Som sagt var, vad ska man ha igentligen, vi kommer tydligen inte få någon kopparlina till området utan de drar fiber direkt, istället för telefon.
Vilket kommer innebära att jag får minst 10/10Mbit bredband.
Några rekomendationer på vad man ska bygga in i väggarna, rj45 kopplingar i alla rum, 4 bugg o en coca cola?
Vad? Hjääälp! :)

För att klargöra, jag vill inte betala 20.000 eller mer för ett intelligent hus.
 
Hmm detta har jag skrivit en del om så sökfunktionen kan ge en del matnyttigt men här kommer en sammanfattning

För det första så kan du inte få för många dosor i ett rum så stoppa dit minst två helst 3-4 stycken. Varför nu det?
Jo dosorna kan man ju använda till rj45 uttag som funkar för data och tele, samma dosor funkar för tv uttag eller ljud eller nått annat så dosr är bra att ha. Jag brukar rekommendera vanliga gröna standarddosor. De är billiga och bra

Sen drar man dubbla rör (inte slang) från varje dosa till en central kopplingspunkt där man sätter ett kopplingsstativ. Anledningen till dubbla rör är att man ska få gott om plats för kabel. Slangen är mindre invändigt än rören och därmed olämplig. Fördelen med att skapa en central kopplingspunkt är att man därifrån kan sprida ut de signaler man vill ha till det rum där man vill ha signalen.

Antagligen kommer ni att få någon typ av iptelefoni-dosa som omvandlar ip-telefonin till vanlig telefon. Sätter ni den då i kopplingspunkten så kan ni sen använda rj45 uttagen även för vanliga telefoner. De passar nämligen alldelles utmärkt i ett rj45 uttag.

Ytterligare en fördel med central kopplingspunkt och gott om rör är att om man får förändrade behov så kan man bara byta kabel och kontakter för ett uttag och vips kan man ha det till något annat. iom detta får man nästan samma funktion som i ett "intilligent" hem. Förvisso mer jobb att ställa om men till ruggigt mycket lägre kostnad
 
Intressant, är det Telia eller Utsikt som drar fiber?
Vi fick precis fiber inkopplat från Utsikt, det tog bara två dagar för dem att fixa allt.
Telia har fortfarande inte gett något besked trots att vi kontakade dem för ett halvår sedan så vi skippar nog koppar'n oxå!
 
Jag vet faktiskt inte, men det verkar som om det är Utsikt för när jag ringde Telia så lät det inte som om det var deras kablar. Jag hoppas verkligen det är Utsikt då kanske man får lite felr valmöjligheter på leverantörer. Om inte, äh va fasen, jag är glad som f*n i vilket fall! ;D
 
Säger bara Grattis!

Vi har kopar i området :-[, men passar på att lägga fiber fram till huset tills vi får något att koppla till i framtiden.

Som tidigare inlägg - för många dosor kan du inte få - detta är framtiden. ;)

// Snäckan
 
Skumt. När jag har pratat med Utsikt om fiber (till Grönhögsvägen) har de inte alls verkat intresserade. Är det någon särskild på Utsikt som någon av er har pratat med?
 
Jag pratade med Telia angående telefonin och då sa de att de höll på att gräva ner fiber och att det inte blev någon koppar nedgrävd till vårt område.
Det var Frenger här på forumet som talade om det för mig först, de har flyttat in i sitt hus på Tomatvägen nu.
 
Utsikt ansluter normalt inte enskilda villor.
De brukar köra kampanjer i olika områden då och då för att samla upp så många som möjligt. I Ekängen där det tokbyggs är det säkert inte några problem.
Vi bor i Ljungsbro och vi var två villor som ville ansluta samtididigt så då gick det bra (fick betala 20000+ dock, men det är värt varenda krona att slippa ha med Telia att göra, dessutom får man ju lite skatteavdrag 2006 ut)
 
Elko systemet motsvarar lecom home.

Jag har inte exakt koll på priserna men det ligger i samma nivå som lexcom tyvärr.
 
Nu är jag förvirrad. Telia och Utsikt har väl inget att göra med varandra? Är det Telia eller Utsikt som lägger fiber i norra Ekängen? Telia erbjuder väl överhuvudaget inte bredband via fiber till villor?
 
Jag har inte koll på vem det är som gräver ner fiberkabeln i Norra Ekängen, men när jag ringde Telia så fick jag prisuppgifter på 495: -i anslutningsavgift & 275kr/månaden för 10/10 bredband med fri nedladdning i vårt område (Tomatvägen). Eftersom de inte gräver ut kopparnätet så antar jag att vi får fiber istället. :)
 
janbo skrev:
Nu är jag förvirrad. Telia och Utsikt har väl inget att göra med varandra? Är det Telia eller Utsikt som lägger fiber i norra Ekängen? Telia erbjuder väl överhuvudaget inte bredband via fiber till villor?

Där vi ska bygga, helt nytt område med 25 tomter läggs det inte ned någon koppar alls utan det blir fiber och om just detta vet inte Telias kundtjänst något alls :(

Men det blir nog bra till slut hoppas jag men extra vprör ska vi lägga in utöver de som kommer att finnas för TV och telefon så att vi även får till data
 
janbo skrev:
Nu är jag förvirrad. Telia och Utsikt har väl inget att göra med varandra? Är det Telia eller Utsikt som lägger fiber i norra Ekängen? Telia erbjuder väl överhuvudaget inte bredband via fiber till villor?
Jodå, jag bor sedan 2 månader i ett hus med fiber. Bredband och ip-telefoni levereras från Telia. Däremot har Telia och Utsikt inget med varandra att göra, vad jag vet. I mitt abonnemang är inte Utsikt inblandat alls.

Men jag håller med om att det var svårt att få information från Telias kundtjänst. Ett tips kan vara att se till att prata med kundtjänst "bredband", de verkade ha bättre koll än kundtjänst "vanlig telefoni", även på ip-telefonidelen.
 
Och var i Linköping har ni byggt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.