Hejsan.

Behöver lite hjälp här?

Funderar på att byta min värmeanläggning snart, men vet inte vad jag ska välja.
Behöver lite råd, innan anläggningen blir utdömd pga. jag inte har några tankar att elda emot och jag tror inte min gamla panna klarar det.

Lite info om mitt hus (som jag flyttade till för ungefär ett år sen)
Huset är byggt år 1948.
Bor i Östegötland (på landet).
Boytan är 62m2 fördelat på 2 rum och kök med tillbyggd toalett på 15m2(gjort 1998) total 77m2.
Källare med badrum, tvättsuga/förråd, matkällare, pannrum och garage.
Vind (som ska inredas och isoleras i framtiden, just nu oisolerade väggar och tak)

Som det är nu har jag en Vedpanna Parca Norrahammar 2203 från 1977 och en Presto varmvattenberedare från 1959.
Systemet har självtryck.
Inga Accumulatortankar.
Gör av med 24m2 ved per år :(
Vedspis Norrhult i köket.
Jag har 6 sektionsradiatorer på markplan, 1 i gamla badrummet i källaren, 1 i garaget och två el-element i nya badrummet.
Fönster i gamla byggnaden är gamla tvåglasfönster, i nya badrummet 3 glasfönster.
Dåligt isolerad ytterdörr, ska bytas.

Som det är nu får man elda nästan konstant för att ha skaplig värme, väldigt kallt på morgonen för att jag inte har några tankar som bevarar värmen.

Vet inte om jag ska fortsätta med ved eller om man ska satsa på bergvärme eller en luft/vattenpump.

Har beställt brochyrer från Värmebaronen och Nibe och dom hade två standard paket, värmebaronen ca 60 000kr och Nibe 53 000kr sen tillkommer installation mm. Så man kanske hamnar på 80 000kr.

När man kommer upp i dom summorna så börjar man ju snegla på andra värmekällor med, som kanske är dyrare att installera och dyrare i drift men mer underhållsfria och att man inte behöver vara hemma och elda hela tiden. Sen i mitt jobb händer det bli ibland att man kanske är borta några veckor eller nåt i ett sträck, är ju inte så kul om det -20 grader då, som det är nu.

Farmor installerade bergvärme 2006-2007 och hon fick ge 99 000kr, en jobbarkompis installerade jordvärme nu i mellandagarna och han fick ge 97 500kr för (han har iofs sin åker så han behöver inte anlägga nån ny tomt.) En kompis satte in en luft/vattenpump för ett år sen och fick ge 90 000kr för det (gjorde det mekaniska svart och elinstallationen gjorde en kompis gratis.)

Har inte beställt in nån offert om vad det skulle kosta att borra här, men Vadstena Villavärme hade pris från 105 000kr efter rotavdrag.

Så man börjar ju fundera på om man ska fortsätta med.
Ved är nog det billigaste, men också mest jobb med. Det andra är ju nästan underhållsfritt. Sen funderar man ju på vad som höjer värdet på huset mest, jag tror bergvärme.

Behöver lite tips och råd, hur man ska göra, har hört att ventilaion kan bli lidande om man byter från ved till bergvärme mm. Nåt mer man ska tänka på?

Hur skulle ni gjort? Med tanke på att det är en helt ny anläggning som ska bytas ut, rätt mycket pengar...

Eller ska man försöka hitta nån begagnad vedpanna på Blocket?

Vart väldigt mycket text.....
 
Jag kör på ved med rejäla acktankar och eldar var tredje dag ungefär när det är -15 (är det som nu med mellan 20 och 30 grader kallt så räcker inte värmen riktigt i 3 dagar) Är det runt nollan eller några plus (nästan hela hösten) så räcker det att elda en gång i veckan för mig som bor norr om Uppsala i ca 110 kvm hus från 35. Så det behöver inte vara jobbigt med ved och man är inte särskilt beroende av om elen kostar 1 eller 10 kr kilowatten som den tydligen gjorde idag och vem vet något om framtidens elpriser?

Men är du borta flera veckor och det är -20 så ska du naturligtvis ha bergvärme. Har man krypgrund på huset kan man behöva installera en avfuktare (som tyvärr också drar el) om man inte forsätter elda. Jag tror att BV-pump höjer priset mer än andra värmekällor om man nu funderar på att sälja.

Du kan ju hitta svinbilliga vedpannor på blocket, men se då till att få till ett system med ackumulatortank - minst 1500 liter tycker jag för att det ska vara vettigt. Det bör i normala fall räcka för en eldning per dygn med ditt lilla hus på 77 kvm.
 
Tack för snabbt svar....

Låter ju smidigt.
Det är mitt första hus, så allt är nytt (mina föräldrar har jordvärme,underhållsfritt nästan) har bott i lägenhet innan. Men det är flera som bor häromkring som har haft liknande anläggningar som min utan tankar, som fått dom utdömda. Så jag tänkte forska lite i det innan det blir jättebrått med allt och man gör ett förhastat beslut.

Har inget emot med att hålla på med ved, men det rätt mycket tid när man är ensam, och det går åt så mycket. Byter man till en nyare panna med acctankar och bättre styrning mm, kanske man nästan kan halvera förbrukningen.

Gjort av med nästan 2 m2 sen sen den 21 december.... Gör ju av med mer ved när man är hemma.... men känns som man bara får gå å hämta ved hela tiden..... Sen är det mellan 15-16 grader på morgonen när man vaknar. Börjar bli trött på det. Måste göra nåt snart.....

Jens
 
Bekväm vedanläggning kostar ju som jordvärme om man ska vara realistisk och inte vill fippla ihop det hela själv.

