Så här det den ut idag (ungefär likadant runt huset) efter en dränering för ca 1,5år sedan, sen finns det mycket på mossa också. Klicka på bilden.
169467-gras.jpg

Vad tycker ni jag ska göra? Gräsmattan är ca 1200-1300m2 och det är relativt mycket sand i marken.

Jocke
 
Redigerat:
Jag undrar även var man kan köpa bra gräsmattejord runt Vänersborg som inte är allt för dyrt? Typ 150-200kr/m3
 
Ingen som vet?
 
Tycker gräsmattan ser vattensjuk ut. Brukar det stå vatten där?
 
I tidningen brukar det stå att dom säljer matjord. Eller ring närmaste grusleverantör så kan dom ge dig namn på matjordsleverantör. Lägg på ett lager och så gräs i höst, då gror det som bäst när det är svalt och fuktigt.
 
aedwall skrev:
Tycker gräsmattan ser vattensjuk ut. Brukar det stå vatten där?
Inget vatten står där. Om du läser längst upp så står det att jag har dränerat huset och då blir det lite kala fläckar.
 
gör som Melkerberg skriver så har du en fin matta till nästa sommar.
 
å gödsla å klipp gräset så försvinner ju mossan å gräset blir snyggare.. ser lite oklippt ut på bilden ;)
 
Jag har nu slängt ut lite jord, mer ska ut. Vad ska jag göra sen? Köra med gallervält eller vad det heter och sedan så frö och vattna?
 
Kratta till jorden, så gräsfrö och vänta. Gräset växer när det är dags. När gräset är fint och du har klippt någon gång (till våren(försommaren) gödsla. Gödsla gärna tre-fyra gånger under sommaren, och då hela gräsmattan så skall du se att du får en finfin gräsmatta. Utan mossa. Mot mossa är just det det bästa. Gödsla och klipp ofta. Eller låt bli och ha en mossmatta som inte behöver klippas så ofta. Har du vedaska är det fint att strö ut under vintern på gräsmattan dessutom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.