Då vämepumpen skall genom fasaden så var det till att slita lite i väggarna i källaren för att se hur det verkligen låg till därunder - Något som jag verkligen bävat för sedan vi fick nycklarna.

Döm av min förvåning då källarväggarna är påregade med träregel, 45mm isolering och 13mm gips - Just det, på insidan av källarväggen. I mitt huvud skriker detta bara FEL!FEL!FEL! Och rubbet skall ju självklart rivas ned för ny beklädnad.

Men hur SKALL man göra? Det är alltså källare med ca 60% under mark, dränerat utsida med 200mm Isodrän tidigare i år så extra isolering känns ju som onödigt.

Tanken slog mig med hattprofil/sekundärregel på vägg och Farmacell Fibergips - Just farmacellen då gipsskivor har ett organiskt material i pappen och våtrumsgips blir aningen kostsamt. Och så lämna 25mm luftspalt bakom.

Ngn som har koll hur jag bör klä väggarna i källaren?
Tanken är att komplettera med ett nivellgolv i större delen av källaren (Utom i bad och tvättstuga där avloppet skall bilas ur så då får det bli Cellplast och golvvärme när man lika är igång)

Så har ser det ut idag - Och elinstallationen där nere är av en helt annan kaliber än man sett innan, här byter man visst färg lite hur som! :wow:
 
  • IMG-20110908-00396.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 399.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om väggarna inte är så ojämna och dräneringen fungerar så kan du bredspackla väggen och sätta microlit och måla..
Du måste förståss lägga om elen först..
Nivellgolv bygger så att om du ändå ska isolera våtrum lägg EPS i hela källaren..
 
Tanken var ju att då golvet skall bilas upp i halva källaren, dvs badrum och pannrum för att byta avlopp så lägger jag EPS där. Planen var dock inte att bila upp resten av källaren alls.
Därav nivellgolvet.

Tänker du att ag ska lägga EPS under nivellen?
 
byggarätt - Ngn speciell typ av spackel? Våtrumsspackel? Vävlim som vanligt till Microliten?
Och slutgiltigt - Vad för färg? Vanlig väggfärg släpper väl inte igenom funkt?

Microlit har jag, likaså vävlim, vanlig väggfärg i massor och spackel ett ar hinkar så det skulle ju vara enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.