Håller på med dränering av en källarvägg på 8 meter och har just grävt upp hela sidan. Tänkte köra dubbla 10cm pordrän på väggen. Vad jag förstår så ska skarven mellan plattan och källarvägen tätas ca 10cm upp och ut på sulan som är ca 15cm. Min granne tog dit en kille som brände på typ tjärpapp med gasol vid sin dränering. Tänkte kolla om man inte istället kan måla på något tätskikt i ställe. Kan man köra med typ kall asvalt/takmassa som man lägger på papptak eller?

Måste bara säga att dräneringen jag och säkert många andra gör är helt i onödan. Om man får fuktproblem i källaren så beror det oftast på takavrinningen och stuprören. Dräneringsröret som ligger i marken är hela och fina och det har nog aldrig runnit en droppe vatten i dem... källarväggen är torr och fin. Och något fuktproblem har jag inte i källare. Ni undrar säkert varför jag då dränerar då. Ja något måste man ju fixa med hela tiden om man lider av adhd , har för mycket tid och tycker det är kul att sköta om huset ;) sen råkar jag ha en egen minigrävare så grävjobbet är enkelt och gratis.

Har en annan pensionerad garnne som jobbat med markarbeten i många år och han bara skakar på huvudet då han först såg den ena grannen dränera delar av sitt hus, enbart i förebyggande syften och sen gör jag samma sak. Han kallar det "terapi" arbete som görs helt i onödan. Måste nog hålla med honom om detta.... :D

Det blev ett onödigt långt inlägg bara för att försöka få svar på en liten enkel fråga :wow:
 
måste ju bara säga de micke, att du är välkommen hem här =)
 
Om du kör dubbla lager så kan du strunta i asfalt och lägga dit en plastfolie i stället. Folien skall ligga mellan de två lagren över sulan och gå upp några cm på väggen. Se isodräns monteringsanvisning. I teorin så skall då även sulan kunna andas. Jag gör på det viset i alla fall. Det blir ju inte enligt pordräns anvisning, men pordrän och isodrän är ju samma grej. Skönt att slippa kladda med asfalt. Se bara till att du har fall utåt på sulan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.