Nu tror jag att jag har fått en ljus idé igen....släck den gärna om jag är ute och cyklar! :D

Hus från -38, i alla tak sitter det "skivor" (skulle amatörmässigt säga att skivorna ser ut som masonit men är ohyggligt mycket mer ömtåliga). Lyckades av misstag göra ett litet hål i ett av taken och såg då att under dessa skivor sitter det "plank". Tänkte då först att jag skulle slita ner skivorna i alla rum och bara måla alla tak vita...

Sen tänkte jag om... Gillar ju egentligen inte "trätak", inte ens i vitt! Började fundera på om det gick att rädda de befintliga skivorna. De är aningens skamfilade med taskigt spacklade skarvar och inte på något sätt snygga. Det är med andra ord ingen idé att bara måla dem. Efter ytterligare tankearbete :rolleyes: slog det mig att man kanske kan sätta upp någon form av väv i taket för att dölja tidigare missar. Kanske till och med sån där "återställare"?

Någon som kan råda i frågan?
 
Vi använde denna när vi skulle måla om väggarna hemma. Bra mycket billigare än "Återställaren".
 
Apprentice: satte ni den i taket?
 
Riv ner och sätt gips. Låter som ett standardsvar du får här, det kan verka som mycket jobb men resultatet blir mycket bättre. Oftast blir det dyrare/tar längre tid/sämre resultat genom att försöka sig på nån halvlösning.
 
Har hus från 1936 med tretex-skivor i taken och på vissa väggar. Mjuka skivor som lätt skadas. Jag har skruvat gips på tretexen i en del rum. 13 mm i taken och renoveringsgips på väggar. Bökigt att riva ner skivorna som är spikade med mängder med spik. I taken har jag sedan microlit glasfiberväv utan struktur. Liknar gamla spännpapptak om man spacklar skarvarna noga.
 
Finns det någon som skulle avråda från att slita ner skivorna och "bara" måla trätaket som finns under? (ja, förutom att det sitter mängder med spik då....)

BÖR man ha någon form av "undertak"?
 
Det kan finnas två problem. Brädorna kanske aldrig är tänkta att se dagens ljus med skavanker och stora kvisthål. Det kan komma skräp ter från isoleringen om det är för stora springor och hål. Men om du tar bort skivorna ser du hur läget är. Kan bli snyggt!

Har själv nyss satt in ett innertak av "råa" brädor i mitt fritidshus för att få springor i taket. Inget undertak förutom de spåntade brädorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.