Hej

Har haft en hantverkare i 3 veckor här hemma för att renovera mitt kök. Vad han SKULLE göra var följande, riva gammalt kök (luckorna tog jag bort själv), måla väggar, tak, kakla, lägga golv, sätta lister och en dörrkarm. Han har slarvat alldeles otroligt, målningen fick vi själva göra delar av och göra om , taket hade han målat utan att ta bort pluggar och spackla igen hål. listerna på golven satt för löst så det blev stora glipor när man gick på golvet, han "glömde" mjukfoga vid kaklet, han kunde inte sätta i dämparna på luckorna, dom var såååå svåra men jag fick i dem på 5 min. han har skruvat i skruvar i karmen som sticker ut en bra bit. han har varit rent ut sagt jävligt slarvig. missade att sätta packning i ett av rören så det läckte när han påstod att han var klar. Han har jobbat konstiga tider, vissa dagar kom han EN timme, andra mellan 9-15, 2 gånger hade han sitt ena barn med sig. han stck på lunch ett par timmar osv. Nu undrar jag hur jag gör med fakturan? jag har ju själv skrivit typ dagbok på hans jobb o tider. och jag har ingen lust att betala honom för den tiden vi själva la ner på att måla det HAN ÅTOG sej att göra men inte gjorde.sen undrar jag om jag ska betala den tiden han var på lunch? jag hade ju han på timme....sen en annan sak, vi ville ha vita lister o karm direkt men då sa han att nejnej jag fixar det och så blev det trä som vi nu får måla och försöka få snygga trots hans skruvar. annars har han inte köpt något utan vi har köpt allt material själva och det har funnits på plats direkt åt honom.
 
Om ni haft honom per timme är det väl tyvärr bara att betala honom för den tid han varit där. Det är inte så tydligt i inlägget, har du fått fakturan och den skiljer sig mycket mot din bokförda tid?
Är det bara en klumpsumma, eller finns det någon specificering?
 
Så här mycket kan jag... du ska INTE betala hans lunchtid....
 
Hej du!

Har ni skrivit kontrakt?

Om du vill vara jävlig så kolla igenom kontraktet noggrant, titta vad som står, sen kan du ju be honom "bevisa" att han varit på plats överhuvudtaget, har han några bevis?

Konsumenttjänstlagen säger att om inget framgår av kontrakt/handlingar så har konsumenten rätt! Minns inte exakta orden, har inte lagen framför mig!

Ett tips kan vara, hört många som åkt på det, ring skatteverket och kolla om han ens har F-skatt o kan fakturera etc!

Egentligen borde du inte gjort någonting under tiden, vänta tills han är helt klar, sen tar du dit en besiktningsman som besiktigar, sen ber du om prisavdrag tar in någon annan som lämnar pris och drar av det från hans "faktura"!

Lycka till!
 
Byggingenjören skrev:
Hej du!

Har ni skrivit kontrakt?

Om du vill vara jävlig så kolla igenom kontraktet noggrant, titta vad som står, sen kan du ju be honom "bevisa" att han varit på plats överhuvudtaget, har han några bevis?

Konsumenttjänstlagen säger att om inget framgår av kontrakt/handlingar så har konsumenten rätt! Minns inte exakta orden, har inte lagen framför mig!

Ett tips kan vara, hört många som åkt på det, ring skatteverket och kolla om han ens har F-skatt o kan fakturera etc!

Egentligen borde du inte gjort någonting under tiden, vänta tills han är helt klar, sen tar du dit en besiktningsman som besiktigar, sen ber du om prisavdrag tar in någon annan som lämnar pris och drar av det från hans "faktura"!

Lycka till!
Detta har jag gång på gång försökt poängtera för folk här inne...

Det ÄR jätteviktigt att de verkligen har en F-skattsedel och det är inte bara att fråga dem eftersom de naturligtvis svarar dig så du blir nöjd...

På över 5år har jag haft EN kund som velat se min F-skattsedel... och han arbetade i branschen så det var ju inte konstigt... ;)

Nä Svensson... var inte så godtrogna...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Detta har jag gång på gång försökt poängtera för folk här inne...

Det ÄR jätteviktigt att de verkligen har en F-skattsedel och det är inte bara att fråga dem eftersom de naturligtvis svarar dig så du blir nöjd...
Om hantverkaren säger att han har F-skatt, så räcker det för att hävda god tro från konsumentens sida? Jag har för mig att jag läst det någonstans.
 
Det är möjligt att det räcker för att slippa problem med skatteverket. Men det är ändå bra att kolla. Det kan ju grovsortera lite, en hantverkare som ljuger om en sådan sak är uppenbarligen inte speciellt seriös. Och kan visa sig vara oseriös på fler sätt.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Svensson... var inte så godtrogna...
Inte konstigt att hantverkare har dåligt rykte. Inte tusan ber man att få se tandläkarens F-skattsedel, eller mäklarens, eller bilmekanikerns. Men är det en kille med hammare och spik, då är det plötsligt en självklarhet att allt ska dubbelkollas. :rolleyes:
 
Nyfniken skrev:
Inte konstigt att hantverkare har dåligt rykte. Inte tusan ber man att få se tandläkarens F-skattsedel, eller mäklarens, eller bilmekanikerns. Men är det en kille med hammare och spik, då är det plötsligt en självklarhet att allt ska dubbelkollas. :rolleyes:
Jomen, hur många lycksökare i dom flesta branscher inom bygg tror du inte poppade upp när ROT-avdraget satte igång och sen några ytterligare när det blev lite ekonomisk kris och firmorna började kicka folk. Av alla dessa lycksökare så kan det vara en del som inte gjorde det dom skulle mot skatteverket och därmed "tappat" sin F-skatt men fortsatt ändå för det finns ju pengar att hämta in.....som ett exempel.

Så blanda inte ihop seriösa fleråriga företag med lycksökarna i vågskvalpet av ROT.
 
Tillbaka till TS's fråga.
1. Bestrid fakturan och ta kontakt med en jurist.

Det där är de viktigaste sakerna. Resten sköter sig själv sen.

Vill du sen själv leka jurist så diskutera antal timmar, resultat på jobb etc men jag rekommenderar inte att du gör det. Inte menat att vara elak men en jurist gör ett bättre jobb där.

Hemförsäkringen lär täcka en del här så kolla med ditt försäkringsbolag.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.