Fruktsallad
Jag vill sätta upp staket på baksidan av huset, dvs. hägna in trädgården så mina hundar kan sticka ut där utan att de springer bort. Problemet är att på vänstersidan har jag ojämt berg, på högersidan plattare gräsmatta och rakt fram ojämn trådgårdstomt som jag ska försöka jämna till lite. Det ska också finnas en grind så jag kan ta mig in och klippa gräset.

Vad för slags staket ska jag välja? Det behöver ju kunna funka på det ojämna berget utan att hundarna kryper under men även på den mer plattare och mjukare gräsmattan. Max en glipa på 5-8 cm under alltså. Hjälp mig! Hur ska jag tänka här?
 
Fruktsallad
Ingen som har några förslag?
 
Jag gillar gunnebostängsel. Borde funka bra på berg utan avjämning, lätt att dra över ojämn terräng, underhållsfritt, genomskinligt.

forskolathumb.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Fruktsallad
Är ett sånt staket underhållsfritt? Det är väldigt blött på vissa ställen på baksidan.
Oj, nu såg jag att du skrivit just det.
Om man ska välja ett "mysigare" staket, vad väljer man då? Jag gillar gunnebo just för att det känns säkert för att hålla djur inne, men speciellt mysigt är det inte.
 
Gunnebostaket fullt med klätterväxter? Jag tycker att det är riktigt snyggt.

Vill du ha ett enkelt staket så borde ett staket av tryckt virke vara enklast. Inget underhåll på det.
 
Vi har gunnebostängsel med häck bakom så att det inte syns.

Jag har svårt att se terrängen du beskriver framför mig. Menar du att det inte går att anpassa ett staket i trä för olika nivåer?
 
Fruktsallad
Jag har ingen aning om vad som är möjligt eftersom jag är nybörjare :) Men det kanske går att såga till så staketet följer berget på den sidan som det är berg.

Kan man som nybörjare borra i berg om man hyr/lånar maskin? Är det svårt att sätta upp ett staket?
 
hsd
Säkrast att kolla om man FÅR borra i berget, det finns restriktioner på vissa hällar
 
Fruktsallad
Var kollar jag det?
 
Stadsbyggnadskontoret på kommunen skulle jag börja med att ringa till.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.