Hej forumfreaks. Har läst fram och tillbaka i forumet och fått många bra uppslag, men nu börjar det bli skarpt läge.
Förutsättningar: 1 1/2 plans hus på ca 100m2.
Har idag en Diom-panna med inbyggd beredare och 2*500l acktank, fungerar skapligt. (Lätt modifierad efter ideer från forumet.)
Funderingar inför framtiden.
Panna: Vedex 3300, Atmos eller förslag?
Tankkapacitet: Utöka med en tank till på 500l med inbyggd beredare eller en tom tank och en TVA?
Räcker varmvattnet från en TVA och vilket fabrikat är bäst, eller bygga en egen?
Ska jag lägga en elberedare i serie efter TVA:n för att stötta den, och ev slippa elda på sommaren?
Eller ska jag förvärma varmvattnet med en slinga i botten på tanken?
Nu blev det många frågor men jag vet att svaren finns ute i cyberrymden.
Tacksam för alla ideer,
Tackar / Pontiac
 
Svårt att välja åt dig, läs på och lär dig hur sakerna funkar. Vi vet inte vilket liv du lever, tider och hur mycket jobb du vill lägga ner.
 
var i landet bor du? hur mycket ska värmas? hur ofta vill du elda när det är typ -10grader? vad är din budget?
 
Hej.
Jag bor i mellansverige (Värmland). Och har som sagt ca 100m2 boyta som ska värmas. Det är bra ju längre värmen räcker.
Budgeten säger att billigt är bra (är ganska teknisk så jag räknar med att göra installationer och arbete själv). Familjen består av mig och blomman, jobbar skift så det finns ganska mycket tid till förfogande. Vi bor på landsbygden men har ingen egen skog men däremot så har grannarna lovat att bistå med ved, men det blir ju en kostnad i alla fall.
/ Pontiac
 
Minst 2 kubik acktank och 30-40 kW panna skulle nog inte ha vvb i acktank hellre tva eller elvvb med slinga i. Då får du elda 1 gång /dygn ca och ett hyffsat billigt system. Annars större tank och större panna men då kostar det. Din ekonomi? Göra själv, leja ut?Elda på sommaren?
 
Hej
Räcker det med dagens 2*500 l tankar +1 ny på 750 l?
Eller ska jag kasta ut rubbet och gå på 3*750l?
Pannfunderingar Vedex 3300, Atmos, Ladan eller Viadrus?
Kanske en beg panna och tankar på blocket?
Det finns även en fundering i bakhuvudet på solvärme, är det nån ide?
Jag har ganska klart för mig hur jag vill ha det men kastar fram lite tankegångar här för att ventilera hjärnan och få in andras åsikter.
Pontiac
 
kasta ut rubbet o gå på 1*3000l alt 1*4000 kör detta mot en 50kw panna med stooort vedutrymme runt 200l. Gör du detta kommer du bli skitnöjd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.