Jag har min första trädgård och har kört igång förkultivering av diverse fröer inomhus. En sort är mycket experimentell, nämligen honungsmelon. Vårt hus är ett renoveringsprojekt några år framöver, så något växthus är det inte tal om än på länge. Men ett av uthusen har en södervägg som kommer att vara orörd åtminstone i år, och med några gamla fönster lutade mot väggen tänkte jag att där kunde det vara värt ett försök. Men så kom jag på att hela byggnaden var övervägt av syrener som vi klippte ner i höstas, mest för att rädda det som var kvar av det fallfärdiga huset. Alltså sticker det upp mängder med tunna syrenstammar där, att försöka gräva upp dessa känns inte aktuellt utan någon sorts maskin och det blir nog inte i år...

Så; kan lösningen bli pallkragar ovanpå alla pinnarna? Om man tänker sig att jag klipper ner dessa så långt det går intill markytan? Vad ska jag isf bottna kragarna med så att det inte blir syrener av alltihop ändå? Det behöver alltså inte bli en varken snygg eller långsiktig eller ens säker lösning, jag tänkte bara ge melonerna en chans...

Hur vi ska "utrota" de allestädes närvarande syrenerna lite mer långsiktigt blir en annan och senare fråga...

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
*bump*

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Vanlig markduk stoppar det som vill upp. Köp en som är lite kraftigare.

Och du bör nog ha minst två pallkragar på varandra, helst tre..
 
Ok, tack för svaret! Det blir nog inte pallkragar öht när jag tänker efter, det blir nog lite hopspikat spillvirke, det ska ju trots allt bara vara en provisorisk lösning för den här sommaren. Men jag ska tänka på att inte snåla på höjden då.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Hej!

Kul med meloner! Jag rekommenderar flera lager tidningar, tjockt alltså. Marken blir mjukare när tidningarna bryts ner och då kanske du får bort syrenrötterna lättare till hösten.
 
Ja, nu kommer jag ju ihåg att jag läst det där om tidningar för länge sen... Bra ide! Jag kör nog på den modellen då. Så får vi se om det blir några melone sen...;)

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Tidningspapper funkar oxå.. Men frågan är om inte syrenen kommer upp igen det? Tycker de växer som ogräs här på tomten..
 
Nja, hos oss trixar syrenen sig genom markduk av mellankvalitet, bondsyren har vi. Tidningspapper tar längre tid om det är tjocka lager och lagt omlott och så ska det ju vara rejält med jord ovanpå för melonernas rötter. Klarar sig nog en sommar i alla fall.
 
Undrar om vi inte har en liten bit markduk kvar sen vi byggde hundgården, isf skulle jag ju kunna göra ett vetenskapligt experiment och prova båda delarna. Det här blir ju spännande värre!

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Testa på.. :D

Skall testa med tjockt med tidningar också här framöver, alltid bra med allternativ..
 
Jag har ett sådant experiment pågående. Det var ett hasselsnår som jag klippt av några gånger. Jag lade jord för att fylla mellanrummen mellan stammarna. Ovanpå detta markduk och en pallkrage med jord. I kragen satte jag jordgubbsplantor som oväntat dykt upp på gräsmattan. Det har bara gått en sommar, så jag vet inte om det fungerar än. Jag har dock fler hasselstubbar att prova på.

Erik
 
Ibland har man tur. Plötsligt landade hela 4 st pallkragar hos oss, utgörande del av emballaget till en radialsåg. Sågen kan sambon behålla, men kragarna är mina!:)

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Thomas59
Det går som tumregel ca 4 säckar jord i en pallkrage. Med en pallkrage kan du odla det mesta i form av tex kryddväxter. Stapla två pallkragar så kan du även odla det mesta i form av rotfrukter och med tre staplade pallkragar kan du odla allt.
 
LenaTh skrev:
Ibland har man tur. Plötsligt landade hela 4 st pallkragar hos oss, utgörande del av emballaget till en radialsåg. Sågen kan sambon behålla, men kragarna är mina!:)

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Undra om jag kan komma undan med att beställa lite maskiner om det följer med lite pallkragar till min sambo? ;)
 
noone70 skrev:
Undra om jag kan komma undan med att beställa lite maskiner om det följer med lite pallkragar till min sambo? ;)
Absolut! Du kan få skylla på mig annars.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.