Som sagt finns ju blocket och pannor man inte vet hur länge de håller och sånt också allt beg är ju en chansning. Acctankar däremot kan man väl säga har nästan obegränsad livslängd OM de är rätt installerade.

Jag kanske skulle fundera på en ved/pelletskombi i samband med en liten acctank. Det behöver inte kosta så våldsamt mycket och ger dig en bra komfort.
 
du kan förbättra bekvämlighet snabbt med en akumulatortank =varmare på morgonen och du sliper elda hela tiden. Frågan är bara om din panna orkar ladda akumulatorn under lagom kort tid. När du är borta kan en elpatron hålla huset lagom varm - kostar en del men säker i drift så länge el finns.
Tänk inte så mycket på att spara ved för det blir ingen stor besparing med ny vedpanna mot det du har idag - ved är billigt så det blir inga stora pengar men dock betalar av en akumulatorköp på ca 10år .

Som v-g säger alla nya anläggningar kostar nästan lika i investering. Du får bestämma dej om du vill ha en billig i drift (ved) eller en sköttselfri uppvärmning (VP) :).
Pelletseldning är något mittemellan ( varken billig eller skötselfritt) och det skulle jag inte satsa på om jag var borta ofta och länge.
gaia
 
Precis! Finns acktankar på blocket.se om det ska va billigt.Montera en elpatron högt upp i tanken,kör med den när du är borta,ställ ner innetempen typ 17-18C..:)
 
En pelletsanläggning kan du vara borta länge från om den bara har elpatron också.
 
Om du gör av med 24 kubikmeter ved på 62kvm så har du ett grymt oisolerat hus. En luft/vatten är troligen olämpligt för detta. Det är en rejäl bergvärme i så fall. Men du bör lämpligen isolera lite först annars kommer du få att köpa en rejält stor anläggning, som sen kommer vara för stor när du isolerat (och få många start/stop och riskera gå sönder i förtid).
 
niblom skrev:
Om du gör av med 24 kubikmeter ved på 62kvm så har du ett grymt oisolerat hus.
som jag fattar så finns det en uppvärmd källare på ca 60m2 så totallt blir det ca 135m2
 
tänk även på huset, dvs vp eller luftpump värmer inte upp murstocken, vilket med för att du inte får självdraget som du får nu, dvs du måste även installera ett fläktsystem för att dra ut luften, för att ha en bra inne miljö.

Men isolera taket först, elda gammla hus med ved om du inte tänkt att göra om hela huset, för då är man i ett annat läge, och ved är billigast med inte smidigast, med tankar kan du komma rättså långt.

Mitt hus är lite liknande byggt i början på 1900-talet eller i slutet på 1800-talet, värms med en panna, när jag flyttade in stog där en oljetank i källaren och faktiskt en acc.tank, så jag byggt på med en till och huset klarar sig nästan ett dygn nu, när de är -5c ute blir de kallare läcker fortfarande mitt hus så eldning krävs, men ett steg i timmen är ingen evighet.. :)
 
Svinbilliga vedpannor på Blocket är inget alternativ. Ska du ha ved så köp nytt och elda bekvämt. Det har skett en hel del utveckling de senaste åren. Installationen är dyr även för gammalt skräp som du kanske inte ens får elda i om några år.
Luft-vattenpump är ett bra alternativ om du isolerar lite men värmepump kan inte ge hög framledningstemperatur. (Undersök framledningstemperaturen först)
 
Tack för alla tips och råd.

Reser bort på jobb ibland, men det blir inte så ofta, kanske två gånger per år, en vecka till en månad kan jag vara borta, men det skulle ju funka om man har en elpatron.

Jag får fundera lite till. Lutar åt ved just nu. Tror inte min panna klarar av att eldas mot nån tank, den är så liten, den är bara 25cm djup, går inte i så mycket ved.

Frågade sotarn om han trodde att det var nån ide att köra pellets i den pannan, men han sa "'Det är ingen bra vedpanna, väldigt liten verkningsgrad det mesta av värmen går direkt ut i skorstenen,ingen ide att köra pellets i den, bättre att köpa en ny, men den funkar bra som oljepanna, ."

Hur bra kvalite är det på tex Rynkaby's rörs acctank gentemot Nibe och Värmebaronen's? Rynkabys är ju rätt mycket billigare, iofs är ju acctankarna nästan det viktigaste i anläggningen. Tänkte om man kunde köpa vedpanna från Värmebaronen men tankar från Rynkabyrör.

Och huset är som sagt kanske inte så välisolerat, det är uppvärmd källare.

Men först ska jag nog isolera vinden, för där försvinner nog mycket värme, det var påbörjat när jag flyttade in, uppsågat för ventilation i takfoten (eller vad det heter), så det är ju öppet ut där och jag har bara en enkel innerdörr till övervåningen, så man känner nästan hur det drar därifrån.

Byta ytterdörr, det är en pardörr (tror jag det heter, är tvådörrar) säkert ingen isolering, enkelglas.

Det finns att göra om man vill :)
 
Köp oisolerad tank och isolera själv, det ger bra timpeng samt att du kan isolera rejält. Skaffa så stor tank som du kan få in.
 
Håller med Johanpelle - har du bara råd så köp en ny panna och stora tankar! (eller helst en stor tank). Jag fick inte in standardtankar i min källare pga takhöjden. Jag beställde 3 avlånga oisolerade tankar på huskvarna tanksvets och isolerade själv. Fick nog nästan dubbelt så mycket volym till samma pris som färdigisolerade tankar. Då kan du få dem precis som du vill med muffar överallt och VV och solslingor eller vad du nu föredrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.