Yttertrappan på svärmors hus börjar falla isär, särskilt vissa plankor. Har lovat att fixa. Borde jag bara byta allihop så det blir en fin och enhetlig trappa? Huset i övrigt är inte i toppskick, så det kanske är lite overkill...

Kan man få ett någorlunda enhetligt utseende om man bara byter vissa av plankorna? Det borde det vara tryckimpregnerat gissar jag? Men det är väl inte så lätt att måla, särskilt inte direkt...

Sliten trätrappa med skadade plankor framför ett hus, med en kruka blommor på ett trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten trätrappa med brutna och slitna plankor, nära ett hus och bredvid en kruka med rosa blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten yttertrappa av trä i behov av reparation med synliga skador på plankorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Byt bara trallen, är max 300 spänn i materialkostnader å 2 - 3 timmars arbete att riva å lägga om, du hinner dessutom svepa ett par öl på den tiden (om nu inte stommen också är helt rutten, då är det lite mer jobb)
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
P patfred skrev:
Byt bara trallen, är max 300 spänn i materialkostnader å 2 - 3 timmars arbete att riva å lägga om, du hinner dessutom svepa ett par öl på den tiden (om nu inte stommen också är helt rutten, då är det lite mer jobb)
Stommen är metall (syns inte så bra på bilderna), och den är det inget fel på. Tror att största jobbet blir att få loss bultarna (tror det är muttrar under).

Är trall alltid tryckimpregnerad?
 
osiris osiris skrev:
Stommen är metall (syns inte så bra på bilderna), och den är det inget fel på. Tror att största jobbet blir att få loss bultarna (tror det är muttrar under).

Är trall alltid tryckimpregnerad?
Mm bultarna ser lite besvärliga ut faktiskt. Du bör köra med tryckt virke ja, kostar ca 13kr lpm. Är typ det billigaste virket du kan hitta och väldigt standard för trädäck
 
Håll inte på och bråka med muttrarna, det är bara bortkastad tid. Bryt dän plankorna med kofot och kapa muttrarna med vinkelslip. Borra nya hål vid behov.

I övrigt instämmer jag: köp tryckt trallvirke, byt ut rubbet när du ändå håller på, annars kommer samma problem igen och igen.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
Går inte bultarna att få bort på normalt sätt efter en dust med 556 så är det bara att ta fram vinkelslipen. Kapa någon ände och slå ur med hammare. Snåla inte med att byta några brädor utan ta alla på en gång.
Svärmor får se till att bjuda på öl och middag.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Magnus E K
Det finns trall av kärnfuru som är snyggare och miljövänligare än tryckimpregnad. Eller bygg en gjutform av spillvirke, släng i lite sten och armeringsjärn och gjut en betongtrappa istället!
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det finns trall av kärnfuru som är snyggare och miljövänligare än tryckimpregnad. Eller bygg en gjutform av spillvirke, släng i lite sten och armeringsjärn och gjut en betongtrappa istället!
Med tanke på att övriga huset inte var i så bra skick och jag uppfattade det som att TS ville ha enklast möjliga insats så känns både kärnvirke (vilket måste specialbeställas?) och även gjutning lite väl overkill
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
P patfred skrev:
Med tanke på att övriga huset inte var i så bra skick och jag uppfattade det som att TS ville ha enklast möjliga insats så känns både kärnvirke (vilket måste specialbeställas?) och även gjutning lite väl overkill
Exakt så :-D
 
Magnus E K
Jag skulle ändå inte använt tryckimpregnerad i så fall utan istället obehandlat billigt virke vilket lär hålla (det ligger ju inte direkt på marken) tills huset totalrenoveras/rivs/överges.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
jag skulle använt tigersåg till att kapa bultarna ,med vinkelslip är det större risk att man råkar sätta fyr på kåken
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag skulle ändå inte använt tryckimpregnerad i så fall utan istället obehandlat billigt virke vilket lär hålla (det ligger ju inte direkt på marken) tills huset totalrenoveras/rivs/överges.
Med tanke på hur liten trappen är kanske han sparar 50-100kr på att köpa in otryckt virke? Om ens det
 
Magnus E K
P patfred skrev:
Med tanke på hur liten trappen är kanske han sparar 50-100kr på att köpa in otryckt virke? Om ens det
Det handlar inte (bara) om kostnaden. Jag försöker propagera för att aldrig använda tryckimpregnerat om det inte finns särskilda skäl till det.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det handlar inte (bara) om kostnaden. Jag försöker propagera för att aldrig använda tryckimpregnerat om det inte finns särskilda skäl till det.
Varför?
 
Rostlösningsmedel verkar inte ha gjort någon större skillnad på bultarna så det får väl bli vinkelslip...
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.