Håller på att bygga hus och fastnat i djungeln av uppvärmningssystem.
Förutsättningar:
-1,5 plans hus, 180 kvm boarea
-Golvvärme på båda våningarna (vattenburen)
-Stora fönster partier
-Tänkt ha någon form av eldstad
-Bor i småland

Originalplanen var bergvärme med FTX system men har från flera håll hört att den investeringen ej betalar av sig i ett nybyggt hus som är såpass tätt som det blir.

Därför börjat luta mer åt frånluftsvärmepump. (Ev sätta solceller för att bidra till elförsörjningen. )
Visst blir FTX i kombination med detta överflödigt?

Är jag dumsnål, vad bör jag prioritera? Budgeten inkluderar post för bergvärme men plockar gärna bort den posten och lägger på något annat.

Hoppas alla proffs därute kan hjälpa mig :)
 
Frånluftsvärmepump samt ev solceller blir nog bästa lösningen.
 
J Jan_G skrev:
Frånluftsvärmepump samt ev solceller blir nog bästa lösningen.
Tack för svar!

Om man kikar på frånluftsvärme och vatten/luft värmepump. Något där att föredra?
 
Vid nybyggnation så krävs mekanisk frånluftsventilation.
Därför är frågan mer:
FTX + värmekomplement eller Frånluftsvärmepump (FLVP).
Då är FLVP att föredra ur ekonomisk perspektiv.
Luft/vattenvärmepump kostar i runda slängar 120-150' inkl installation. Tillkommer en frånluftslösning med återvinning. Troligen totalt runt 200'
FLVP får du nog för 75-100'
Beställ i MYCKET god tid, levtider är rent ut sagt löjliga i dagsläget.
 
Tack för uttömmande svar. Nu har jag mycket bättre koll!

Du verkar väldigt insatt, hur många liter bör man leta efter om man är en familj om 4 personer? Preferenser om det verkar skilja väldigt mycket!
 
L LevinJ skrev:
Tack för uttömmande svar. Nu har jag mycket bättre koll!

Du verkar väldigt insatt, hur många liter bör man leta efter om man är en familj om 4 personer? Preferenser om det verkar skilja väldigt mycket!
Jag tycker man ska stoppa in komfortfaktorn här, om du ska köra flvp skulle jag ställa som krav att ha förvärmd tilluft. Inte kul med kallras från ventiler...

Min erfarenhet är också att flvp för betydligt mer liv i inomhusmiljön.

Dessutom kortare livslängd än motsvarande LV.

FTX och LV skulle vara mitt val, lite högre initial investering men bättre lösning över tid.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
L LevinJ skrev:
Tack för uttömmande svar. Nu har jag mycket bättre koll!

Du verkar väldigt insatt, hur många liter bör man leta efter om man är en familj om 4 personer? Preferenser om det verkar skilja väldigt mycket!
enligt schablon från Boverket är det 0,35 liter per sekund och kvadratmeter. Sen kan det digga beroende på biyta med mera.

Ger flvp kallras på vintern? Iochmed att friskluft endast kommer via ventiler. FTX förvärmer luften (via värmeväxlare) vilket borde bidra till bättre komfort.
 
Frånluftsvärmepump installeras ofta i nybyggda enfamiljshus, i vart fall i södra Sverige.
Det beror nog på att hustillverkaren kan då uppvisa lägre pris för kompletta huset jämfört dyrare uppvärmningssystem.
Vid frånluftvärmepump behövs inga tilluftkanaler installeras, utan tilluften kommer in via slitsar i fönsterramar.
Så det är kall utomhusluft som kommer in via slitsarna på i stort sett via alla fönster. Frånluftskanaler är väl bara ett par stycken, från sovrum, kök och vardagsrum, blir också billigt.
Själva värmepumpen(t.ex. NIBE F730) är stor som ett kylskåp med överskåp och innehåller kompressor och varmvattenberedare. Från den går frånluft pipan rakt upp och igenom taket.

Nybyggda enfamiljshus har ohemult mycket värmemisolering i golv, väggar och tak. T.ex. tak ca 500 mm, och väggar 350 mm?

Bergvärmepump måste vara överdrift i södra Sverige för ett nybyggt enfamiljshus.
 
Det finns en anledning till att frånluftsvärmepumpar är populära i nybyggen, och det är att det är en billigare och enklare lösning jämfört alternativen. Men det är inte den energieffektivaste lösningen direkt. Kan bidra med en noggrant utförd energiberäkning där vi jämförde frånluftsvärmepump med luftvattenvärmepump+ftx.

Förutsättningar i urval: 128 m² golvyta, ett plan, golvvärme (framledning 45 °C vid -20 °C), frånluftflöde 50 l/s

Resultat_____Nibe F730___Nibe F2040+ftx
El vp&cirkpump__4189______2329 kWh/år
El tillskott________382________24 kWh/år
El fläktar_________408_______847 kWh/år
Summa________4979______3200 kWh/år

Skillnaden 1779 kWh/år kanske motsvarar 3 000 - 4 000 kr/år med dagens elpriser, eller 100 - 150 kkr på en "livstid". Skillnaden i energiprestanda mellan luftvattenvärmepump och bergvärme är liten i sammanhanget. Det är nog på håret att merkostnaden för lvvp+ftx eller bvp+ftx betalar sig - men man får flera andra fördelar. Själv hade jag lätt lagt 100 kkr extra i ett husbygge på flera miljoner för att uppnå dessa fördelar, och jag hade också satsat på bergvärme för att slippa utedel och ha möjlighet till frikyla.

(Har presenterat siffrorna i ett tidigare inlägg om någon tycker det ser bekant ut.)
 
Skulle som vanligt skulle jag säga välja bergvärme å det är lite för att kunna köra frikyla på kåken. Det tycker jag är värt lite då klimatet verkar bli varmare å varmare....
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Nibe F750 kanske kan vara ett alternativ? Frånluftsvärmepump med värmebatteri för tilluften. Nackdel: tilluftskanaler, dyrare drift (?) Fördel: Inget kallras, värme+vent i ett.
 
Redigerat:
Med en luftvatten-värmepump(finns mängder av olika fabrikat, NIBE, Mitsubishi, Daikin, CTC, IVT, Bosch osv. och vattenburen golvvärme blir det ingen kall tilluft. Man kan även kyla med luftvattenvärmepumpen(kostar en smula ström) på sommaren genom att cirkulera svalare vatten i golvvärmeslingorna, eller ha en ett kylbatteri och fläkt-enhet, som finns som tillsats. Men då måste ventilationen lösas på annat sätt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag skulle välja en FTX kombinerat med en Luft/vatten-värmepump eller ved. Om man är riktigt sportig så sätter man in en ackumulatortank som du kan ha solvärme, ved och luft/vatten-vp till. Då har du möjligheter till mycket låga driftskostnader, vilket kan vara väl värt i dessa tider av dyr el. Jag tror tyvärr inte att elpriserna kommer att sjunka inom överskådlig tid mtp den rävsax som Tyskland satt sig i, som driver upp våra priser.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tomture61
Om jag skulle bygga nytt idag så skulle jag välja
1 Välja bort betongplatta , om det var möjligt
2 Har braskamin i nuvarande hus som ej kan bidra till 100% med värme/besparing
3 Vattenradiatorer pga kallras från fönster och tilluftsventiler
4 Tilluft via nedgrävda rör i marken (3-4 m ned i marken)
5 FTX , som kan sprida värmen från braskamin bla
6 BVP måste det bli pga FTX , som även kan bidra med kyla på sommaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.