Hej!

Jag håller på och fixar i min 50-talslägenhet, ska måla väggarna och byta golv i ett rum. Längs golvet sitter en gammal list som troligen suttit där sedan huset byggdes. Tyvärr är den i dåligt skick och jag vill inte ha den synlig. Som jag ser det har jag lite olika alternativ.
1. Ta bort listen och göra det ordentligt. Här är jag ganska rädd att halva väggen kommer att följa med på köpet då den består av porös betong.
2. Täcka listen med någon form av renoveringslist / klackfoder? Kanske kommer att se lite skumt ut, men sparar en hel arbete och ångest.
3. Slipa upp befintlig list, måla på nytt samt sätta kvartstav efter nytt golv.

Vad tycker ni? Kan det funka att sätta en list ovanpå befintlig list? Det känns personligen som det lättaste alternativet.
 
Ta nån bild och bifoga.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Har tyvärr inga närbilder just nu, men kan kasta upp dom här sålänge.

Det nya golvet jag ska lägga kommer vara cirka 15mm högt, så ifall jag river ut list och sätter en ny lite högre så skulle jag ju ändå ha råd med att lite puts faller bort.. Är dock rädd att puts ska släppa bakom tapeten/ytskiktet på väggen.

Tidigare tog jag loss en annan list på väggen och det gick trots allt ganska bra (se bild 3) Renoveringsprojekt, nakna gipsskivor, spackel, dammsugare, vit soffa, rotat ljus, byggmaterial på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ett fönster i ett rum under renovering, torrt eftermålning, radiatorskydd, utsikt mot bostadsbyggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusvägg med avskalad färg och puts vid tak, exponerade spikar, AC-enhet, fönster och vit rullgardin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Carl Arvidsson skrev:
Har tyvärr inga närbilder just nu, men kan kasta upp dom här sålänge.

Det nya golvet jag ska lägga kommer vara cirka 15mm högt, så ifall jag river ut list och sätter en ny lite högre så skulle jag ju ändå ha råd med att lite puts faller bort.. Är dock rädd att puts ska släppa bakom tapeten/ytskiktet på väggen.

Tidigare tog jag loss en annan list på väggen och det gick trots allt ganska bra (se bild 3)[bild]
Är det ett linoleumgolv? Ska ni ta bort det först och sedan lägga det nya golvet eller hur gör ni? Vad ska ni lägga för golv?
 
Linoleummattan ska va kvar, ska lägga ett parkett klickgolv på mattan.
 
Jag tänker att din fråga inte hör hemma i tråden tyvärr, kan även se att du redan har en tråd på ämnet. Jag har dock aldrig hört att det skulle vara något problem att göra på det här sättet.
 
Vad är under linoleumgolvet? Om problemet är brist på tätskikt så förutsätter ju problemet att det finns någon fukt under. Lägga parkett direkt på gammalt betonggolv (som såklart inte har något tätskikt) är inte fel om det inte är betong direkt på mark.

Jag hade absolut tagit bort listerna, jag är smått allergisk mot kvartsstavar. Gjorde exakt detta i vår förra lägenhet, ganska mycket vägg följde med på sina ställen men är också rätt enkelt att åtgärda.
 
P pjkw skrev:
Vad är under linoleumgolvet? Om problemet är brist på tätskikt så förutsätter ju problemet att det finns någon fukt under. Lägga parkett direkt på gammalt betonggolv (som såklart inte har något tätskikt) är inte fel om det inte är betong direkt på mark.

Jag hade absolut tagit bort listerna, jag är smått allergisk mot kvartsstavar. Gjorde exakt detta i vår förra lägenhet, ganska mycket vägg följde med på sina ställen men är också rätt enkelt att åtgärda.
Jag har inte tänkt något annat än att lägga golvet på. Tidigare ägare hade två klickgolv ovanpå denna linoleummatta.

Okej. Men följde det med vägg även uppåt eller bara bakom själva listen? Hur åtgärdade du det? Spackel eller typ husfix?
 
C Carl Arvidsson skrev:
Jag har inte tänkt något annat än att lägga golvet på. Tidigare ägare hade två klickgolv ovanpå denna linoleummatta.

Okej. Men följde det med vägg även uppåt eller bara bakom själva listen? Hur åtgärdade du det? Spackel eller typ husfix?
Hade dom klickgolv ovanpå och det inte verkar ha tagit skada eller lukta fruktansvärt så hade jag kört på det jag också, skulle dock kolla hur platt golvet är, känns som att det inte var lika noga med gjutningarna back in the day, och eftersom linoleummattor formar sig efter golvet är det inte säkert att man märkt det innan man lägger nått golv som inte formar sig.

