Jag snickrar på en friggebod och jag tycker oden svajar i riktning med den röda pilen. Hjälper det om jag sätter reglar på sne, blå sträck?

Tacksam för råd och tips!
 
  • Bygge av en friggebod med röda pilar som visar svajning och markerade platser för skivor(markerat blått).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snedsträvor ett måste, Enligt dom gula strecken, ska även var på gavlarna med. lämpligt att rikta upp stolpparna i lod innan strävorna fästes. Gör sdet inte så kommer hela alltet at skruva sig och ramla ihop. Inget bra
 
  • En trästomme under uppbyggnad med gula linjer markerande exempel på snedsträvor. Blå och röda linjer visar hur stabiliteten påverkas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
Du kan ju sätta ett par reglar diagonalt under byggtiden, när du sätter Osb på insidan så får du vridstödet. Annars är det ju enkelt att använda hålband av metall
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
Förråd under uppförande med träreglar och takbalkar, två stegar stående bredvid och en tryckluftskompressor synlig på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träramar med stabiliserande stag under uppförande av ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från när jag snickra förråd. Satte dem med skruv så jag kunde flytta dem efterhand. Beroende på hur mycket skivor, inner och ytterpanel som kommer på så behöver man inte alltid regla snett. Men under uppförande måste man ha strävor det så blir rakt och inte blåser omkull.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.