Jag har ju hängt med här ett tag och tittar och tittar och läser och läser. Jag saknar dock helt kunskap om vad som är bra och dåligt. Vad är en bra takkonstruktion, väggkonstruktion etc? Isolering? Och allt det där. Än mer, VILKA husföretag har det som är bra, och vilka ska man akta sig för? Jag kommer verkligen inte lära mig det här känns det som, trots att jag läst överallt :)

:D :-/ :-[ :p :-? :surprised:
 
Mycket beror på hur priskänslig man är.
Dyra konstruktioner som tex lättbetong, tegel etc. är dyrare än trähus.
De är dock billigare i längden eftersom underhållet inte är lika stort.

Ingen får lov att bygga direkt osunda och skadebenägna konstruktioner.
Därför är koncepten oftast bra, men kan bli skit om det felas i själva produktionen.

Det är därför allra viktigast att se till att det är rätt individ som producerar ditt hus istället för att stirra sig blind på tekniska lösningar.
 
Jag anser att vi byggt ett bra hus med bra/rejäl konstruktion. Andra kanske har annan uppfattning?

Yttervägg:
24 x 170 råspont samt 18 x 58 lockläkt
9 Utvändig gips
Träregelstomme 145, 145 isolering A-kvalitet
Kondensskydd 0,20 ÅB-folie och 45 regel.
Invändig isolering 45
Invändigt 12mm spånskiva samt 13 gipsskiva

Här kan man notera en mycket rejäl panel (spontad) samt utvändig gips som vindskydd. Sedan att ångspärren sitter utanför det som ska monteras i väggen och man slipper mycket håltagning för tex el installationer. Isolering totalt 190 mm kan tyckas lite magert men vi bedömer det som tillräckligt då väggkonstruktionen är så pass rejäl. Sedan invändigt både spån och gipsskiva som bidrar till en stabil och rejäl konstruktion.

Tak:
18 takplywood, underlagspapp, ströläkt och bärläkt för betongtaktegel.
400 mineralull sprutad på plats.
Takreglar
Kondensskydd 0,20 ÅB-folie
12 Elittak med färdigbehandlad yta

Mcyket rejält tak med plywood och underlagspapp samt betongpannor. Innertak i folierad spånskiva är mest en smaksak om man vill ha, alternativ kan vara träpanel eller gips. Träpanel tyckte vi var lite för gillestuga känsla och gips mer arbetskrävande.

Vad det gäller undertak så är väl plywood det bästa, sedan råspont, gummiduk och sämst bedömer jag är masonitskivor.

Hustillverkare med bra konstruktioner som jag känner till  är:
Sjödalshus
Villavarm
Faluhus
Myresjöhus
Trvselhus

Du får lusläsa deras leveransbeskrivningar för att utröna vilka som är bäst. De kan vara olika bra på olika detaljer i konstruktionen, tex Villavarm har lagt mycket krut på ytterväggarnas isolering, Faluhus har utvändig gips som vindspärr osv. Sämst (men kanske ändå tillräckligt bra? ) är väl de hus som är billigast tex Älvsbyhus, Smålandsvillan.
 
Hej,
Själv jämförde jag just konstruktionen mellan alla tillverkare.
Vi stog i slutfasen mellan Myresjöhus och Götenehus men valde Götenehus för att de har bättre konstruktion. Väggarna var snarlika, dock sa en snickare som rest myresjö att man inte använder ordentlig råspont på taket, detta skiljer sig kanske från de olika kontoren. Sen hade Götenehus mer isolering i plattan.

Följ gärna vårt bygge och ställ frågor.
gotenehus.blogspot.com
 
Redigerat:
Jag tycker taket är det viktigaste på huset, med detta menar jag regäla överhäng/utsprång, detta för att skydda väggar o fönster. Tycker också villorna blir vackrare med utsprånget. Men visst det fördyrar, och mer underhåll. Men ser man på de nya funkishusen, de där med fuktskador runt fönstren, så har dessa inget överhäng, taket löper längs med väggarna, vilket får all fukta att hamna på väggarna, och inte minst föroreningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.