Brant slänt täckt med ogräs och några stubbar med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En slänt med högt ogräs, del av en gräsmatta och kanten på en träaltan på en stor tomt med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brant slänt med högt ogräs och stenar på en stor tomt omgärdad av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slänt full med vildvuxet gräs och ogräs framför ett hus med altan, indikation på en stenig och brant trädgårdstomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi byggde hus som stod klart i juni 2016. Vår tomt är ca 3700 kvm stor och sluttar rejält. Vi har planat ut överdelen av tomten och där står nu vårt fina hus med en härlig altan garage och ca 650 kvm gräsmatta. Vi är nöja så långt. Men nu har vi den där jäkla slänten och resten av tomten nedanför slänten. Slänten är ca 40-50 meter lång och går från ena sidan till andra sidan av tomten, den är ca 5 meter hög i en brant sluttning.. i våras bestod den enbart av jord och sten men sen kom solen och då poppade det upp en jäkla massa ogräs. Stora höga grejer.. vi vill bygga en trappa ner för slänten till nedre delen av tomten och sen vill vi plantera i slänten men vet inte vad? Och inte hur? Det är sol hela dagen. Är det nån som har några tips, kanske bilder på vad man kan göra?
Undrar även om nån har tips på bästa sättet och billigaste sättet att ta bort ca 50 stubbar?
 
L
Stubbar , stor maskin med tjälspett och skopor , blir mycket skräp med stubbarna , dom kommer upp i himlen och ska bort , övrigt prata med någon som har mycket gröna fingrar ,
kanske en arkitekt
 
D09
En grävare som fixar till en skarpare slänt och en större platå med samma höjd.

Ni borde kunna få en platå som är 30-40 meter bred om ni avsätter 10 meter till slänten.

Bygg en trappa ner och gör odlingsbäddar i slänten ( t ex terasser med stödmur ) .

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:469983/FULLTEXT01.pdf
 
  • Gilla
DonRosa
  • Laddar…
"Ogräs" som växer på en oodlingsbar del på tomten kan vara ett nog så tacksamt inslag. Jag tycker inte man helt ska förkasta de vilda ett- och tvååringar som växer i naturen. Dess rötter binder jorden och motverkar lerskred, en del av dem är tom kvävefixerande och verkar på sikt som "gröngödslare" för området. Många blommar väldigt vackert en lång del av sommaren och de flesta ogräs lockar fler insekter än de "vackra" blommorna i trädgården.

Men en del av tomten som inte underhålls kommer alltid att vara risigare än den del av tomten man sköter om. De blommande "ogräsen" kanske torkar ut i juli månad, blir risiga och fula, utblommade växter behöver kanske tas bort för ett "rent" utseende. Annars är det väl just vad man kallar för "skogstomt", en del av tomten med skogskaraktär och det är ju egentligen inte fel att ha båda.

En stig/trapp igenom de högväxta ängsmarkerna ner till en lägre platå, där man har fler odlingar vore kanske en bra lösning? I alla fall till en början, "Rom byggdes inte på en dag". Att det är sol hela dagen gör valet av växter lättare, då de flesta är solälskare, det är färre växter som passar i skugga.

Det stora problemet med en slänt, kan vara att få till bevattningen på platsen. Man kan jobba med passiva lösningar som att se till att man har rätt lutning på marken, samt täckodla i rabatterna, men på sikt kanske du vill ha möjligheten att vattna. Fallet på tomten gör en regnvattenlösning intressant, något jag själv ska vidareutveckla då det verkar som en av de smartaste sätten att enkelt kunna vattna, mindre underhåll än sjövatten (om man nu har tillgång till det). Tunnor uppe vid huset ger ett bra tryck i slangen nere vid odlingarna, kanske man tom kan driva en vattenspridare på självfall? :p

Jag har själv en svårodlad slänt, av helt annat format dock. Fallet är kanske dryga 2m men med uppemot 45-graders lutning, dvs slänten är inte mer än 2-3m bred. Jag vill också omforma min slänt för odlingsbarhetens och estetikens skull, men jag tror man ska se upp med att göra alltför "fyrkantiga" terrasser i en slänt just för estetikens skull. Svårt att beskriva, men jag tänker mig stigar som slingrar sig fram mellan bäddarna som i sig är av olika storlek och form. Man kan även passa på att designa det så att regnvattnet effektivt bevattnar odlingarna, dvs utnyttja fallet till sin fördel. Allteftersom åren går ser man snart ett mönster var man brukar röra sig på tomten, var det blåser, var det är skugga och var vattenansamlingar bildas, det klokaste är att ta dessa observationer och nyttja dem till sin fördel, så sliper man jobba i uppförsbacke (no phun intended).

Fram tills dess att jag har möjlighet att sätta en motoriserad spade i backen, har jag haft lite olika aproach genom åren och även om vilda blomster kommer och går med åren, så tycker jag det blir bäst om man låter det mesta vara och sen stödvattna under den torraste perioden (egentligen vattnar jag gräsmattan ovanför ganska sparsamt, men avsiktligt får sig slänten och rabatten nedanför lite stänk också). Men så har jag tillgång till sjövatten och en betydligt mindre "slänt". I dessa torrtider är vattna ogräs kanske inte det första man tänker på. Att inte ansa eller störa växtligheten ger bäst diversitet och slänten blommar kontinuerligt från gullvivorna i april till kungsljusets sista kronblad på sensommaren. På detta vis har jag områdets alla humlor på min tomt och de hittar till mina tomatplantor också.:)
 
  • Gilla
DonRosa och 2 till
  • Laddar…
Det finns ju fina förebilder på andra sidan jordklotet :)
terrassodling.jpg
http://www.hovberg.se/blogg/2011/07/09/longshengs-terrasser/

Annars instämmer jag i mycket i det Keexet skriver.
Det som kommer fram och växer "naturligt" är många gånger lika vackert eller vackrare än det vi planterar och sår.
Det gäller att se skönheten i det lilla !
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.