Jag ska bygga ett litet loft i barnens rum. Just nu ser planen ut så här (bredvid en kura-säng från IKEA), men jag hinner nog fundera några varv (och naturligtvis sätta upp mer räcke).

testbildloft.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har aldrig byggt något sådant stort projekt förut, och inser att jag kommer att behöva någonting pålitligt att mäta med. Jag har ett antal olika måttband, men alla av typen superbilliga utdragbara utan namn, där metallhaken i änden vobblar, eller typ pappersremsor från IKEA. :) Frågan är nu vad jag ska köpa för att ha någonting som säkert går att lite på och är hyfsat enkelt att hantera. Några tips?
 
Ett hultafors måttband av typen talmeter är en bra investering, den går att finna på Jula i kortare varianten (3meter). Den finns även i 5-metersversion men inte på Jula dessvärre.

Sedan vore det väl bra med ett vattenpass om du inte redan har ett, Hultafors är ett bra val även där.

Lycka till.
 
Ögonmått är det bästa.

Annars funkar dina billiga måttband utmärkt, se till att du använder samma hela tiden bara
 
Ögonmått är väl så där lagom bra, om man t.ex. ska kapa material och vet att en bit måste vara säg 68,3 cm. Måttbanden jag har funkar nog tyvärr inte, eftersom jag inte litar på att de är konsekventa. Framför allt är de konstiga i början (ändmetallbiten rör som sagt på sig).

Vad har jag för fördel av Hultafors talmeter framför ett "vanligt" bra måttband?
 
Ändbiten skall röra på sig! Detta är för att kompensera för dess tjocklek vid invändig rep. utvändig mätning.

Nogrannhet/exakthet spellaringen roll så länge du använder samma måttband och ser till att ALLTID mäta önskat mått istället för att mäta komplementmått och sedan räkna ut ditt önskade mått. ett snöre med knutar fungerar ju också.
Jag bara älskar mitt Hultafors 5M klass 1 band med snabbfäste, köp ett!

http://www.hultafors.se/produkter/matning/matband/korta-matband/stalmatband-bt/
 
Redigerat:
gavagai skrev:
Ögonmått är väl så där lagom bra, om man t.ex. ska kapa material och vet att en bit måste vara säg 68,3 cm. Måttbanden jag har funkar nog tyvärr inte, eftersom jag inte litar på att de är konsekventa. Framför allt är de konstiga i början (ändmetallbiten rör som sagt på sig).

Vad har jag för fördel av Hultafors talmeter framför ett "vanligt" bra måttband?
Ögonmått var såklart ett skämt, visserligen ett dåligt sådant men ändå.

Talmetern har den fördelen att du kan mäta invändiga mått med mycket hög precision, markera direkt på det som skall sågas med den lilla "kniven" samt att den har några andra smarta funktioner, bla när man ska göra cirklar.
 
snyggsomfan skrev:
Ändbiten skall röra på sig! Detta är för att kompensera för dess tjocklek vid invändig rep. utvändig mätning.
Jo, men i det här fallet får jag intrycket att den förskjuts lite mycket, att den inte sitter som den ska och riskerar att hamna olika när man mäter olika gånger. Kanske blir en talmeter ändå. Känns som om det är på tiden att investera i lite vettiga verktyg.

När det gäller vattenpass så har jag ett på 60 cm: http://www.amazon.co.uk/Stanley-143524-60cm-FatMax-Level/dp/B004OTOKW2/ Vet inte om jag kan ha behov av ett längre, men annars ska det där väl vara bra.
 
Invändiga mått av den storleken skulle jag köra med laseravståndsmätare, särskilt när det ska mätas uppe i luften.
Talmeter funkar också om ni är två personer som kan hålla måttbandet men se då till att verkligen mäta vågrät, skulle ni råka hålla den några grader snett blir det några millimeter fel då diagonalen är alltid längre.
Det slipper man med en lasermätare som har lutningssensor.
 
Har man vant sig vid en äkta talmeter lämnar man den inte .. :)
Se varför här :
http://www.youtube.com/watch?v=DT7Fnq2pJ2s&feature=player_embedded

Ytterligare ett tips är att ha flera i samtidig användning, man tar ett mått per talmeter, rullar inte in banden, tar med sig talmetrarna till sågen och märker av . - Lite beroende på jobbet för stunden naturligtvis.

Tyvärr finns inte "Talstabil" kvar i deras sortiment, den är min favorit.
 
Tumstock (kallat vad ni vill)måttband (talmeter), lite snett är också rätt!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.