Hej,
Jag planerar renovera mitt badrum!
Jag har några frågor:

Vad är det bästa att använda mellan kakel och tak? Fog eller Silikon?

Kanske kommer jag använda (kakel)list rund fönster. Är det ok om mellanrummet mellan kakel och "list" ãr 3mm?Jag tänker använda kakel 20x40 cm.

Tack på förhand
 
Mellan kakel och tak SKA det vara övermålningsbar mjukfog och detta gör man när väggarna är kaklade och fogade.

Tejpar ner en liten bit på kakeln och lägger mjukfog i springan mot taket och sen målar man mjukfog och tak i ett innan man drar bort tejpen.

ALDRIG silikon mot målade ytor för färg fäster inte på silikon !!!


Förstår inte vad du menar med mellanrum mellan kakel och list för lister är gjorda för att sitta kant i kant med kakeln.

Lättaste listerna att jobba med och som jag även tycker är snyggast är den man kallar L-profil.
Den skapar en 2mm synlig kant på listen ut mot rummet och en ca.10mm synlig kant inne i smygen.
Finns i mängder av färger och utföranden.
 
  • Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Mellan kakel och tak SKA det vara övermålningsbar mjukfog och detta gör man när väggarna är kaklade och fogade.

Tejpar ner en liten bit på kakeln och lägger mjukfog i springan mot taket och sen målar man mjukfog och tak i ett innan man drar bort tejpen.

ALDRIG silikon mot målade ytor för färg fäster inte på silikon !!!


Förstår inte vad du menar med mellanrum mellan kakel och list för lister är gjorda för att sitta kant i kant med kakeln.

Lättaste listerna att jobba med och som jag även tycker är snyggast är den man kallar L-profil.
Den skapar en 2mm synlig kant på listen ut mot rummet och en ca.10mm synlig kant inne i smygen.
Finns i mängder av färger och utföranden.
Tack så mycket!
Jag undrar, när lister sitter kant i kant med kakel är det då tättslutande? Finns det inte risk för spricka?
 
A Anton Arvanitis skrev:
Tack så mycket!
Jag undrar, när lister sitter kant i kant med kakel är det då tättslutande? Finns det inte risk för spricka?
De sitter ju inte där för att sluta tätt.
Tätheten sitter i fuktskyddet bakom.
De är ju mest för syns skull.
 
  • Gilla
Anton Arvanitis och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
De sitter ju inte där för att sluta tätt.
Tätheten sitter i fuktskyddet bakom.
De är ju mest för syns skull.
Tack sä mycket.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.