Hej

Jag ska sätta in en braskamin. Tänkte skära bort parketten som ligger för att kunna fälla ner braskaminen i fas med det övriga golvet.
Blir enklare när vi senare ska byta golv & ser snyggare ut tycker jag.

Det verkar ok med tyngden. Det säger de i butiken iaf & de kommer kolla extra på det innan de installerar. Jag ska nämligen ha braskaminen på övre plan med källare under.
Tänkte ändå om man kunde förstärka ngt när man ändå håller på. Jag har ingen koll på detta men tänkte att jag frågar. Blir golvet starkare under & runt braskaminen om man gjuter & lägger armeringsnät under än endast gips? El gör det ingen skillnad?

Finna ngt annat annars man kan göra för att förstärka från den sidan?
Underifrån förstår jag att man kan göra saker. Dock är det lite rum där, bastu, tvätt osv. Så det är, inte precis under, men runt om flera innerväggar som borde göra att ytan ovan jag sätter kaminen på borde vara relativt stark. El?
Det var vad han i butik sade iaf. Att jag inte borde oroa mig IOM dessa innerväggar men att det även utan dem kommer hålla.

Gör jag rätt när jag bara skär bort parketten, lägger nätet & gjuter? Vad bör jag tänka på?
Ngn typ av sarg runt så det inte flyter runt har jag läst.
Hur ska jag mäta så det är helt plant?

Klinkers
Ska ha klinkers som sagt. Kan jag ta silikon i fogarna för att det ska kinska risken för sprickor el bör det vara lugnt?
 
Hamnade kanske denna tråd fel?
Isf kanske ngn MOD kan flytta tråden så jag får hjälp med det jag önskar. :)
 
Hej
Jag skulle verkligen behöva lite hjälp med detta. Är tråden postad fel får den väl flyttas, men jag skulle verkligen behöva lite råd.
 
Hej, det är ju svårt att förstärka golvet ovanifrån (jfr med att lyfta dig själv i håret), däremot kan du fördela vikten på ett bättre sätt. Försök ta reda på hur bjälklaget ("golv-reglarna") ligger, så du fördelar tyngden på flera. Då kan du tjäna på något styvare material än gips.
 
Kaminen väger 270kg
Därutöver får man räkna med skorstenens vikt.
Ska kolla din länk nu
Tackar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.