anledningen att vi rev bort golvspånet var att det byggde för mycket på höjden om man skulle lägga parkett ovanpå. Har någon tips om någon av platonmattorna? Har någon lagt cellplast underst, sedan åldersbeständig plast sedan foam och sedan 7 mm golv?

Range
Med 7 mm golv skall man använda Platon Komfortskiva som finns i 20 och 40 mm. Antar att det fungerar som isolering också. Själv använde jag Platon Blå till 15 mm parkett. Men eftersom jag inte tror på "självdrag" i en platonmatta så byggde jag varianten med mekanisk ventilation. Står med om det på Isolas hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.