På vissa ställen blev det en krater på kanske 7x7cm, andra ställen var det någon decimeter upp på väggen har jag för mig. Jag fyllde i med husfix följt av vanligt spackel. Hade jag gjort det idag hade jag kört gipsbruk följt av spackel. Husfix har nackdelen att det är tungt att slipa, så sätter du på för mkt så kommer du ha ett helvete, dessutom dyrare än gipsbruk. Varken gipsbruk eller husfix är fint nog för slutfinish tycker jag, därför avsluta med spackel.
Kan nog vara en idé att försöka primea innan också, det tenderar damma rätt friskt i såna hål och då kan det vara svårt att få husfix/gipsbruk att fästa.
 
P pjkw skrev:
Hade dom klickgolv ovanpå och det inte verkar ha tagit skada eller lukta fruktansvärt så hade jag kört på det jag också, skulle dock kolla hur platt golvet är, känns som att det inte var lika noga med gjutningarna back in the day, och eftersom linoleummattor formar sig efter golvet är det inte säkert att man märkt det innan man lägger nått golv som inte formar sig.

På vissa ställen blev det en krater på kanske 7x7cm, andra ställen var det någon decimeter upp på väggen har jag för mig. Jag fyllde i med husfix följt av vanligt spackel. Hade jag gjort det idag hade jag kört gipsbruk följt av spackel. Husfix har nackdelen att det är tungt att slipa, så sätter du på för mkt så kommer du ha ett helvete, dessutom dyrare än gipsbruk. Varken gipsbruk eller husfix är fint nog för slutfinish tycker jag, därför avsluta med spackel.
Kan nog vara en idé att försöka primea innan också, det tenderar damma rätt friskt i såna hål och då kan det vara svårt att få husfix/gipsbruk att fästa.
Jag förstår. Här kommer lite fler bilder. Om jag skulle slita loss listerna, hur fäster jag isåfall nya lister sen? Kommer jag behöva skära bort mer av tapeten? Den satt ner över listen från början men har skurit bort den nu
 
  • Hörn av ett rum under renovering. Ommålad vägg möter golvlist. Ojämnt lager av grå färg, skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten hörna med skadad golvlist och vägg, oren golvyta, renoveringsbehov synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med skadade lister, trasigt material på smutsigt golvet. Renovering eller skada synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg möter slitet golv; baseboard med fuktskador och mögel; renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade plockat bort listerna och gjort iordning väggarna.
 
Mats-S
C Carl Arvidsson skrev:
1. Ta bort listen och göra det ordentligt. Här är jag ganska rädd att halva väggen kommer att följa med på köpet då den består av porös betong.
Du har alldeles rätt i dina misstankar. Är det (blå) lättbetong i väggen så spricker den superlätt om listen är spikad med klippspik, vilket var vanligt på 50-talet.
Ta det superförsiktigt och lirka ut spiken och listen. Eventuellt försök att få spiken att krypa ut lite så att du kan lossa den med en hovtång först. Troligen kommer du på ett bra sätt efter ett tag när du testat lite :)
 
C Carl Arvidsson skrev:
Jag förstår. Här kommer lite fler bilder. Om jag skulle slita loss listerna, hur fäster jag isåfall nya lister sen? Kommer jag behöva skära bort mer av tapeten? Den satt ner över listen från början men har skurit bort den nu
Om det är lättbetong hade jag spikat med listspik typ dessa:
https://www.byggmax.se/listspik-lackad-vit-p22961
en sån typ var 60:e cm eller nått.
Är det betong så är det väl spikplugg eller skruv och plugg som gäller.. spikplugg är lite enklare att sätta för du kan borra hål i både list och vägg samtidigt, men tycker vanlig plugg och skruv egentligen fungerar bättre.
 
Nu ni ska ni få höra! Till slut tog jag mot till och började kila ner en kofot. En kvart senare är alla lister borta med inte en enda krater! Tack för tipsen!!
 
  • Slitet golv och vägg med flagnande färg och spackel eller puts vid rummets kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, golv möter vägg, vit färgskrap, gamla lister, smutsigt betonggolv, oavslutad målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, ofärdigt golv och vägg, utrivna lister, ledningar, rör, damm, spackel, renoveringsavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Denimhead och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
P pjkw skrev:
men tycker vanlig plugg och skruv egentligen fungerar bättre.
Instämmer, för då kan man enkelt skruva ur dom nästa gång det ska renoveras. Alla mina lister i mitt hus är skruvade (listskruv med fyrkantbits som är lätta att peta ur färgen), superlätt att lossa när det ska tapetseras och målas

https://www.k-rauta.se/produkt/golv-och-listskruv-40x61-100st-vit/7391695166861
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.